Internationale boekenmarkt heeft wisselend jaar achter de rug
In de meeste landen is afgelopen jaar de afzet in aantallen boeken gedaald, terwijl de omzet door prijsverhogingen enigszins gestut werd.
In de meeste landen is afgelopen jaar de afzet in aantallen boeken gedaald, terwijl de omzet door prijsverhogingen enigszins gestut werd.
Slechts enkele boeken zijn in staat om substantiële aantallen te verkopen: de toptitels. Deze bestverkochte titels zijn van groot belang voor de boekensector.
Op basis van de GfK Markttrends Boekenmarkt Nederland die wekelijks wordt gepubliceerd kunnen we de tussenstand halverwege 2024 bekijken. In vergelijking met 2023 is er een lichte daling en heeft vooral het Nederlandstalige boek het tot nu toe moeilijk.
Afgelopen zaterdag is De schippers van de Kameleon van Hotze de Roos bekroond met een Diamanten Boek.
De campagne Zomerlezen is gestart. De boekhandel geeft het Zomerlezengeschenk Flamingo Beach cadeau.
GS1, het internationale bedrijf achter de streepjescode, heeft aangekondigd dat die codes vervangen worden door QR-codes.
Voor Valentijn pakken Bruna en ReadShop uit met een speciale, gezamenlijke campagne die in het teken van boekenliefde staat. Bij Bruna worden klanten zowel in de winkels als online uitgedaagd om op blind date te gaan met een boek, bij ReadShop ligt de focus op de winkels.
Kijkend naar de cijfers van GfK Markttrends Boekenmarkt Nederland die deze week gepubliceerd zijn, is er over 2023 een lichte stijging in de omzet te zien ten opzichte van 2022. De omzetcijfers zijn een niet-gewogen getal: winst, invloed van prijsstijgingen e.d.zijn er niet uit af te lezen.