Aldi, Lidl en het educatief uitgeven

Aldi, Lidl en het educatief uitgeven


Een paar eenvoudige slides maar verder de huidige website en de toekomstige website, live zoals die nu is. Mijn bedoeling was om de aanwezige schoolleiders argumenten mee te geven naar hun school zodat ze konden vertellen dat de wiskundesectie gerust aan MathUnited kon gaan beginnen komend schooljaar. Op de site van VO-Content (zie http://www.vo-content.nl/presentatie-stercollecties) wordt gesproken van een daverende opmaat. Een mooie typering...

Even genoeg over 11-11-11. Deze column is niet bedoeld om die middag nog eens dunnetjes over te doen of voor op-de-borst-klopperij. Nee, wat ik wil proberen is even op afstand te gaan staan en te kijken wat die initiatief voor betekenis heeft of kan hebben.

Waarom doen veel schoolleiders mee? Wat je hoort is (vooral) stimulans voor gebruik van digitaal lesmateriaal, de vervanging voor (dure) werkboeken en de behoefte aan maatwerk. Legitieme redenen om mee te doen voor een schoolleider. Wat je naar mijn idee te weinig hoort is het argument marktwerking.

Toevallig stuurde de minister een dag eerder een brief naar de Tweede Kamer met en over de evaluatie Wet 'Gratis' Schoolboeken (uitgevoerd door Regioplan, zie http://www.regioplan.nl/publicaties/rapporten/evaluatie_gratis_schoolboeken ). De belangrijkste conclusie uit de evaluatie is dat de beperkte concurrentie onder distributeurs en uitgevers nog beperkter is geworden sinds de invoering van de Wet. De minister geeft vooral aan dat de Wet zijn belangrijkste doelstelling, een verlaging van de schoolkosten voor ouders, heeft gerealiseerd. Als schooleider zou ik me zorgen maken, wetende dat er binnen een aantal jaren een nieuwe aanbestedingsronde zou volgen. De educatieve markt werkt absoluut niet beter en een minister vindt dat haar belangrijkste doelstelling gehaald is.

VO-Content kan een breekijzer zijn of worden. Het geeft kleine innovatieve partijen kans de markt te betreden en dwingt tegelijkertijd distributeurs en uitgevers de prijzen van het lesmateriaal met hun diensten niet onbeperkt kunnen verhogen. Scholen zullen niet meer geld krijgen van de minister en zullen met minder geld boodschappen moeten doen, VO-Content kan daarbij de rol gelijk de Aldi of de Lidl (kwaliteit voor een lage prijs) in gaan nemen. Wanneer je dit op je in laat werken, is het vreemd dat niet alle schoolleiders VO-Content ondersteunen. Wanneer de druk mbv VO-Content als prijsvechter opgevoerd kan worden, is het werk niet gedaan. Wat nog wel eens vergeten wordt, is dat de schoolleiders het niet voor het zeggen heeft als het om de aanschaf van leermiddelen gaat. Natuurlijk kunnen ze steeds beter sturen dmv de (beperkte) financiële ruimte, maar de docent en vooral de vaksectie kijkt en denkt heel anders dan de schoolleider. Je ziet de uitgevers waar ze een paar jaar terug nog veel aandacht gaven aan de schoolleiders zich nu helemaal richten op de vaksecties. Heel interessant om waar te nemen.

De uitgeverij gaat zich meer dan ooit als bondgenoot van de vaksectie profileren. Weg is het idee van afstemming tussen de vakken waar de school ooit gecharmeerd van kon zijn. Weg gaat ook de afhankelijkheid van werkboeken. En zelfs de prijzen van nieuwe editie Moderne wiskunde (prijsleider wiskundelesmateriaal) zijn lager dan die van de vorige. Het zou nu al teveel eer zijn voor VO-Content, maar de opstelling van de schoolleider gaat zo ook op een indirecte manier zijn (financiële) vruchten afwerpen. Het lastige is dat de schooleider hiervan steeds weer overtuigd moet gaan worden en dat de schooleider op zijn/haar beurt aan de vaksecties uit moet kunnen leggen welke baat de school met VO-Content heeft. Het meest overtuigende argument is natuurlijk de kwaliteit van het lesmateriaal dat met geld uit VO-Content onderhouden kan worden. En dat is waar VO-Content zich mee moet gaan onderscheiden. Een daverende opmaat voor kwaliteit met een lage prijs.