bereikmeting


Nationaal Luisteronderzoek krijgt andere meetmethode

Vanaf 1 januari 2023 wordt het luistergedrag van de Nederlandse bevolking gemeten aan de hand van de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos. Deze registreert via de techniek van audiomatching welke zender ‘aan’ staat.


Ton Schoonderbeek en Patricia Sonius gaan Nationaal Media Onderzoek leiden

Ton Schoonderbeek en Patricia Sonius hebben de opdracht om het crossmediale onderzoek naar een volgende fase te brengen en een organisatie vorm te geven die past bij de langetermijnambities van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Daarbij zal Schoonderbeek als algemeen-directeur optreden, Sonius gaat leiding geven aan de onderzoekstak.


TikTok, Snapchat en Twitter grootste stijgers onder sociale media

TikTok is de grote stijger qua gebruik van sociale media in Nederland. Ook Instagram, Twitter en Snapchat groeien sterk. Alleen Facebook groeit niet meer op de Nederlandse markt. Dat concludeert Newcom in het Nationale Social Media onderzoek 2022.


Hitlijst voor podcasts wordt dubbel zo lang

BNR had al de Podcast Top 20 en heeft de lengte van de lijst nu verdubbeld. Ook is wordt nu samengewerkt met de Stichting Nederlandse Top 40. Samen brengen zij de Podcast Top 40, die de ontwikkelingen op de verschillende podcastplatformen nauwgezet volgt.


Bereik gedrukte dagbladen nog altijd groot, digitaal groeit sterk

Het bereik van de gedrukte dagbladen blijft groot. Een op drie Nederlanders leest dagelijks een of meer gedrukte kranten. Dat blijkt uit NPMM 2021-III, die gepubliceerd is door NPD Nieuwsmedia. Gemiddeld lezen bijna 5 miljoen dertienplussers dagelijks een gedrukte krant. Dat staat voor 33 procent van de Nederlanders.


Consumenten waarderen offline reclame het meest

Consumenten zijn zeer positief over magazinereclame. Dat blijkt uit de tweede editie van Kantar’s Media Reaction Study, aldus de MMA. Offline kanalen staan bovenaan in Kantars statistieken over het effect van adverteren. Magazines staan internationaal op nummer 3 (na bioscoopreclame en sponsored events) en op nummer 5 in Nederland. Van de digitale media scoren podcasts het best als omgeving om advertenties in te plaatsen: dat medium staat op plaats 11 in de wereldwijde ranking.


Irena Petric met NMO naar Ipsos

Irena Petric start per 1 oktober als Service Line Lead Audience Measurement & Media Development Nederland bij Ipsos. In deze rol gaat zij het team aansturen dat zich bezig houdt met het opzetten en uitvoeren van het Nationaal Media Onderzoek (NMO), het prestigieuze en innovatieve crossmediale bereiksonderzoek dat Ipsos eerder dit jaar heeft geacquireerd.