Hoe zorg ik dat mijn WordPress-site gevonden wordt?

Hoe zorg ik dat mijn WordPress-site gevonden wordt?


SEO voor WordPress
Een standaard ingestelde, ‘verse’ installatie van WordPress is niet geweldig wat SEO betreft. Hoe zoekmachinevriendelijk je WordPress-site is, hangt dus voor het overgrote deel af van hoe de site geconfigureerd wordt.

Het belangrijkste daarbij is het uiterlijk van de URLs. Standaard geeft WordPress in het webadres het nummer van een post weer. Wil Google kunnen zien waar een pagina over gaat, dan is het belangrijk dat de titel van het stuk in de URL komt te staan. Dit is eenvoudig aan te passen in de instellingen van WordPress.
Er zijn echter ook aanpassingen nodig die meer technische kennis vereisen. De meeste daarvan worden gedaan in ‘.htaccess-bestanden'. Dat zijn kleine tekstbestandjes waarin het gedrag van de webserver waarop WordPress  draait (Apache) wordt bepaald. Gelukkig kunnen de meeste .htaccess-aanpassingen ook door plugins worden gedaan. 

SEO en themes
Omdat het theme van je pagina grotendeels bepaalt hoe de HTML code van je pagina’s eruit ziet, heeft het theme ook een belangrijke rol bij SEO. Hier volgen een paar belangrijke punten om op te letten bij het kiezen van een theme:

  • De titel van het artikel moet zowel in de

    tags staan.
    Dat wil zeggen dat zowel bovenaan de browser (in de ‘blauwe balk’ van Internet Explorer, bijvoorbeeld) als in de eerste kop op de pagina staat waar het artikel over gaat. Worden deze plaatsen gebruikt voor bijvoorbeeld de bedrijfsnaam, dan kan een zoekmachine niet zien waar een artikel over gaat.

  • Plaats geen dubbele content.
    Google wil zijn gebruikers graag originele, unieke content laten zien. Staat een artikel dus twee keer op het web, dan krijgt je site ‘straf’ (de ‘duplicate content penalty’). Zorg dus dat op archiefpagina’s niet hele artikelen, maar links of uittreksels getoond worden.
  • Leg veel interne links.
    Zie hierboven. Een theme dat vanuit de sidebar of het menu naar de belangrijkste pagina’s linkt is een goed begin. Dit kan worden aangevuld met widgets en plugins die de nieuwste of gerelateerde posts laten zien.
  • Gebruik ‘schone’ code.
    Hoe minder code Google hoeft door te ploegen, hoe meer tijd er overblijft om je content in kaart te brengen. Bekijk de code van je pagina’s eens: hoe eerder je de eigenlijke tekst van je bericht tegenkomt, hoe beter. Bevat een theme veel code, zoals bijvoorbeeld javascripts, dan is het het beste als die in de HTML-bestanden onder de inhoud van het bericht staat, zodat een zoekmachine het belangrijkste eerst ziet. Dat geldt ook voor de code van de sidebars.  • Snelheid. Google reserveert een bepaalde hoeveelheid tijd per site. Hoe meer pagina’s er in die tijd kunnen worden opgevraagd, hoe beter je kansen in zoekresultaten.

Zie voor meer details over een aantal van deze punten ook 'Wat is een WordPress theme?'.

Plugins voor SEO
Het is duidelijk: bij het optimaliseren van je WordPress-site voor zoekmachines zijn er veel dingen om op te letten. Gelukkig is een deel van die taken te automatiseren met plugins. De bekendste SEO-plugin voor WordPress is die van Yoast, het bedrijf van WordPress-goeroe Joost de Valk. Ook populair is het All-in-one SEO Pack.
Het voordeel van dit soort plugins is dat ze, bijna zonder configuratie, de technische basis leggen voor een WordPress site met hele goede SEO en dat ze de redacteuren van de site ook begeleiden bij het schrijven.
De plugin van Yoast vraagt bijvoorbeeld in het scherm waar posts geschreven worden naar de zoekterm waar de post voor gevonden moet worden. Vervolgens worden alle delen van de post (tekst, titel, tussenkopjes, URL, samenvatting, et cetera) geanalyseerd en geeft de plugin aan waar het beter kan.

Het optimaliseren voor SEO zal altijd extra tijd en aandacht blijven vergen, maar door het kiezen van de juiste plugin kan dat behoorlijk beperkt worden. 

SEO is (veel) meer dan het optimaliseren van je site
Het lijdt geen twijfel dat het belangrijk is dat een website goed geïndexeerd kan worden door zoekmachines, maar de optimalisatie is daarmee verre van klaar. Google besteedt bij het naar relevantie rangschikken (‘ranking’) van zoekresultaten veel aandacht aan het aantal links dat van andere relevant gevonden sites naar je site wijst. Ook de aandacht die in de sociale media aan je site wordt besteed, wordt steeds sterker meegewogen.
Wat ‘on-site’ SEO van WordPress sites betreft. luidt dan ook het advies van de meeste deskundigen: zorg dat je basisconfiguratie op orde is, neem de basisregels voor SEO-schrijven in acht, gebruik een goede plugin en staar je er verder vooral niet blind op.
Het overoptimaliseren van je teksten kan zelfs averechts werken. Google wil kwaliteitscontent voorrang geven in zoekresultaten. Verdenkt de zoekmachine je dus van trucs die leesbaarheid en nut voor sitebezoekers schaden, zoals ‘keyword stuffing’ (een tekst overdreven volstoppen met zoekwoorden), dan zullen je pagina’s juist lager gerankt worden.