cookies


De trage evolutie van gericht adverteren

Het einde van het (third party) cookie is al heel wat keren aangekondigd, ook hier. De opvolgers – methoden die het mogelijk zouden maken om bezoekers heel persoonlijk te benaderen, zonder hun privacy te schenden – zijn alom gepresenteerd, ook hier. Doordat er nog niets definitief is, lijkt er geen ontwikkeling in te zitten, maar er zit nog van alles in het vat. Het is alleen in de praktijk niet zo eenvoudig om privacy écht met personalisatie te combineren


Tweakers stopt met third party cookies

Over enkele weken stapt tech-site Tweakers over op een nieuw advertentiesysteem dat (bijna) geen third party cookies meer plaatst. Voor een paar partijen, zoals YouTube, blijft het mogelijk om een cookie te plaatsen, maar daarover beslist de gebruikers zelf. Hiermee is Tweakers een voorloper in het DPG-concern.


DDMA-whitepaper over cookieless world

Data-driven marketing is op dit moment met een ongekende transformatie bezig. Zowel wetgevers als tech-partijen nemen privacybevorderende maatregelen en de consument wordt steeds privacybewuster. Daarom kondigt DDMA vandaag een nieuwe whitepaper (hier te downloaden) en een serie events aan. Ook zet de branchevereniging de jaarlijkse DDMA Barometer wederom in het teken van het verdwijnen van third-party cookies.