Nieuwe businessmodellen voor (hyper)lokale uitgevers vragen lef

Nieuwe businessmodellen voor (hyper)lokale uitgevers vragen lef


The Bangor Daily News heeft haar journalistieke workflow volledig 'webfirst' ingericht. Alle artikelen en foto's worden eerst op de website gepubliceerd en een selectie wordt 'doorgeplaatst' in de krant. Bang voor negatieve effecten op de oplage zijn ze niet. Die daalt toch al sinds de komst van internet. Ze willen juist de nieuwe mogelijkheden van internet benutten.

De eerste stap op weg naar een nieuw businessmodel was overigens een aanzienlijke besparing in de (systeem-)kosten. De webfirst workflow van de Bangor Daily News newsroom is gebaseerd op open source systemen en cloud computing (google docs, wordpress, indesign), waardoor geen duur content management systeem hoeft te worden aangeschaft. Om deze kostenbesparing te realiseren werd op de redactievloer een ontwikkelaar aangesteld. Deze 'inhouse' ontwikkelaar maakt The Bangor Daily News een stuk flexibeler. Ze zijn niet meer gebonden aan leveranciers, maar kunnen zelf eenvoudig aanpassingen doen in de processen en systemen. Met de kostenbesparing hebben ze ook tijd gekocht om te experimenteren aan de opbrengsten kant, want, zo bleek uit de presentatie van William, er wordt nog hard gezocht naar nieuwe online inkomstenmodellen. Training van de advertentieverkopers is daarbij de eerste prioriteit, want ook bij The Bangor Daily News zijn die nog vooral print geörienteerd.

Ik ben benieuwd welke Nederlandse uitgeverij het aandurft om het primaire proces op cloud computing en open source software te baseren en misschien zelfs het publicatieproces helemaal webfirst in te richten. Het vraagt lef van het management om afstand te doen van SLA’s met leveranciers en beheer en ontwikkeling naar je toe te trekken. Het biedt daarentegen de mogelijkheid om flexibeler te worden, kosten te besparen en te experimenteren om nieuwe online inkomstenbronnen aan te boren.

De 2e masterclass hyperlocal vindt plaats op 31 januari van 16.00 tot 19.00 uur. Daar vertelt o.a. Bart Bijnens, projectleider van Concentra Media, over het hyperlocale project van Het Belang van Limburg, waarbij 50 lokale communities zijn gelanceerd, met een extra weekend editie in het Belang van Limburg. Nadere informatie en aanmelden binnenkort via www.persinnovatie.nl.