Stichting Lezen lanceert kennisbank over leescultuur

Stichting Lezen lanceert kennisbank over leescultuur

Deze gegevens zijn zeer divers van aard, en het complete overzicht lijkt voor mensen die werkzaam zijn in het veld soms te ontbreken. Vanuit het boekenvak, de bibliotheekwereld en het onderwijs groeide daarom de behoefte aan een inventarisatie.

Stichting Lezen heeft, als het kennis- en expertisecentrum leesbevordering en literatuureducatie, deze taak op zich genomen. De onderzoeksinformatie wordt op de Leesmonitor naar de praktijk vertaald op een beknopte, bondige manier en in toegankelijk taalgebruik, dat ook begrijpelijk is voor niet-wetenschappers. De gegevens zijn geordend rondom zes thema’s die binnen leesbevordering en literatuureducatie belangrijk zijn: leestijd, leesmotivatie, leesvaardigheid, literaire competentie, digitalisering en basisgegevens over de leesinfrastructuur, van boekenverkopen en bibliotheekuitleningen tot resultaten van leesbevorderingsprojecten.

Opvallende feiten
Zo valt op de Leesmonitor te lezen dat we steeds vaker achter de televisie en de computer zitten, en dat dit ten koste gaat van de tijd die we besteden aan boeken. Dat geldt volgens het SCP tijdsbestedingonderzoek in mindere mate voor vrouwen, die niet alleen vaker romans, korte verhalen en gedichten lezen, maar dat ook leuker vinden dan mannen. Uit de internationale leesvaardigheidonderzoeken PISA en PIRLS komt naar voren dat Nederlandse scholieren internationaal gezien goed presteren op leesvaardigheid. Hun houding tegenover het lezen is in vergelijking met leeftijdgenootjes uit andere landen echter negatief. Meisjes zijn vaardiger in lezen, en vinden dit ook leuker dan jongens.

Updates
De Leesmonitor wordt voortdurend aangevuld met de meest recente cijfers, onderzoeken en publicaties. Voor aankondigingen van updates en nieuwsberichten over recente onderzoeken kunnen geïnteresseerden de Leesmonitor volgen op Twitter, via @Leesmonitor.

Sinds afgelopen zomer verzamelt Stichting Lezen zelf ook gegevens over de leescultuur in Nederland, door te participeren in het consumentenonderzoek van Stichting Marktonderzoek Boekenvak (SMB). Deze driemaandelijkse peilingen worden door Intomart GfK uitgevoerd onder een steekproef die representatief is voor de Nederlandse bevolking. Behalve de Groep Algemene Uitgevers, de Koninklijke Boekverkopersbond en de Stichting CPNB is ook het SIOB partner in het SMB-onderzoek. Voor Stichting Lezen betekent deelname een goede gelegenheid om 'de vinger aan de pols te houden'. Over de resultaten wordt ook op de Leesmonitor gerapporteerd.