MyJour ook vandaag van start
Myjour draaide een jaar proef en is op basis van ervaringen van ruim 600 gebruikers verfijnd. Myjour gaat voor een revolutie in het online lezen. Via het platform kunnen gebruikers vakinformatie en personal interest artikelen naar hun tablet, smartphone en desktop halen. Na een gratis preview kan de lezer zelf besluiten het artikel te kopen en volledig te lezen. Hiermee betaal je als lezer alleen voor wat je nodig hebt. Myjour werkt samen met vooraanstaande uitgevers en individuele auteurs. Het platform mikt op 100.000 gebruikers in 2014, is advertentievrij en ontvangt géén subsidie.
Myjour.com was gedurende een succesvol afgeronde testfase ruim een jaar in de lucht. Het werkt op basis van het ‘iTunes concept’, waarbij een lezer voor een microbedrag losse artikelen koopt. Het platform helpt lezers om het enorme informatie-aanbod te doorgronden. Gebruikers geven vooraf aan in welke bronnen zij interessant vinden. Op basis van die selectie biedt Myjour hen artikelen aan. Daarbij gaat het om vakliteratuur en personal interest artikelen uit zeer uiteenlopende branches. Het platform bevat inmiddels ruim 80 vaktitels en eind dit jaar zijn dat er 150. Voor 2014 wordt gerekend op een groei naar minstens 300.
Vaktitels en topauters
Directeur/eigenaar Jan Verheul van Myjour.com: ”Als lezer kun je lekker door je eigen selectie artikelen scrollen en swipen. Je betaalt pas wanneer je daadwerkelijk een volledig artikel leest. Auteurs en uitgeverijen die hun artikelen aanbieden in Myjour bepalen zelf de waarde per artikel.” In Myjour staat informatie uit vakmedia als Binnenlands Bestuur, De Automatiseringsgids, De Accountant en personal interest artikelen uit iPhone Magazin, Auto Review en Android Magazine. Ook krijgen lezers artikelen van topauteurs als Iwan Tol en Cor Hospes aangeboden.
Zelf artikelen verkopen
Onderscheidend ten opzichte van andere platforms is volgens Jan Verheul het aanbod van individuele auteurs: ”Freelance auteurs en journalisten kunnen via Myjour zélf artikelen publiceren, met behoud van auteursrechten. Je ziet nu al nieuwe schrijfinitiatieven ontstaan. Zoals journalisten die hun krachten bundelen en onder een eigen merktitel artikelen publiceren. Een voorbeeld daarvan is het initiatief Sportschrijvert van sportjournalist Jan Willem Zeldenrust. Samen met journalisten als Iwan Tol, Diana Kuip en Remco Regterschot bieden zij onder de titel Sportschrijvert echte kwaliteitsartikelen aan in Myjour.”
Volgens Myjour zien uitgeverijen, bedrijven en auteurs – mede op basis van hun in het afgelopen jaar opgedane ervaringen met de betaversie – het platform als een extra kanaal om hun content te verspreiden. Jan Verheul: “Het gebruik van het platform is gratis. We verrekenen een kleine afdracht per verkocht artikel. Het kopen en verkopen gaat niet met geld, maar met credits die we my’s noemen. Je kunt als lezers my’s in bundels aanschaffen. 1 my is ongeveer 5 cent waard. Artikelen worden gemiddeld voor 0 tot 4 my’s aangeboden.”
Op eigen kracht
Myjour.com is volledig in eigen beheer ontwikkeld en ontvangt géén subsidies. Jan Verheul: “Wij geloven zelf heel erg in dit concept en onze investeerders gaan daarin mee. Natuurlijk is het succes van Myjour afhankelijk van de lezers, de uitgeverijen, de auteurs en de gebruiksvriendelijkheid van het platform. Onze ambitie is om het beste platform voor het kopen en verkopen van waardevolle artikelen te worden.”