Personeel Sanoma België protesteert tegen bezuinigingen
Het personeel van Sanoma België verzet zich tegen de voorgenomen ontslagen, 65 man, en de gevolgen voor de kwaliteit van de magazines.
Om hun actie kracht bij te zetten hebben ze een Facebookpagina in het leven geroepen, SOS Sanoma Belgium. Daarop schrijven zij:
Het personeel van Sanoma vraagt de lezers van haar magazines
(Flair, Libelle, Feeling, Femmes d'aujourd'hui, ...) om steun.
Het nieuwe besparingsplan treft zowel lezers als personeel: artikels geschreven op vraag van adverteerders, meer artikels geschreven in Nederland (en dus niet of onvoldoende aangepast op Belgische context), minder in huis journalisten, besparingen op de lay-out en besparingen op allerlei ondersteunende diensten.
De Facebookpagina heeft inmiddels al meer dan 500 likes en trekt ook veel aandacht. Bij Villamedia is te lezen dat CEO Henk Scheenstra, een Nederlander (sic), in de krant De Morgen de klachten naar het land der fabelen probeert te verwijzen: “Dit model wordt al bij andere mediabedrijven, waaronder Sanoma in Nederland, succesvol toegepast, en we bekijken met de vakbonden hoe we dit naar België kunnen vertalen.”
Dat de onafhankelijkheid in het gedrang komt, wil de CEO niet horen. “Het garanderen van de hoogstaande kwaliteit van onze bladen is onze eerste zorg, alsook het garanderen van een duurzame lokale verankering in België.”
Om hun actie kracht bij te zetten hebben ze een Facebookpagina in het leven geroepen, SOS Sanoma Belgium. Daarop schrijven zij:
Het personeel van Sanoma vraagt de lezers van haar magazines
(Flair, Libelle, Feeling, Femmes d'aujourd'hui, ...) om steun.
Het nieuwe besparingsplan treft zowel lezers als personeel: artikels geschreven op vraag van adverteerders, meer artikels geschreven in Nederland (en dus niet of onvoldoende aangepast op Belgische context), minder in huis journalisten, besparingen op de lay-out en besparingen op allerlei ondersteunende diensten.
De Facebookpagina heeft inmiddels al meer dan 500 likes en trekt ook veel aandacht. Bij Villamedia is te lezen dat CEO Henk Scheenstra, een Nederlander (sic), in de krant De Morgen de klachten naar het land der fabelen probeert te verwijzen: “Dit model wordt al bij andere mediabedrijven, waaronder Sanoma in Nederland, succesvol toegepast, en we bekijken met de vakbonden hoe we dit naar België kunnen vertalen.”
Dat de onafhankelijkheid in het gedrang komt, wil de CEO niet horen. “Het garanderen van de hoogstaande kwaliteit van onze bladen is onze eerste zorg, alsook het garanderen van een duurzame lokale verankering in België.”