Kijk eens verder dan The Big Four!
En dat is jammer. Er zijn immers zoveel meer sociale media en webtools die de moeite waard zijn. Neem bijvoorbeeld Glogster (www.glogster.com). Glogster is een webapplicatie om interactieve digitale posters te maken. Ontstaan in 2007 en inmiddels miljoenen gebruikers in 200 landen.
BoekTweePuntNul heeft ze allemaal op een rij gezet. Een ongekend succes. De speciale onderwijs editie vindt zijn weg inmiddels in het onderwijs en opent menig docent de ogen. Het boek zelf is een mooi voorbeeld van co-creatie met 125 auteurs. Iedereen wordt uitgenodigd om mee te doen met een volgende editie overigens. Een mailtje naar de redactie volstaat.
Een van de twee initiatiefnemers van BoekTweePuntNul is Tessa van Zadelhoff. Tessa is op vele manieren actief als het gaat om ICT in het onderwijs en vernieuwende concepten in het onderwijs. Daarnaast geeft ze les in groep 7. Ze noemt zichzelf terecht innovatieve leerkracht.
Onlangs zag ik haar tijdens een symposium de case Beartravel presenteren. De case maakte veel indruk op mij, en ook op de andere aanwezigen in de zaal. Beartravel is een concept waarbij leerlingen met behulp van een website, tools als Twitter en Glogster en bijvoorbeeld booking.com zelf een online reisbureau beheren. Ook ouders worden bij het concept betrokken en kunnen het reisbureau opdracht geven een offerte voor een reis te maken.
Het concept won prijzen bij het Innovative Education Forum In Moskou en Washington. En nog belangrijker: kinderen vonden het prachtig en leerden op een manier die past bij deze tijd en die past bij hun wereld. Kijk op http://beartravel.wordpress.com om dit boeiende concept nader te leren kennen.
Het werken met sociale media en deze nieuwe webtools is niet alleen motiverend en 'leuk' voor kinderen. Het sluit aan bij de vaardigheden die leerlingen nodig hebben om te kunnen leven en werken in deze eeuw, de 21st century skills. Denk aan samenwerken, communiceren en ICT geletterdheid.
Dus kijk eens verder dan de Big Four in sociale media en denk in uitgeefconcepten die gebruik maken van tools die er al zijn. Neem een voorbeeld aan Tessa die naast innovatieve leerkracht ook innovatieve uitgever van haar eigen materiaal werd.