Uitgevers, experimenteer!

Uitgevers, experimenteer!


Deze week is een belangrijke week voor uitgevers als het gaat om cloudlezen en abonnementsmodellen: vrijdag spreekt Justo Hidalgo op Boekblad aan Zee over 24Symbols en de verdienmodellen die zijn platform aan uitgevers biedt. Donderdag introduceert Yindo het 'all you can read'-abonnement, een kwartaalabonnement waarbij je voor een vast bedrag (nagenoeg) alle uitgaven op het platform kunt lezen. En volgende week wordt cloudlezen van CB actief, waarmee uitgevers de mogelijkheid krijgen om ePubs gestreamd aan te bieden.

Al deze initiatieven vallen of staan bij de hoeveelheid content die beschikbaar wordt gesteld, en daar wringt nu precies de schoen: 24Symbols bevat nog nauwelijks Nederlandstalige content, en welke uitgevers hun e-boeken via de clouddienst van CB gaan verstrekken is nog niet bekend. Yindo heeft met circa 2000 rechtendragende titels een redelijk beginnetje gemaakt, maar ook zij zijn er nog lang niet natuurlijk. Vandaar dat ik de oproep van de GAU van harte onderschrijf: nieuwe business en nieuwe verdienmodellen komen je in uitgeefland niet aanwaaien: die moet je verdienen en daar moet je voor investeren. En voor uitgevers is die investering vrij overzichtelijk: stel je content beschikbaar! Laat de platforms en de wederverkopers vervolgens hun werk doen, maar zorg voor content. Wie nu nog denkt dat verdienen aan content alleen met papieren uitgaven mogelijk is, die doet niet alleen zichzelf tekort, maar mist uiteindelijk onherroepelijk de boot. Er zijn nu al uitgevers die substantiële omzetten halen met de verkoop van e-boeken. Abonnements- en huurmodellen zullen die omzetten alleen maar verder doen toenemen. Ongetwijfeld ten koste van print, maar print neemt ook af zonder dat je een e-strategie hebt.

Er is de laatste tijd overigens veel te doen over de rechtenkwestie. Ook daar is het antwoord simpel: experimenteer nu, want als we dat collectief niet doen, worden e-boeken voor we het weten in het leenrecht ondergebracht. Als we als uitgevers niet zelf het initiatief nemen, verdient er straks écht niemand meer wat aan deze nieuwe vormen van tijdelijke contentdistributie.