Social uitgeven, wie durft?
Sociale media en ICT zijn dus relevant voor het onderwijs. Tegelijkertijd zijn de vernieuwende initiatieven op dit moment afhankelijk van het enthousiasme van een kleine groep docenten. Er blijven kansen liggen om kennis met elkaar te delen, hoewel de koplopers hun informatie massaal beschikbaar stellen via platforms als Wikiwijs en Yurls.
Alleen al op Wikiwijs staan bijvoorbeeld 472 opdrachten voor aardrijkskunde in groep 7 van het basisonderwijs. En 354 opdrachten voor het VMBO. Maar er zijn ook individuele docenten die hun eigen lessen beschikbaar stellen. Zo vind je op lindahumme.yurls.nl 83 lesvoorbeelden rondom geschiedenis. Al dat materiaal is openbaar toegankelijk en dus te gebruiken voor andere leerkrachten. Er is meer dan voldoende lesmateriaal gratis beschikbaar om dag in dag uit je lessen te vullen! En toch zie je in de meeste lessen dat er boeken en lesmethodes van de grote traditionele uitgeverijen op de tafels liggen.
Crowdsourcing voor sociale lesmethodes
Hoe zou het zijn als de koplopers (er zijn honderden enthousiaste docenten) een collectief vormen en samen leerlijnen ontwikkelen en publiceren? Die de beste lesideeën uit alle openbare bronnen samensmeden tot een moderne sociale lesmethode. Sociale lesmethode? Ja, want gemaakt vanuit de kracht en kunde van de groep zelf. En openbaar gepubliceerd via een open source leeromgeving als Edmodo. Dat is crowdsourcing anno 2013.
Voor vakken als aardrijkskunde en geschiedenis kunnen die dure boeken dan zomaar weg! Zo creëer je als school snel budget voor nieuwe, goede, leuke ontwikkelingen.
Natuurlijk is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan, want:
• Hoe zorg je voor een logische leerlijn? En hoe passen de bestaande losse lessen netjes achter elkaar?
• Zijn er opdrachten op verschillende niveaus? En is er extra uitleg voor leerlingen die het moeilijker vinden?
• Hoe maak je resultaten inzichtelijk? En sluiten toetsvragen netjes aan op de lesstof?
Dat zijn lastige vragen, waar de ouderwetse uitgevers sinds jaar en dag een knap antwoord op geven. Met hun papieren lesmethodes. Zij investeren veel tijd en geld om een goed doordacht product af te leveren.
#sociaaluitgeven voor crowdfunding
Als docenten een collectief vormen om een sociale lesmethode te maken, is een klein startkapitaal geen overbodige luxe. Met dat startkapitaal kan het collectief tijd investeren in het opzetten van sterke structuur en een duidelijk format voor de lessen. En enkele deskundigen op dat gebied raadplegen, mensen die ervaring hebben met ouderwets uitgeven.
Bent u schoolbestuurder en voelt u zich aangetrokken tot dit verhaal? Dan is de decembermaand een mooie periode om eens met een verfrissende blik naar je leermiddelen budget te kijken. Ieder jaar gaat daar in Nederland ruim 300 miljoen euro in om. Stel dat enkele grote besturen ieder 1% van hun eigen budget beschikbaar stellen, dan is er al snel voldoende startkapitaal voor dit uitgeefproject 2.0. Vindt u dit een sympathiek idee? Reageer dan via twitter met #sociaaluitgeven. U bent dan direct onderdeel van het eerste crowdfunding initiatief in het onderwijs!