Kennismaken met de sprekers van inct.spiratie 2024: Nicolle Lamerichs

Kennismaken met de sprekers van inct.spiratie 2024: Nicolle Lamerichs

Als er iemand is die alles weet over fancultuur, participatiemodellen en pop culture dan is het Nicolle Lamerichs. Op inct.spiratie komt ze ons bijpraten over deze bijzondere fenomenen. Wij spraken haar alvast om een voorproefje te krijgen.

Dat Nicolle Lamerichs een expert is op het gebied van fancultuur en media is niet verbazingwekkend. Zij is aan de Universiteit Maastricht afgestudeerd op juist deze onderwerpen en is nu op de Hogeschool van Utrecht werkzaam als senior lecturer bij de opleiding Creative Business. Bovendien is ze daarnaast ook betrokken bij onderzoeksprojecten en werkt ze als consultant.

Ook voor volwassenen

In die laatste functie heeft ze onder meer gewerkt voor Lego en De Efteling. “Veel bedrijven weten niet hoe groot hun fanbase en de daarbij behorende fancultuur is, laat staan hoeveel geld daar in om gaat en wat er allemaal kan als je de fans laat participeren. Bij Lego heb ik me onder meer beziggehouden met de doelgroep volwassenen en wat daar allemaal gaande is. Lego is meer dan alleen maar een kindermerk en zeker sinds covid heeft Lego een hele nieuwe doelgroep weten aan te trekken. Dat vergt ook een andere manier van communiceren en verbinden.”

“Het fenomeen fancultuur bestaat natuurlijk al heel lang, denk maar even aan bijvoorbeeld de sociëteiten die ontstonden in de 19e eeuw rondom Sherlock Holmes, waar mensen hun eigen detectiveverhaal speelden of vertelden. Maar recenter ook bijvoorbeeld rondom series als Star Trek, waar conventies omheen georganiseerd werden, en fans hun eigen fanfictie begonnen te publiceren... Fanculturen zijn momenteel heel breed en kunnen ontstaan rondom titels, zoals Harry Potter en the Hunger Games, maar ook rondom genres of media zoals sciencefiction en fantasy, strips en manga en natuurlijk de hele gaming-community.” 

Toch is fancultuur niet alleen een zaak van subculturen en fictie: “Fancultuur zie je nu ook al meer ontstaan bij bepaalde non-fictie genres, zoals zelfhulpboeken. Daar is voor uitgevers ook veel uit te halen: hoe eerder je daar bij bent, des te beter het is. Deze communities zijn heel waardevol bij marketing en sales.”

De rol van sociale media

“De ontwikkelingen op het web en dan natuurlijk social media in het bijzonder, maar daarvoor ook de blogcultuur, hebben flink bijgedragen aan de groei van fancultuur en participatie. Nu is er eigenlijk weer sprake van een transitie, we zitten niet allemaal meer op alle socials. Er is nu erg veel aanbod. Dus waar je precies moet zijn is een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen.”

Eigenlijk is fan zijn steeds normaler aan het worden volgens Nicolle. Daarbij lopen wij nog wel wat achter bij de Angelsaksische landen maar ook bij onze zuiderburen. “Wij zijn toch altijd wat nuchterder. Je ziet het goed bij strips, in België en Frankrijk zijn er veel meer speciale winkels voor dat genre en zijn strips ook zichtbaarder dan bij ons. Daar kunnen we dus nog wel een stapje zetten”

Engelstalige fictie

Een ontwikkeling die Nicolle al een tijd ziet groeien is de interesse voor Engelse fictie bij jongeren. “Veel jongeren willen graag het origineel lezen. Rondom die titels, vaak young adult, ontstaan dus ook snel communities van gelijkgestemden. Het is een publiek met veel kennis. E-books hebben hierbij ook een rol gespeeld, die boden de doelgroep laagdrempelige toegang en het werd ook makkelijker om veel te lezen.”
Hoewel streamingdiensten als Netflix wel inspelen op deze ontwikkelingen, ziet Nicolle de rol toch vooral bij de sociale media. “Netflix zorgt voor de acceptatie, maar de fancontent, de participatie, zie je natuurlijk vooral op TikTok, Instagram en YouTube.”

Wat kan fancultuur en participatie, betekenen voor uitgevers: hoe en waar vind je het, hoe kun je er iets mee doen? Allemaal vragen die Nicolle op inct.spiratie zal beantwoorden.

MEER INFO & AANMELDEN