KB start een nieuw hoofdstuk

KB start een nieuw hoofdstuk


"De KB zal de aan ons toevertrouwde opdracht naar eer en geweten en met enthousiasme in samenwerking met het openbaar bibliotheekveld uitvoeren. We zien ernaar uit." aldus Bas Savenije, Algemeen Directeur KB.

Wat verandert er voor de KB?
De KB is vanaf 2015 verantwoordelijk voor de stelseltaken binnen de sector openbare bibliotheken. Niet alleen verbreedt het werkveld van de KB, ook het aantal medewerkers neemt sterk toe van 320 naar ruim 400. De KB krijgt een regie- en adviesrol en gaat verschillende faciliterende en coördinerende taken uitvoeren. Hieronder valt ook de aansturing van grootschalige programma’s en projecten.
De KB krijgt tot taak om de sector te monitoren en een belangrijke bijdrage te leveren aan het bestrijden van laaggeletterdheid, het aanbieden van educatieve middelen en het aansturen van initiatieven voor personen met een leesbeperking. De integratie zal de synergie en samenhang versterken tussen de wetenschappelijke en openbare bibliotheekdiensten en - voorzieningen. Door de bundeling van krachten zal een vernieuwde nationale bibliotheek ontstaan en kan gebouwd worden aan een nationale digitale bibliotheek.

Wat verandert er voor BNL, SIOB en DBNL?
De zelfstandige stichtingen achter BNL, SIOB en DBNL worden per 1 januari 2015 ontbonden en de taken en medewerkers gaan verder onder de vlag van de KB. De afzender van alle uitingen wordt de KB en de medewerkers komen in januari 2015 over naar de KB in Den Haag.

Doel van de integratie
Door de bundeling van de taken zal synergie ontstaan tussen de bestaande KB-activiteiten en de activiteiten voor de openbare bibliotheken. Er ontstaat straks één netwerk voor de bibliotheekorganisaties en zo wordt meer samenhang gecreëerd in het bibliotheekstelsel. Ook zal de bundeling van krachten de effectiviteit en de innovatiekracht van de sector vergroten. We kunnen hierdoor tevens meer aandacht besteden aan het verder definiëren van de maatschappelijke functie van de openbare bibliotheek en het structureel verankeren van de openbare bibliotheek in het digitale domein.

Samenwerken aan stelseltaken
De KB heeft de afgelopen maanden samen met verschillende partners   gewerkt om de stelseltaken, zoals genoemd in de Wsob verder uit te werken en in te vullen. De partners zijn de bibliotheken zelf, de provinciale serviceorganisaties (PSO’s), het ministerie van OCW, de Vereniging van Openbare Bibliotheken(link is external) (VOB), en andere stakeholders in de sector.

De VOB is de directe gesprekspartner van de KB op het gebied van nieuwe wettelijke taken zoals een nationaal collectieplan, inkoop van (e-)content, monitoring, tarifering en lidmaatschap. Jos Debeij is per 1 september 2014 begonnen als kwartiermaker in de KB van de stafafdeling Bibliotheekstelsel (i.o.). Samen met in- en externe belanghebbenden gaat hij de genoemde onderwerpen concretiseren.