Hoe wordt je site vindbaar in Google?

Hoe wordt je site vindbaar in Google?


Bezoeker centraal
Google onderzoekt voortdurend of je site wel zo goed is als jij denkt. Daarbij gaat Google uit van het belang van de bezoeker.
Is bijvoorbeeld de indeling van je site voor de bezoekers wel duidelijk genoeg volgens Google? En is Google van mening dat het aanbrengen van links van en naar je site wel zoveel bijdraagt aan de kwaliteit van je site?
Juist in dit verband is het essentieel om geen trucjes uit te halen met Google. Werk dus met mensen en systemen die op de door Google gewenste manier werken aan zoekmachine-optimalisatie.

Wees zichtbaar
Hoe beter de inhoud van je site zichtbaar is, hoe beter hij wordt gewaardeerd door Google. Google ziet de teksten en beelden op je site echter niet zoals jij die ziet, maar alleen de broncode. Het zoeksysteem ziet je site als een boek met een inhoudsopgave en een index. Gebruik dus een goede sitemap (index van je volledige website), en deel de pagina’s zo veel mogelijk in in categorieën (bijvoorbeeld bij je blog, kennisbank en bibliotheek) en gebruik heading tags (kop1, kop2 en kop3 in je editor).
Je geeft je site daarmee een logische structuur. Met een hoofdonderwerp, sub-onderwerpen en sub-sub-onderwerpen. Zoals een boomstructuur.
Hoe dieper een pagina in de structuur staat, hoe minder waarde Google eraan hecht. Een tweelagenstructuur is eigenlijk genoeg.
Zorg ervoor dat alle inhoudsopgaven van je categorieën op de homepage staan. Dat waardeert Google positief (en je bezoekers trouwens ook).
Google kan de plaatjes op je website niet direct zien, maar ziet wel de alt-tags (tekst die verschijnt als het plaatje niet getoond kan worden), titels en bestandsnamen en waardeert deze als waardevolle inhoud. Geef die dus een naam die overeen komt met het betreffende onderwerp.
Begin blogberichten met een afbeelding, want dat vindt Google ook heel prettig.
Werk met zo veel mogelijk klikbare woorden in je teksten die verwijzen naar een andere plek op je site met informatie over dat woord. Zo zorg je voor een intern web op je site. Google waardeert dat heel hoog.
Maak daarnaast gebruik van een zogenoemd broodkruimelspoor (breadcrumbs) boven je artikelen. Daaraan ziet de bezoeker (en Google) wat de kortste weg is tussen de pagina en de homepage van de site.
Maak een lijstje gerelateerde artikelen onder elk artikel.
Link het adres van je bedrijf aan Google Places.

Wees belangrijk
Hoe relevanter de inhoud van je site volgens Google voor bezoeker is, des te hoger is je plaats op de lijst met gevonden pagina’s. Het systeem kijkt daarbij vooral naar de volgende factoren:

  • domeinnaam en url
  • title en heading tags
  • meta descriptions
  • categorienamen
  • woordgebruik
  • rijke inhoud (beeld, audio, video, pdf)
  • links
  • actualiteit
  • interactie met bezoekers [interactie]
  • bezoektijden

Pas al deze elementen consequent toe bij de invulling van je site, dan zal Google men steeds hoger waarderen.

Wees betrouwbaar
Google kijkt naar de reputatie van je website en naar de betrouwbaarheid van de sites die naar jouw site verwijzen. De reputatie wordt voortdurend onderzocht en geactualiseerd.
Voor de beoordeling van je reputatie tellen de leeftijd, snelheid, actualiteit, interactie- en ontwikkelratio van je site mee. Daarbij kijkt Google of jij je houdt aan haar richtlijnen.

Om op dit punt hoog te scoren heb ik de volgende tips:

  • Zet je video’s op een speciale video-site, dit verlaagt de druk op je eigen bandbreedte.
  • Plaats elke dag nieuwe inhoud.
  • Werk met adwords en adsense.
  • Gebruik alleen hoogwaardige backlinks vanaf sites die zelf ook een goede reputatie hebben.
  • Zet je site op startpagina’s.
  • Publiceer je inhoud op andere sites.
  • Ruil links niet rechtstreeks met sites die weinig met jouw business te maken hebben.


De waardering die Google aan je website toekent, blijft alleen hoog als je zelf continu waarde blijft toevoegen aan de site. Het effect kun je uitstekend volgen via Google Analytics en Google Webmastertools.

Wanneer je al deze regels consequent toepast, maak je de site optimaal vindbaar in Google!

Dit artikel is geschreven door Ian Muller / Windkracht62, kennispartner van inct.