ThiemeMeulenhoff wil in buitenland gaan groeien

ThiemeMeulenhoff wil in buitenland gaan groeien
Educatieve uitgeverij ThiemeMeulenhoff gaat haar pijlen richten op het buitenland. Het bedrijf, een grote naam in het voortgezet onderwijs, breekt daarmee met het verdienmodel dat het al meer dan tweehonderd jaar hanteert.

Over vijf jaar moet bijna € 20 mln van de omzet buiten Nederland worden behaald. Dit komt neer op circa een derde van de jaaromzet van € 66 mln die nu nog bijna geheel in Nederland wordt gerealiseerd. In Duitsland en Zwitserland zijn de eerste deals getekend, zegt ceo Eric Razenberg over de buitenlandse expansie in het FD.

De trend van e-learning, waarbij leerlingen gebruikmaken van digitale leermiddelen, maakt volgens Razenberg de overgang naar dit verdienmodel mogelijk. Technologie kan het lesprogramma persoonlijker maken.
‘Traditionele lesboeken waren niet schaalbaar', zegt de topman. 'Het onderwijsprogramma in Nederland is niet te vergelijken met dat in Vlaanderen. Maar als je de taal of tekst kunt vervangen, kunnen we ons speelveld verbreden naar de wereld. Dat klinkt wellicht wat megalomaan, maar we hebben nu al bewijs dat de oplossingen die we voor het Nederlandse onderwijs hebben ontwikkeld in het buitenland door uitgevers worden gekocht.’

Lees het hele artikel in het FD (registratie verplicht)