Ed, Maurice en Robbert

Ed, Maurice en Robbert


Vervolgens ging ik naar de bijeenkomst van de Steve Jobs School in Maarssen op 23 mei, georganiseerd door Maurice de Hond en zijn mede initiatiefnemers. Ter voorbereiding vroeg ik aan mijn jongste zoon Wessel (groep 5) hoe hij het zou vinden om al zijn lesmateriaal op een ipad te krijgen. "Ik zou het de eerste 2 weken leuk vinden, daarna wordt het gewoon" gaf hij aan. "En soms is een boek eigenlijk fijner". Verrassend antwoord vond ik zelf van een mannetje dat normaal niet van de ipad is weg te slaan.

Tussendoor was ik met bijna een miljoen anderen 45 minuten geboeid door het college van Robbert Dijkgraaf bij DWDD over de Oerknal. Een boeiende monoloog van drie kwartier, veel lovende reacties op twitter. Weer verrast: het kans dus nog steeds. Good old lesgeven zonder vorm van interactie met het publiek, als je het maar goed doet.
Het medialandschap verandert, maar wat goed is blijft. Goed onderwijs staat of valt bij een inspirerende leerkracht. We herinneren ons immers allemaal de verhalenverteller van vroeger. Dijkgraaf is het levende bewijs. En ook boeken zullen niet snel verdwijnen. Want ook digital natives als Wessel blijven de behoefte aan een fysiek boek houden blijkbaar.
De geschiedenis leert het ons ook: een nieuw medium is er nog nooit in geslaagde oude media te doen verdwijnen. Wel is het steeds zo geweest dat een nieuw medium oorzaak was dat de puzzelstukjes opnieuw in elkaar gezet moesten worden. De boel werd als het ware herschikt: elk medium heeft zijn specifieke waarde en kracht en houdt die ook. Dat is nu ook het geval.

Want natuurlijk hebben Nijpels en De Hond gelijk. Nieuwe media en nieuwe devices geven fantastische nieuwe mogelijkheden voor het onderwijs, waar nog veel te weinig gebruik van wordt gemaakt. Maar alleen digitaal is niet zaligmakend. De verhalenverteller, het boek en digitaal: combineer het en je hebt het: blended learning.