Het boekenvakwoord van het jaar

Het boekenvakwoord van het jaar


• spaghettistrategie
• big data
• vloggen
• boekhandelsinitiatief
• start-upcompetitie
• e-boekverkopers
• korteverhalenplatform
• recordomzet
• crowdfunding
• Boekondernemer van de Toekomst

Deze woorden las ik het afgelopen jaar regelmatig in inct, een teken dat het boekenvak weer in de lift zit. Dat is mede te danken aan projecten als Boekondernemer van de Toekomst, waarmee het boekenvak meer elan heeft gekregen. Maar het zal ook te maken hebben met de aantrekkende economie en talrijke nieuwe initiatieven van uitgevers, boekhandels, auteurs, bibliotheken en brancheorganisaties.

Zelf zou ik kiezen voor het woord crowdfunding. Een inspirerend voorbeeld vind ik een auteur als Marcel van Driel. Ik hoorde hem spreken tijdens de bijeenkomst die CB half november organiseerde over e-boeken. Hij is een van de meest productieve auteurs in Nederland: in 13 jaar tijd heeft hij maar liefst 44 boeken geschreven, zowel kinderboeken als managementboeken. Ik vind hem een toonbeeld van de ‘auteur van de toekomst’: hij verdient zijn geld niet alleen met royalty’s voor zijn boeken, maar ook met het geven van lezingen. Daarnaast is hij zeer actief op sociale media, vraagt bijvoorbeeld zijn achterban om feedback en benut de mogelijkheden van crowdfunding. Zo heeft hij via Voor de kunst (crowdfundingplatform voor de kunst) 318 mensen bereid gevonden om hem te ondersteunen: zij hebben € 17.000 aan hem gedoneerd nog voor hij zijn boek heeft geschreven.

Opties
Ze konden kiezen uit een aantal opties: voor tien euro komt hun naam achter in het boek te staan, voor vijftien euro krijgen ze het e-boek gemaild. Voor veertig euro wordt de gesigneerde genummerde gebonden editie van het boek toegestuurd. Mensen die bereid zijn om vijftig euro te betalen, krijgen naast de luxe-editie ook het e-boek.
Bij veel boeken wordt een internetsite gemaakt als het boek uitgekomen is, ter ondersteuning van de verkoop. Marcel van Driel draait het om: hij lanceert een site voor het nog te schrijven boek om de crowdfundingactie te promoten; zie www.nachtmerrieman.nl
Tot slot heeft deze creatieve auteur een game ontwikkeld rondom zijn succesvolle serie Superhelden, daarmee bereikt hij dyslectische kinderen die na het spelen van de game enthousiast raken en het boek gaan lezen.

Voor 2016 wens ik het boekenvak toe dat alle kansen optimaal benut worden en dat uitgevers, boekverkopers, bibliotheken, auteurs, brancheorganisaties en verwante organisaties optimaal samenwerken om de liefde voor taal en het boek uit te dragen.

Paula Vrolijk-de Vries is marketing- en communicatiemanager bij Genootschap Onze Taal, www.onzetaal.nl