“Ik moest daar allemaal dingen leren die ik ook kan vinden op mijn mobieltje …”

“Ik moest daar allemaal dingen leren die ik ook kan vinden op mijn mobieltje …”


Nu zit hij sinds kort op een andere VMBO school. Een school die nagedacht heeft over de visie op onderwijs, over de maner waarop de kinderen anno nu leren, informatie delen en communiceren. Vandaaruit is een nieuw onderwijsconcept neergezet evenals, letterlijk, een nieuw gebouw dat daarbij past. Hier voelt de leerling zich goed. Hij mag hier wel zijn mobieltje (inmiddels een smartphone) gebruiken, samenwerken met andere leerlingen en zelf de informatie van buiten naar binnen halen, op het moment dat hij die informatie ook nodig heeft voor het schoolwerk dat hij te verrichten heeft. En het hoeft ook allemaal niet in de klas, overal in het gebouw kan hij aan de slag, alleen of samen met andere leerlingen. Dit alles past in de onderwijskundige visie van deze nieuwe school.
De gevolgen voor de (totaal andere) sfeer op deze school, waar dan ook, laten zich raden …
Wat is hier aan de hand? De tweede school laat zich in haar onderwijs veel meer leiden door zich toe te spitsen op de zgn. 21st century skills. Dit zijn de vaardigheden en competenties die de leerlingen nodig hebben als ze, na hun schoolloopbaan, de maatschappij in stappen en aan het werk gaan. Skills waar het bedrijfsleven behoefte aan heeft. Welke vaardigheden dit zijn? In ieder geval speelt ICT hier een belangrijke rol in. Andere ‘skills’ zijn bijvoorbeeld: kunnen samenwerken, kunnen communiceren, problemen kunnen oplossen.
Wat betekent dit voor leermiddelen? Die zijn vaak nog sterk gericht op instructie, docentsturing en informatieoverdracht, minder op kennisconstructie en samenwerking. De 21st century skills vergen een andere benadering van de leerlingen. Wat dit gaat betekenen voor de methodes van 2020, is de uitdaging waarvoor de uitgeverijen nu staan.