Vlaamse boekenbeurs: populair bij jongeren
In 2012 bezochten ruim 170.000 mensen de Boekenbeurs, met op de drukste dag een piek van meer dan 25.000 bezoekers. Op vijf dagen van deze Boekenbeurs namen de studenten van de Karel de Grote Hogeschool meer dan duizend willekeurige enquêtes af met als doel het profiel van de Boekenbeursbezoeker in kaart te brengen. De bezoekers werd gevraagd naar o.a. hun lees- en koopgedrag en hun motivatie om naar de beurs te komen.
Opvallend jong publiek
Dat de Boekenbeurs een overwegend vrouwelijk publiek aantrekt, is niet nieuw: bijna 2 op 3 bezoekers is een vrouw, een stijging met 7% t.o.v. 2010. Wat wel opvalt, is dat meer dan de helft van het publiek jonger is dan 34 jaar: de groep van 16 tot 24 jaar maakt 33% uit van het totaal, en die van 25 tot 34 jaar vertegenwoordigt 18%. Ook het aantal studenten en leerkrachten dat de Boekenbeurs bezoekt, stijgt ieder jaar. Vanwege de twee speciale dagen voor leerkrachten - met korting op de toegangsprijs en een uitgebreid programma - is dat wellicht niet verwonderlijk.
Echte boekenliefhebbers
De Boekenbeurs trekt een erg breed publiek aan. Wat hen bindt is het lezen van boeken. Bezoekers aan de Boekenbeurs zijn dan ook veellezers. Bijna de helft leest meer dan 5 boeken in 6 maanden. Opvallend is ook dat ze, niettegenstaande de crisis, meer geld besteden aan boeken in hun jaarbudget. In 2010 besteedde 23% van de ondervraagden meer dan 150 euro van het jaarlijkse gezinsbudget aan boeken; in 2012 is dat percentage gestegen tot 38%.
Dit diverse publiek vertoont ook een opmerkelijk verschil inzake de gekochte genres. Waar er in 2010 nog uitgesproken verschillen waren, zien we in 2012 een betere spreiding van de aangekochte genres. En opvallend: ‘ontspanningsromans’ is het meest gekochte genre op de Boekenbeurs, gevolgd door kinderboeken en literaire fictie. De kookboeken komen pas op de vijfde plaats.
Belevingsbeurs
De Boekenbeurs wordt door de bezoekers steeds meer ervaren als een gezellige uitstap met vrienden of familie. Niet verwonderlijk want organisator Boek.be zet steeds meer in op het uitbreiden van de Boekenbeurs tot een belevingsbeurs - en dat werpt zijn vruchten af. 13% van de bezoekers combineerde de Boekenbeurs met een andere activiteit in Antwerpen.
Reden nummer één voor een bezoek blijft uiteraard het kopen van boeken. Opvallend daarbij is dat steeds meer mensen naar de Boekenbeurs gaan om nieuwe boeken te ontdekken. 42% van de bezoekers noteert boekentips op de Boekenbeurs. Vooral jongeren maken boekenlijstjes op hun smartphone.
En het e-boek?
Voor het eerst is er grondig gepeild naar het elektronisch lezen bij de Boekenbeursbezoeker. Maar die leest nog steeds liever een papieren boek dan een e-boek. Toch heeft 16% van de bezoekers al een e-boek gelezen. Bij de gemiddelde Vlaming ligt dit aandeel duidelijk lager, want nog maar 1% van de totale boekenverkoop in Vlaanderen is digitaal beschikbaar. Vooral -25 jarigen lezen elektronisch en dan voornamelijk op een tablet. Het publiek van de Boekenbeurs is dus meer mee met de nieuwe trends in de boekenwereld dan de gemiddelde Vlaming.