bereikmeting


70% van magazines zien merkbereik stijgen

Van de 42 gemeten merken, zien 29 het merkbereik toenemen. Dit blijkt uit de rapportage NOM Mediamerken 2020-I. De groei wordt grotendeels veroorzaakt door een sterke toename van het aantal online lezers. Merkbereik is het online en print bereik tezamen.


2019: lezers magazines stabiel

Lezers blijven print magazines waarderen. Het bereik van magazines laat al een aantal jaren een consistent beeld zien. Ook voor het jaar 2019 is dat het geval. De top 5 blijft onveranderd.


Nederlander vindt traditionele media tijdens coronacrisis meest betrouwbaar

Goed voorbereid én goed geïnformeerd zijn, dat vinden de Nederlanders tijdens de coronacrisis het allerbelangrijkst. Opvallend is dat mensen om op de hoogte te blijven vooral traditionele nationale media opzoeken zoals televisie en kranten. 55 procent van de Nederlanders (52 procent wereldwijd) vindt dat deze thuishoren in de top-3 van de meest betrouwbare bronnen op het gebied van informatie over het coronavirus.


Top 2000 zorgt voor luistercijferpiek NPO Radio 2 in november-december

NLO Luisteronderzoek heeft de luistercijfers van november en december 2019 bekendgemaakt. Het is niet verrassend dat NPO Radio 2 met 17,7% de grote winnaar is. Dat is de zender elk jaar rond deze tijd, dankzij de Top 2000. Maar ook buiten deze periode scoort de zender goed, met gemiddeld 13,3%.


Bereik print magazines stabiel.

Het bereik van print magazines blijft stabiel. Lezers blijven de print versies waarderen. In de laatste NOM Print Monitor die op 9 januari 2020 is gepubliceerd, zien vooral vrouwenbladen, mind & body bladen en diverse special interest titels het bereik stijgen.


Bereik papieren krant stabiel

Een kwart van de Nederlanders van dertien jaar of ouder, bij elkaar bijna 3,4 miljoen mensen, leest regelmatig een papieren dagblad. Ongeveer tweederde daarvan leest een landelijk dagblad, de rest een regionaal. Alle landelijke titels laten groei zien, het Financieele Dagblad relatief het meest.


Online bereiksonderzoek (NOBO) uitgebreid met bereiksmeting per uur

De consumptie van web en app wordt al een aantal jaar door NOBO gemeten en gerapporteerd tot op het niveau van het bereik per dag. Met de introductie van de ‘Tijdvakmodule’ in de planningstools wordt het mogelijk de bereiksopbouw door de dag heen te analyseren. Zo wordt inzicht verkregen in het verloop van het online gebruik gedurende de dag. 


Bereik landelijke dagbladen blijft hoog

Het bereik van de betaalde landelijke dagbladen is onveranderd hoog. Dat meldt NDP Nieuwsmedia op basis van de bereikcijfers van de NOM Print Monitor 2019-III, die op 26 september 2019 is gepubliceerd. Het gaat hierbij om de gedrukte edities.