Paul Jansen: Management TMG teveel geïnteresseerd in omzet
Afgelopen zaterdag plaatste Het Parool een interview met Paul Jansen, hoofdredacteur De Telegraaf. Een bloemlezing met een paar opmerkelijke uitspraken.
Over dalende oplages: "Ik heb eerder gezegd: het is niet realistisch te verwachten dat je als massakrant nog kunt stabiliseren. In het beste geval kun je de daling proberen te remmen, maar ik ben ervan overtuigd dat wij kunnen overleven. Wij bereiken zeven miljoen mensen. Er is niemand die dat evenaart, maar we doen er veel te weinig mee. De boven mij geplaatsten van TMG vinden de oplage niet interessant, alleen de omzet. Dat vind ik zorgwekkend."
Over veranderingen: Het gaat erom dat de lezers niet meer zitten te wachten op nieuws, nieuws, nieuws. En wat je ook hoorde, was dat mensen ons negatief vonden. Altijd dat bozige. Je wilt niet elke ochtend een brok chagrijn op de deurmat. We hebben de vorm en de toon veranderd. En vooral de inhoud: meer reportages, meer achtergrond en duiding. Op onze manier: vanuit het perspectief van de gewone man.
Laat ik het Haags zeggen: wij hebben inmiddels een aantal rapporten liggen waaruit blijkt dat niet alleen de lezers onze aanpassingen waarderen, maar ook potentiële lezers, die nu nog het AD of een regionale krant lezen. Maar heeft u een campagne gezien, waarin wij van de daken schreeuwen dat de krant zo veel anders en beter is geworden? Ik niet. Dat is mijn grote frustratie. We verliezen veel tijd."
Paul Jansen als kille saneerder: "Ik ga niet voor de populariteitsprijs. Als je vindt dat het niet goed gaat, moet je het lef hebben om je vinger op te steken. Dat heb ik gedaan. Op dat moment weet je dat er een zware bezuinigingsopdracht ligt. Toen ik in de jaren negentig bij de krant kwam hadden we een miljard gulden in kas en geen schulden. Echt ongelooflijk. Die tijden komen nooit meer terug. Dat weet de redactie ook."
Lees hier het hele interview (registratie verplicht)
Over dalende oplages: "Ik heb eerder gezegd: het is niet realistisch te verwachten dat je als massakrant nog kunt stabiliseren. In het beste geval kun je de daling proberen te remmen, maar ik ben ervan overtuigd dat wij kunnen overleven. Wij bereiken zeven miljoen mensen. Er is niemand die dat evenaart, maar we doen er veel te weinig mee. De boven mij geplaatsten van TMG vinden de oplage niet interessant, alleen de omzet. Dat vind ik zorgwekkend."
Over veranderingen: Het gaat erom dat de lezers niet meer zitten te wachten op nieuws, nieuws, nieuws. En wat je ook hoorde, was dat mensen ons negatief vonden. Altijd dat bozige. Je wilt niet elke ochtend een brok chagrijn op de deurmat. We hebben de vorm en de toon veranderd. En vooral de inhoud: meer reportages, meer achtergrond en duiding. Op onze manier: vanuit het perspectief van de gewone man.
Laat ik het Haags zeggen: wij hebben inmiddels een aantal rapporten liggen waaruit blijkt dat niet alleen de lezers onze aanpassingen waarderen, maar ook potentiële lezers, die nu nog het AD of een regionale krant lezen. Maar heeft u een campagne gezien, waarin wij van de daken schreeuwen dat de krant zo veel anders en beter is geworden? Ik niet. Dat is mijn grote frustratie. We verliezen veel tijd."
Paul Jansen als kille saneerder: "Ik ga niet voor de populariteitsprijs. Als je vindt dat het niet goed gaat, moet je het lef hebben om je vinger op te steken. Dat heb ik gedaan. Op dat moment weet je dat er een zware bezuinigingsopdracht ligt. Toen ik in de jaren negentig bij de krant kwam hadden we een miljard gulden in kas en geen schulden. Echt ongelooflijk. Die tijden komen nooit meer terug. Dat weet de redactie ook."
Lees hier het hele interview (registratie verplicht)