Middelbare scholieren gaan mediabedrijven helpen
Vorige week is het project Topklas Digital Design van Hilversum Media Campus van start gegaan.
48 leerlingen van middelbare scholen uit de omgeving Hilversum gaan de komende vier maanden aan de slag met vraagstukken van mediabedrijven. Doel van het project is om het onderwijsveld en het bedrijfsleven dichterbij elkaar te brengen.
De leerlingen die meedoen aan het project zitten in jaar 3 van vmbo, havo en vwo van het Sint Vitus College, College de Brink, het Comenius College en Hilfersheem College. Ze zijn door hun docenten geselecteerd om mee te doen aan het project om hun talent op het gebied van media verder te ontwikkelen. De komende periode zullen ze in teams samenwerken aan cases van Hilverzorg, Beeld en Geluid, Media Park, Open Studio Dagen, Media Groen en gemeente Hilversum.
Samenwerken aan innovatie en je talent ontwikkelen
De leerlingen maken tijdens het project Topklas Digital Design kennis met een maak-en groeiproces waar samenwerking, innovatie en talentontwikkeling centraal staan. De komende vier maanden komen ze zes keer bij elkaar in Beeld en Geluid voor een speciaal ontworpen programma. Sonny Mathura, projectleider van Topklas Digital Design legt uit: “Centraal staat Design Thinking, een creatieve manier om complexe problemen op te lossen met oog op innovatie. Onder professionele begeleiding doorlopen de leerlingen de stappen onderzoek, concepting, design, productie en presentatie. Daarbij doen ze allerlei kennis en vaardigheden op die van pas komen om succesvol te kunnen deelnemen in de maatschappij en het bedrijfsleven van de toekomst, de bekende 21st century skills. Topklas Digital Design geeft de leerlingen een duwtje in de rug om hun creativiteit en talent in samenwerking met anderen in te zetten”.
Jaap Slob, teamleider van Hilfertsheem College: “Wij doen mee aan Topklas Digital Design om onze leerlingen de kans te geven zich verder te ontwikkelen. In de inspirerende omgeving van Beeld en Geluid werken aan opdrachten die recht uit het bedrijfsleven komen, dat is een bijzondere ervaring voor onze leerlingen. We hopen dat ons team veel leert en in juni een mooie oplossing zal presenteren aan hun opdrachtgever”.
John Leek, manager Creatieve Industrie en Media van Beeld en Geluid: “Ook wij zijn heel benieuwd naar wat de leerlingen gaan uitwerken. Het mediagedrag van consumenten verandert zo snel, dat het voor de industrie soms lastig is daar goed op in te spelen. Door leerlingen van middelbare scholen mee te laten denken met ons vraagstuk, komen we veel te weten over de manier waarop zij tegen media aan kijken. Wie denkt dat deze leerlingen nog niets kunnen heeft het mis, ik ben ervan overtuigd dat ze ons professionals gaan verrassen met innovatieve ideeën”.
Topklas Digital Design is een project van Hilversum Media Campus, een platform voor een leven lang leren in de mediawereld, en wordt ondersteund door de gemeente Hilversum en Beeld en Geluid.
48 leerlingen van middelbare scholen uit de omgeving Hilversum gaan de komende vier maanden aan de slag met vraagstukken van mediabedrijven. Doel van het project is om het onderwijsveld en het bedrijfsleven dichterbij elkaar te brengen.
De leerlingen die meedoen aan het project zitten in jaar 3 van vmbo, havo en vwo van het Sint Vitus College, College de Brink, het Comenius College en Hilfersheem College. Ze zijn door hun docenten geselecteerd om mee te doen aan het project om hun talent op het gebied van media verder te ontwikkelen. De komende periode zullen ze in teams samenwerken aan cases van Hilverzorg, Beeld en Geluid, Media Park, Open Studio Dagen, Media Groen en gemeente Hilversum.
Samenwerken aan innovatie en je talent ontwikkelen
De leerlingen maken tijdens het project Topklas Digital Design kennis met een maak-en groeiproces waar samenwerking, innovatie en talentontwikkeling centraal staan. De komende vier maanden komen ze zes keer bij elkaar in Beeld en Geluid voor een speciaal ontworpen programma. Sonny Mathura, projectleider van Topklas Digital Design legt uit: “Centraal staat Design Thinking, een creatieve manier om complexe problemen op te lossen met oog op innovatie. Onder professionele begeleiding doorlopen de leerlingen de stappen onderzoek, concepting, design, productie en presentatie. Daarbij doen ze allerlei kennis en vaardigheden op die van pas komen om succesvol te kunnen deelnemen in de maatschappij en het bedrijfsleven van de toekomst, de bekende 21st century skills. Topklas Digital Design geeft de leerlingen een duwtje in de rug om hun creativiteit en talent in samenwerking met anderen in te zetten”.
Jaap Slob, teamleider van Hilfertsheem College: “Wij doen mee aan Topklas Digital Design om onze leerlingen de kans te geven zich verder te ontwikkelen. In de inspirerende omgeving van Beeld en Geluid werken aan opdrachten die recht uit het bedrijfsleven komen, dat is een bijzondere ervaring voor onze leerlingen. We hopen dat ons team veel leert en in juni een mooie oplossing zal presenteren aan hun opdrachtgever”.
John Leek, manager Creatieve Industrie en Media van Beeld en Geluid: “Ook wij zijn heel benieuwd naar wat de leerlingen gaan uitwerken. Het mediagedrag van consumenten verandert zo snel, dat het voor de industrie soms lastig is daar goed op in te spelen. Door leerlingen van middelbare scholen mee te laten denken met ons vraagstuk, komen we veel te weten over de manier waarop zij tegen media aan kijken. Wie denkt dat deze leerlingen nog niets kunnen heeft het mis, ik ben ervan overtuigd dat ze ons professionals gaan verrassen met innovatieve ideeën”.
Topklas Digital Design is een project van Hilversum Media Campus, een platform voor een leven lang leren in de mediawereld, en wordt ondersteund door de gemeente Hilversum en Beeld en Geluid.