Een brave new world voor schrijvers en uitgevers
De opzet is duidelijk bedoeld om onderscheidend te zijn van alle andere platforms die er op dit gebied al zijn. Singel positioneert zich met BNB in de driehoek tussen het klassieke uitgeven (de uitgever selecteert), een platform als TenPages (het publiek selecteert) en platforms als Lulu.com en mijnbestseller.nl (de schrijver selecteert). Het aardige voor een schrijver nu is dat hij of zij kan kiezen voor een van deze platforms, maar ook kan besluiten alle routes tegelijkertijd te bewandelen.
Voor schrijvers een ideale situatie dus en in een dalende boekenmarkt ben ik persoonlijk gelukkig met elk initiatief dat er voor zorgt dat er meer boeken worden verkocht.
Ik kijk naar de prijzen die worden gerekend voor de diverse diensten en zie dat ze erg hoog liggen. €18 per 1000 woorden is een stevig tarief, €600 voor een omslag nog steviger. Het lijkt erop dat hier een tarief wordt gerekend waarbij Singel zelf nog een bedrag pakt bovenop wat er de free lancers betaald wordt die de gelukkige taak hebben deze boeken te mogen gaan corrigeren.
Je kunt je ook afvragen hoeveel zin de grote auteurs hebben die genoemd worden om dit soort manuscripten te gaan nakijken en hoeveel zij aan zullen kunnen. Wordt er door Singel gekeken naar wat ze richting de deelnemende auteurs sturen? Worden die geacht dat zelf te managen?
Daarnaast bestaat er een potentieel probleem met het volume wat verwacht kan worden. Door te mikken op de grootst mogelijke groep deelnemers creëer je een enorm schaalprobleem. Wat als je per jaar 5.000 schrijvers krijgt die gebruik willen maken van de aangeboden diensten? Dat zijn er bijna 15 per dag. Wie gaat deze stroom managen? Wie gaat er de wachtlijsten die zonder twijfel gaan ontstaan beheren?
Want in tegenstelling tot de meeste andere self publishing platformen heeft Singel gekozen voor een bewerkelijk model met een grote keuze aan opties, waarvoor een grote hoeveelheid professionals moeten worden ingeschakeld: redacteuren, schrijvers, omslagontwerpers, etc.
Ik ben erg benieuwd naar hoe dit logistiek wordt aangepakt – je kan alleen maar hopen dat men beseft dat als je 20 a 25.000 mensen krijgt die allemaal gebruik willen maken van het merk Singel, je ze ook allemaal een vlekkeloze service moet verlenen. Iemand die 3, 4 of 5.000 euro uitgeeft aan redactie en omslag en correctie wil niet op een wachtlijst komen te staan of slecht werk afgeleverd krijgen omdat er nog 200 anderen voor hem gecorrigeerd moeten worden.
Wat een redactieronde van het kaliber €18 per 1000 woorden kost toch al gauw een week – zeker in ogenschouw genomen dat we het hier hebben over boeken die kwalitatief beneden het gemiddelde zullen liggen en veel werk vereisen.
Het zou kunnen dat de hoge prijzen bedoeld zijn om hier het kaf van het koren te scheiden, maar ik denk dat dan wordt onderschat hoeveel de gemiddelde schrijver over heeft voor zijn of haar boek.
In de wereld van de digitale publieksdiensten – waar we dit initiatief toch onder moeten scharen – is een van de grootste gevaren die op de loer liggen het hebben van succes. Schaalbaarheid is daarbij altijd de cruciale factor: hoe snel kun je de toenemende stroom mensen verwerken en ze bedienen op een niveau dat ze verwachten te krijgen voor het geld dat ze betalen.
Een dappere keuze dus, van Singel.