Aarzelend herstel in cross media sector na crisisjaar 2009

Aarzelend herstel in cross media sector na crisisjaar 2009


Behoefte aan samenwerking kleine creatieve bedrijven
Een belangrijk deel van de groei in creatieve industrie is toe te schrijven aan de opkomst van zzp’ers. Die nemen in getal toe, terwijl de grote bedrijven kleiner worden. Meer dan in de rest van de economie is er in de creatieve industrie sprake van schaalverkleining. De sector kent lage toetredingsdrempels en staat daardoor open voor nieuwe ondernemers. Daarmee ontstaat de behoefte aan nieuwe vormen van (samen)werken. Zelfstandigen en kleine bedrijven kunnen zo het missen van de schaal van grote bedrijven compenseren. Die leidt nu binnen de creatieve industrie tot inefficiëntie. Het aantal banen in de creatieve industrie stijgt, terwijl de omzet daalt. Binnen ICT is het andersom, het aantal banen daalt terwijl de omzet stijgt.

553 duizen banen en € 90 miljard omzet
De Nederlandse cross media sector zorgt met bijna 553 duizend banen voor bijna 7 procent van de Nederlandse werkgelegenheid. Daarvan is 3,5 procent voor rekening van de creatieve industrie (ruim 280 duizend banen) en 3,4 procent van de ICT sector (ruim 272 duizend banen). Cross media bedrijvigheid was is in 2010 goed voor een omzet van € 90 miljard. Daarvan komt € 32,8 miljard voor rekening van de creatieve industrie (2,9 procent) en € 57,2 miljard van ICT (5 procent). ICT genereert met minder banen dan de creatieve industrie meer omzet.
Binnen de creatieve industrie zijn kunsten en cultureel erfgoed en creatief zakelijke dienstverlening de sterkste groeiers. De grootschalige media- en entertainmentindustrie verliest banen. Binnen de ICT sector laat ICT-hardware al sinds jaar en dag banenverlies zien. Sinds een aantal jaren daalt ook het aantal jobs in telecommunicatie en in mindere mate ook in software, beiden onderdeel van ICT-diensten.

Amsterdam en Utrecht sterkste groeiers in het mediacluster
De twee steden met het grootste aantal cross media banen laten de laatste jaren (2009-2011) de sterkste groei zien. Amsterdam kreeg er in 2009 tot en met 2011 ruim 7.500 nieuwe cross media banen bij (+5,6 procent), Utrecht bijna 3 duizend (+5,3 procent). Daarmee groeit de concentratie in de Noordvleugel. Voor Hilversum geldt een ander verhaal: de stad verliest bijna duizend banen (-3,6 procent) in de voorbije twee jaar, door terugloop in de grootschalige media- en entertainmentindustrie. Het mediacluster in de Noordvleugel van de Randstad is nog steeds een belangrijke motor van de Nederlandse economie. Een op versterking van het cluster gerichte strategie is nodig, mede met het oog op de internationalisering van de sector, waardoor de concurrentie verscherpt. De clustering van cross media bedrijven zorgt momenteel vooral efficiency, maar moet nog meer een bron van innovatie zijn.