Sanoma


Overname Sanoma door DPG Media: een paar gedachten

Het is onbetwist het nieuws van de week, zo niet van het jaar: de overname van Sanoma Nederland door DPG Media. Het roept wel wat vragen op en in verschillende media werden deze onderwerpen al benoemd. We zetten er een paar op een rij.


DPG koopt Sanoma Nederland

Het Finse mediabedrijf Sanoma verkoopt het grootste deel van zijn Nederlands-Belgische media-activiteiten aan DPG Media. Daarmee zou een bedrag van € 460 miljoen gemoeid zijn. De educatieve tak Sanoma Learning, waar onder meer Malmberg toe behoort, is niet in de verkoop betrokken.


Nu.nl breekt met het ANP

NU.nl betrekt sinds 1 oktober geen nieuws meer van het ANP. Het gaat daarbij om zowel tekst, foto’s video’s als de agenda. Moederbedrijf Sanoma heeft besloten het contract dat aan het einde van het jaar afloopt niet te verlengen. Het idee is dat Nu.nl het nieuws zelf wel kan verzorgen.


Dankzij Scoupy weet Sanoma alles over aankoopgedrag

Martijn Standaart, directeur van Scoupy en Sanoma FMCG vertelt op de website van Sanoma over de mogelijkheden die de combinatie van individuele aankoopdata met data over mediagedrag het bedrijf biedt. “Scoupy is sinds anderhalf jaar onderdeel van de FMCG-divisie van Sanoma en koppelt shopperdata aan het datalake van het mediahuis. Wij weten tot op huisnummerniveau wie jouw product koopt”, vertelt Martijn Standaart.


Kek Mama valt ook in prijzen bij Website van het Jaar

Naast de nieuwstitels van DPG Media viel ook Sanoma in de prijzen bij de verkiezing van Webiste van het Jaar:  KekMama.nl werd verkozen tot populairste Website van het Jaar in categorie Lifestyle. Als beste site in die categorie werd The Perfect Wedding verkozen.