Steve Jobs in Wilhelminadorp

Steve Jobs in Wilhelminadorp


Jobs heeft met zijn iTunes, iPod, iPhone en iPad grote invloed gehad op de telefoon- en muziekindustrie. Dat weten we. De volgende industrie die hij had willen hervormen als hij nog de kans had gehad, was die van de schoolboeken. In zijn biografie geeft hij aan dat hij het ronduit belachelijk vindt dat er in zijn land nog boeken waren in het onderwijs en dat niet alles gedigitaliseerd was met persoonlijke feedback e.d. Inmiddels weten we dat Apple deze ambitie ook na de dood van Jobs lijkt door te zetten. Op 19 januari heeft Apple een persbijeenkomst aangekondigd met als onderwerp educatie, waar meer duidelijkheid zal komen.
Maar hoe zit het in ons eigen land? Wat is bepalend om vernieuwingen in het onderwijs door te voeren zoals Jobs dat voor ogen had? Er is toch al heel veel digitaal materiaal? Er zijn toch mooie digitale leeromgevingen? Mijn gedachten gingen terug naar mijn bezoek een tijd geleden aan een school in Zeeland: openbare basisschool Stamperius in Wilhelminadorp.

Ik ontmoette er de directeur, Adri Weeda. Ik ging erheen in het kader van mijn inwerktraject bij Innofun omdat zijn school werkte met onze digitale leeromgeving en ik zijn ervaringen wel eens wilde horen. Weeda gaf aan dat hij zich geconfronteerd zag met een terugloop in leerlingenaantal, omdat zijn school zich in een krimpgebied bevond. Hij zocht naar nieuwe manieren om zijn school te profileren.
Hij is met zijn team en de ouders om tafel gaan zitten om met elkaar te bekijken hoe Stamperius er over 5 jaar uit zou moeten zien. Al snel ging de discussie over de leerlingen en over welke competenties zij zouden moeten beschikken in de wereld van 2016: 21st century skills. Wat dit betekent voor de competenties en de veranderende rol van leerkrachten. En over het belang van ICT daarbij voor het onderwijs en voor de school.
Het heeft erin geresulteerd dat Weeda zijn school wil gaan profileren als innovatieve, ICT-gerichte school. Stamperius wordt St@mperius, met veel gebruik van digitaal lesmateriaal en een digitale leeromgeving voor de leerlingen. Met die leeromgeving zijn ze al volop bezig.

Ik ben ervan overtuigd dat uiteindelijk het innovatief leiderschap van mensen als Weeda bepalend is voor echte vernieuwing in het onderwijs, maar ook voor vernieuwing van het uitgeven. Zij zorgen ervoor dat wij als aanbieders een markt hebben en uitgedaagd worden om te blijven vernieuwen. Think different, een beetje Steve Jobs in Wilhelminadorp. Want zonder innovatieve klanten geen innovatief uitgeven.