VR


Oproep: Meld je aan voor de nieuwe editie Literatuur op het Scherm 2023

Voor de nieuwe editie van Literatuur op het Scherm zijn het Nederlands Letterenfonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie op zoek naar Nederlandstalige schrijvers, dichters en interactieontwerpers die samen een literaire productie ontwikkelen gericht op het digitale domein. Per team is er een werkbudget beschikbaar van € 17.500, aanmelden kan tot en met 2 oktober.


Nederlandse mediasector ambieert leidende positie in immersive content

De manier waarop kijkers content consumeren is sterk veranderd, het traditionele tv-aanbod is aangevuld met on-demand, mobiel en gaming platformen. De Nederlandse mediasector wil deze veranderingen verder stimuleren met behulp van technologieën zoals virtual en augmented reality en gaming.


KB doet VR-experiment met 4 kinderboeken

De KB heeft vier oude kinderboeken uit de collectie nagemaakt in een virtuele omgeving. Het experiment werd gedaan om nieuwe manieren te verkennen waarmee kwetsbare boeken kunnen worden gepresenteerd. Het project kreeg internationaal aandacht: de conservator Kinderboeken van de KB, Karin Vingerhoets, en het hoofd van de onderzoeksafdeling Martijn Kleppe werden geïnterviewd door Microsoft’s Libraries and Museums Podcast (hieronder te beluisteren)


Cosmopolitan presenteert Instagram Story Expositie

Cosmopolitan heeft samen met feministisch kunstcollectief The TittyMage een virtuele Instagram Story-expositie gemaakt. Binnen deze virtuele expo wordt de telefoon gebruikt om rond te kijken in de 360º-omgeving. Verschillende objecten verwijzen naar items die in het nieuwe issue van Cosmopolitan te lezen zijn. De gebruiker kan ook diens eigen foto of video toevoegen aan de virtuele expositie.


AR en VR: breek uit de bestaande kaders

Voor mooie, indringende verhalen moet je bij uitgevers (en hun auteurs) zijn. Toch zijn de meeste uitgevers nog huiverig om de meest indringende manier van verhalen vertellen, via Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR), uit te proberen. Hier is dus nog een wereld te winnen; gelukkig hebben partijen uit de entertainmentindustrie een aantal lessen om te delen.