Nieuw mediabedrijf gericht op kwaliteitsjournalistiek
"De laatste jaren zwelt de kritiek op de gebruikelijke media aan. Hun nieuws is te vluchtig, hun verhalen zijn te oppervlakkig, ze richten zich vooral op kortdurende hypes. Kranten, nieuwssites en omroepen nemen elkaars onderwerpen, benaderingen en vaak ook letterlijke teksten over in de strijd om abonneeaantallen, muiskliks en kijkcijfers. Het Journalistieke Boek vult een gat in de informatiebehoefte op van mensen die willen weten hoe het nu echt zit bij belangrijke onderwerpen."
Het mediabedrijf komt met twee producten. Een daarvan is het nieuwsboek: een mix van traditionele en eigentijdse journalistieke activiteiten rondom een spraakmakende en maatschappelijk relevante gebeurtenis. Het verschijnt een dag of 10 na die gebeurtenis, wat werkelijk bijzonder is voor een boek. Een uitgebreid team van mensen uit verschillende disciplines, telkens wisselend van samenstelling, zorgt in ruim een week voor een diepgravend journalistiek resultaat. Dit laat zich omschrijven als betrouwbaar, zorgvuldig en toegankelijk voor een breed publiek. Het verschijnt in de vorm van een modern eboek, eenvoudig te verkrijgen, snel beschikbaar, goed betaalbaar, en elektronisch verrijkt met zinvolle toevoegingen. Daarnaast komt het ook als het vertrouwde papieren boek beschikbaar, uiteraard met de beperkingen die daarbij horen.
Bijzonder is verder de combinatie met de vorming van een (kortstondige) community op een speciaal daarvoor in het leven geroepen website rond het onderwerp. De inbreng van deze tijdelijke gemeenschap is voor een deel terug te vinden in het boek. Daarnaast houdt Het Journalistieke Boek zich bezig met langdurige onderzoeksjournalistiek. Het resultaat daarvan zijn onthullende en gedegen boeken over belangrijke maatschappelijke thema’s. Ze zijn toegankelijk geschreven, zodat de lezer zich amuseert terwijl hij tegelijk informatie krijgt die er voor hemzelf toe doet. Er zijn boeken in voorbereiding over de veranderde beloningscultuur in Nederland en over het pensioenstelsel. De oprichters van Het Journalistieke Boek schrijven zelf, maar gaan ook boeken van andere journalisten uitgeven. Aan dat laatste zal altijd een gesprek voorafgaan over bepaalde journalistieke normen en methoden die borg moeten staan voor de kwaliteit die behoort bij de boeken van dit bedrijf.
De oprichters van Het Journalistieke Boek zijn Dennis Mulkens en Dick van der Meer. Zij hebben beiden ruim dertig jaar ervaring in de dagbladjournalistiek, in schrijvende, organiserende en leidinggevende functies. Van zowel de grote lijnen als tot in detail weten ze wat nodig is om in recordtijd een grote journalistieke productie te realiseren en eveneens hoe met grondige onderzoeksjournalistiek een spraakmakend verhaal tot stand komt.