Europese Unie


Brussel werkt aan code voor labelen van AI-content

De Europese Commissie is begonnen met de ontwikkeling van een ‘Code of Practice on the marking and labelling of AI-generated content’. Deze gedragscode moet uitgevers, platforms en andere aanbieders helpen om te voldoen aan de transparantieverplichtingen uit de AI Act.


EU pakt Google aan: miljardenboete & groeiende steun uit de VS

De Europese Commissie heeft Google een boete opgelegd van €2,95 miljard (ongeveer $3,5 miljard) wegens misbruik van zijn dominante positie in de digitale advertentiemarkt. Het gaat om een van de zwaarste ingrepen tot nu toe tegen de machtspositie van Big Tech in Europa.


Europees parlement komt met rapport over toekomst boekensector

De Federatie van Europese Uitgevers (FEP) verwelkomt de goedkeuring van het rapport over de toekomst van de Europese boekensector vandaag door het Europees Parlement. Het is de eerste keer in tien jaar dat het Parlement specifieke aanbevelingen doet voor de sector, waarin Europa een wereldleider is.


Mediahuis versterkt Europese ambitie met overname EURACTIV Media Network

Europese mediagroep Mediahuis heeft EURACTIV overgenomen, het pan-Europese nieuwsmerk dat zich richt op berichtgeving over het beleid van de Europese Unie. Met de overname van EURACTIV breidt Mediahuis, als uitgever van nieuwsmerken in België, Nederland, Ierland, Luxemburg en Duitsland, haar portfolio voor het eerst uit met een pan-Europees nieuwsmerk.