trends in media


Onderzoek 'Trends in Digitale Media': AI vestigt zich in digitale medialandschap,

De verdere digitalisering van het medialandschap voorziet in de behoefte van de consument om zelf te kunnen kiezen wat er wanneer wordt geconsumeerd. AI blijkt zich – ondanks zorgen – voorzichtig in het digitale medialandschap te nestelen. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat onderzoeksbureau GfK jaarlijks uitvoert onder de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder.


Trends in Digitale Media 2022: instant gratification

De verdere digitalisering van het medialandschap voorziet in de behoefte van de consument om zelf te kunnen kiezen wat er wanneer wordt geconsumeerd. Dit en meer blijkt uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat onderzoeksbureau GfK jaarlijks uitvoert.


NMO publiceert eerste rapportage Mediatrends

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) publiceert voor het eerst “NMO Mediatrends”. Dit onderzoek is de volwaardige opvolger van de Media Standaard Survey (MSS) dat tussen 2014 en 2018 werd uitgevoerd in opdracht van SKO, NLO, NOM en VINEX. NMO Mediatrends is binnen het nieuwe NMO de bron als het gaat om de samenstelling van doelgroepen en het bezit en gebruik van de vele devices. Ook vormt de output van NMO Mediatrends de basis voor de verschillende wegingen binnen NMO.


Media 2030: Groei digitale mediaconsumptie vooral in 50+

Vandaag publiceert Het Media Loket het rapport Media 2030. Daarin wordt een beeld geschetst van de mediaconsumptie in 2030. Volgens het rapport zal de lineaire kijk- en luistertijd verder afnemen richting 2030, gaan tv- en radiozenders verdwijnen, neemt het aantal printtitels af en zal de mediaconsument belangrijker worden als financier van de content. Het omzetaandeel van de adverteerder zal daardoor afnemen. De groei van de digitale mediaconsumptie vindt vooral in de oudere doelgroepen plaats.


De Nederlandse digitale-magazine leestrends van 2021

Magazine-app Readly heeft een rapport samengesteld met de belangrijkste digitale leestrends van 2021 voor tijdschriften, op basis van zijn 45 miljard datapunten. Het toont de aanhoudende impact die de pandemie heeft op consumenten en hun interesses. Thuisentertainment wint aan populariteit, zoals koken en series kijken.


4 toekomstscenarios voor TV en Video

Deloitte heeft vier toekomstscenarios ontwikkelt over hoe de TV en Video wereld in Nederland eruit zou kunnen zien en wat de impact kan zijn voor zowel de betrokken partijen.