Onze behoefte aan troost

Onze behoefte aan troost


Bijzonder troostrijk was daarom het Mediapark Jaarcongres op 21 juni. Daar kwam een aantal nieuwe ontwikkelingen aan bod zoals second screen (extra informatie op de computer of tablet) en connected tv (internetinformatie via de tv). Je zou verwachten dat de grote radio- en televisieaanbieders precies weten wat ze ermee moeten doen en hoe ze het gaan inzetten. Er leeft, tenminste bij mij, ook het gevoel dat ze de financiële middelen hebben om dit soort ontwikkelingen direct goed aan te pakken.

Tot mijn verbazing bleek dat helemaal niet zo te zijn. De baas van de publieke omroep, Henk Hagoort, gaf aan dat men eerst wil weten wat de consument precies wil. Arno Otto van RTL (kort daarvoor ook te horen op ons voorjaarscongres) gaf aan dat RTL wel gaat investeren in experimenten met second screen en on demand tv. Maar het is duidelijk dat ook RTL nog zoekt naar de juiste toepassing. Het woord 'experimenteren' geeft al aan wat de status is.

Waarom is dat troostrijk? Ik weet niet hoe het u als uitgever soms vergaat, maar soms krijg je het gevoel dat iedereen om je heen precies lijkt te weten waar het heen gaat: wat je moet doen, hoe stom het is dat je het niet doet en dat je ten dode bent opgeschreven als je nu niet meedoet met wat dan ook. Je zou er, als uitgever, bijna een minderwaardigheidscomplex aan overhouden. Dan is het wel troostrijk om te zien dat grote partijen eenzelfde worsteling doormaken en eigenlijk ook eenzelfde houding aannemen.

De goeroes en schreeuwers jagen ons naar voren. Of laten we onszelf opjagen door die goeroes en schreeuwers? Natuurlijk, er verandert heel veel en het gaat allemaal ontzettend snel. En ja, als uitgevers zitten we nu eenmaal midden in deze ontwikkelingen en is ons vak aan een vorm van erosie onderhevig: iedereen kan publiceren en daarmee is het primaat van de uitgeverij weg. Maar laten we niet de onheilsprofeten gaan uithangen. Zolang we als uitgevers de ontwikkelingen goed volgen, zolang we niet bang zijn om te experimenteren en zolang we niet bang zijn om uit onze comfort zone te treden, durf ik te stellen dat we de toekomst met vertrouwen tegemoet kunnen treden.

Laat het dus een troost zijn dat iedereen, en niet alleen uitgevers, worstelt met deze ontwikkelingen. Kijk dus als uitgever goed om u heen en kijk ook eens over de schutting bij de buren. Laat u inspireren door de goeroes en luister soms een beetje naar de schreeuwers. En als ik een goeroewijsheid mag meegeven: 'Doe eens een stap terug, bedenk wie je wilt zijn en hoe je die ambitie met de bestaande mogelijkheden kunt gaan invullen.'

(Hoofdredactioneel David Huijzer, InCT 4, augustus 2012)