De ramkoers van TMG directie
Bij Sanoma gebeurt klaarblijkelijk iets vergelijkbaars. De vraag is nu of grote concerns niet anders kunnen of dat het te maken heeft met de wijze van leiderschap. Ik neig naar het laatste. Hoe groot de omvang van een bedrijf ook is, innovatie werkt alleen als het breed gedragen wordt, zowel intern als extern. Met de kop in de wind doorgaan lijkt mij niet de beste methode.
Bij TMG is er duidelijk onrust onder het personeel en ook stakeholders zoals de drukkerij zijn onrustig geworden. En dan is er nog het lezerspubliek van de grootste krant van Nederland: wat zullen zij denken van al deze commotie. Ik heb sterk het idee dat de directie zich daar in het geheel niet om bekommerd: het zal allemaal wel goed komen zolang zij hun gang maar kunnen gaan.
Wellicht is er wat te zeggen voor zachte heelmeesters die stinkende wonden maken, de tijd zal het uitwijzen. Misschien dat het rendementsdenken gaat overwinnen. De kersverse Groen-Links leider Jesse Klaver had het over het economisme, om alles in termen van economische groei te bekijken, en hij pleitte ervoor om ook andere zaken mee te nemen in het denken over de toekomst en het welzijn en welvaren van ons land. Voor de grote concerns zou ik ook zo iets willen bepleiten, als was het maar het meenemen van de klant in veranderingsprocessen.
Het kan best zijn dat de plannen van de directie van TMG heel erg slim zijn en de toekomst van het concern rooskleurig kunnen maken, communiceren en managen blijken echter geen kerncompetenties te zijn van de heren aan de top.