Zullen we eens ophouden met zeuren?

Zullen we eens ophouden met zeuren?

De Pavlov-reactie van uitgevers zal zijn dat het hier gaat om 15.000 gemiste verkopen, waarbij men dan zich direct rijk rekent (15.000 x een veel te hoog bedrag voor digitale boeken). Dat lijkt me een sprookje: en de uitgever en auteur leefden nog lang en voorspoedig.

Maar het zouden best wel een gemiste verkopen kunnen zijn maar dan bijvoorbeeld voor € 2,50 per download (ik doe maar eens voorzet) of wellicht nog een lager bedrag.
Waar ik naar toe wil, is dat uitgevers nu toch eens zouden moeten ophouden met zeuren. Het bericht over 15.000 illegale downloads is goed nieuws, het bewijs dat het glas half vol is.
Mijn stelling is: er is dus nog steeds behoefte aan content (ik gebruik dit lelijke woord maar even om alles op een hoop te gooien) en dus is er leven voor de uitgeverij. Alleen dat leven is niet meer het oude luizenleventje dat men de afgelopen decenia (eeuwen?) heeft geleid.

Natuurlijk kun je romantisch terugdenken aan de goede oude tijd, maar dan mis je de goede nieuwe tijd. Een tijd vol uitdagingen, dat is absoluut waar en ook best een complexe tijd, ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen. Maar wat nou als we alle normen en waarden die onze sector zo lang bepaald hebben eens helemaal overboord zetten, al was het maar even in theorie: wat blijft er dan over? Wat als we nu eens echt fundamenteel onze denkwijzen en handelswijzen veranderen? Durf nu eens te denken aan een e-book van € 0,99 of aan een wereld zonder vaste boekenprijs. En dan niet gelijk weer gaan zeuren, maar gewoon eens even verder denken. Waar komen we dan uit?

Ik zeg niet dat de oplossing om de hoek voor het oprapen ligt, maar ik denk wel dat het zeuren nu op moet houden. Laten we als sector nu eens echt wezenlijk nieuwe dingen gaan doen en gaan experimenteren. De markt is er nog steeds, maar heel anders dan we gewend waren. Dus wat denkt u: net doen alsof dat niet zo is en blijven doen wat we altijd deden of misschien maar eens in het diepe springen?

Als ik zo om me heen kijk en het ene bedrijf na het andere zie re-organiseren dan zou ik het wel weten...