Eindejaarscolumn: De uitgeverij in een neerwaartse spiraal?
Ook de Buchmesse is een groot succes voor nieuwe genres omdat veel lezers genoeg hebben van herhaling. Veel mensen zoeken verdieping en willen niet langer met hun rug naar de toekomst en gezicht naar verleden blijven staan. Mensen zoeken kwaliteit en geen kwantiteit.
Nederland is een land dat weliswaar heel Popi Jopie doet, vooraan wil staan en elke noviteit meteen blind achterna loopt, maar dat in feite afbreekt. Populair doen is een groep mensen die samen meteen achter een nieuwe trend aanholt en dit promoot, terwijl de fundamenten van een goedlopend systeem worden afgebroken. Door de virtuele wereld wordt het innerlijke kennisniveau en historisch besef afgebroken. Bibliotheken en uitgeverijen lopen achter de consument aan omdat het lekker verkoopt. Hierdoor wordt veel kwaliteit verbannen naar de prullenbak en wordt de boekwinkel oninteressant. We zijn een land dat geen zicht heeft op wat er in de wereld buiten ons land gebeurt. We volgen blind de V.K. en de V.S. Landen die in hun zelf gegraven moeras nu ondergedompeld worden. Als het om economie gaat volgen we opeens onze grootste handelspartner Duitsland. Met andere woorden Nederland verkoopt zijn ziel, blijft in het verleden hangen en heeft steeds minder een eigen gezicht. We zijn volgers geworden en zijn steeds vaker een pias in de wereld.
Nederlanders moeten bewust worden en over de horizon leren denken en handelen, in plaats van in de hokjesgeest blijven denken en doen. Nederlanders hebben hun mond vol van in het hier en nu leven, maar slechts een enkeling weet en handelt naar de betekenis ervan. In het hier en nu leven betekent dat de mens de geschiedenis herkent en vooral die van zichzelf (dit leven en parallelle levens), waardoor er zicht komt op de toekomst en men nu in het heden doordacht kan handelen. Niet langer denken doen, maar weten omdat er dan innerlijke kennis is waarop voortgegaan wordt.