ThiemeMeulenhoff gaat inzetten op persoonlijker onderwijs

ThiemeMeulenhoff gaat inzetten op persoonlijker onderwijs


De vraag is niet of gepersonaliseerd leren beter of slechter is dan onderwijs in groepen. Het gaat erom dat gepersonaliseerd leren veel toe kan voegen aan het huidige onderwijs, stelt Eric Razenberg, directeur van ThiemeMeulenhoff. “Het onderwijs moet met minder middelen hogere leeropbrengsten genereren. Dat is een gecompliceerde taak. Hogere leeropbrengsten kun je behalen door beter aan te sluiten bij de individuele talenten, interesses en mogelijkheden van kinderen. Dat vraagt om andere manieren van lesgeven dan we de afgelopen decennia hebben gedaan. We waren in staat om binnen een groep hooguit in een beperkt aantal niveaus te differentiëren. Ook het tempo waarin kinderen door de stof gingen, kon verschillen, maar veel meer aan differentiatie was niet mogelijk. De enorme technologische ontwikkeling die we op dit moment wereldwijd en op alle fronten doormaken, maakt echter dat er voor het onderwijs allerlei mogelijkheden ontstaan. Het geeft leerkrachten instrumenten om beter inzicht te krijgen in het individuele leerproces en te interveniëren, waar nodig.” Razenberg is niet van mening dat je kinderen alleen maar moet leren wat ze leuk vinden. Wel denkt hij dat, als beter aangesloten wordt bij wat kinderen intrinsiek drijft, ze tot betere resultaten kunnen komen. “Grappig genoeg is gepersonaliseerd leren bijna zo oud als de weg naar Rome. Vroeger had immers elke gezel een meester. Dat persoonlijke zijn we helaas kwijtgeraakt in het collectieve onderwijs.”

Leerstof efficiënter en effectiever
Volgens de directeur van ThiemeMeulenhoff wordt educatieve uitgevers vaak verweten dat ze lang hebben gewacht met digitalisering. Dat beeld is niet helemaal terecht, vindt hij. “Ik werk ruim tien jaar in deze sector en vanaf dag één ben ik bezig met vernieuwing en digitalisering.” Razenberg heeft wel een verklaring hoe dat beeld ontstaan kan zijn. “Misschien zijn we niet altijd met de juiste innovaties bezig geweest. Maar ook het onderwijs kon haar behoeften maar moeilijk formuleren en wist nog niet waar de ontwikkelingen ons zouden brengen. Het gaat om de vraag welke waarde technologie toe kan voegen aan het leerproces. Een boekje achter glas, dat is het niet. Het gaat er vooral om het leerproces efficiënter en effectiever te maken.”

Leeromgeving Nextin
Elke keer is Razenberg weer blij verrast met een nominatie voor de NOT Innovatie Award. Dat het dit jaar niet voor een specifiek product, maar voor de leeromgeving Nextin is, stemt hem extra gelukkig. “Met Nextin willen we het leren vernieuwen en vooral het gepersonaliseerd leren faciliteren”, legt Razenberg uit. “De online leeromgeving Nextin ontwikkelen we in nauwe samenwerking met scholen. Het is een open platform, waarop ook andere educatieve uitgeverijen lesmateriaal aan kunnen bieden en waarin scholen eigen lesmateriaal kunnen plaatsen. Iedere leerling heeft een individueel leerpad, dat hij in eigen tempo en op eigen niveau doorloopt. Nu wordt de stof nog in vakken aangeboden, maar het is goed denkbaar dat dat in de toekomst vakoverstijgend en meer competentiegericht gaat worden.” Zo’n 1.500 leerlingen op twintig VO-scholen werken inmiddels met Nextin en dat aantal groeit volgens Razenberg wekelijks. Inmiddels is ThiemeMeulenhoff gestart met de voorbereiding voor Nextin-pilots in het primair onderwijs. Op termijn volgen MBO en HBO. Nextin gaat vergezeld van een trainings- en begeleidingsprogramma voor leraren over hoe gepersonaliseerd leren toe te passen is in de eigen onderwijspraktijk.

Anders kijken naar onderwijs
Innovaties als Nextin vertalen zich ook in de NOT-presentatie van ThiemeMeulenhoff. Razenberg: “We willen de NOT-bezoekers inspireren om op een andere manier naar het onderwijs te kijken. Dat doen we door een groot deel van onze beursruimte te bestemmen als plek om bezoekers een belevenis voor te schotelen en een ervaring door te laten maken. Natuurlijk laten we graag onze producten zien, maar we willen de NOT-bezoekers vooral verrassen en uitdagen om na te denken over wat het onderwijs moet behelzen en waartoe het moet leiden"

 


Test je eigen uitgeefkennis


http://academy.inct.nl/