radio


Radio: Qmusic stijgt, 538 daalt en 3FM blijft zorgelijk

De luistercijfers Stichting Nationaal Luisteronderzoek (NOM) laten zien dat Qmusic het steeds beter doet. In de periode mei-juni 2021 was Qmusic marktleider in de doelgroep 20-49 jaar met een marktaandeel van 20,2 procent. Bij de doelgroep 10+ haalt de zender een stijgend marktaandeel van 11,7 procent.


Motivaction: radio heeft nog steeds een goed imago

De radio in Nederland heeft nog steeds een goed imago. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction. De ondervraagden noemden het medium vaak ‘toegankelijk’ en ‘interessant’. Naast lineaire radio worden ook niet-tijdgebonden vormen als audio on demand en podcasts met veel aandacht beluisterd. Van alle radiostations in Nederland wordt BNR het meest aandachtig beluisterd.


Radioreclamebestedingen stijgen in eerste kwartaal 2021

De totale netto radioreclamebestedingen in het eerste kwartaal van 2021 stijgen met 2,3% tot 36 miljoen euro. Voor het eerst geeft RAB inzicht in de digitale radioreclamebestedingen, 1,5 miljoen euro in het eerste kwartaal. Niet zo vreemd wellicht: luisteren (radio & podcasts) zit in de lift.


NRC lanceert naast nieuw logo ook audio-uitgeeftak: Audiohuis

Niet alleen een nieuw logo waaronder alle merken gaan vallen, maar ook een verder digitale transitie: dat is wat NRC deze week bekend maakte. NRC wil ook dé autoriteit in podcast zijn. Onder de noemer ‘Audiohuis’ lanceert NRC daarom een eigen productie-unit die ook gaat fungeren als uitgever van kwalitatief en inhoudelijk onderscheidende audioverhalen van derden. 


NU.nl gaat nieuws verzorgen op radio bij Qmusic

Qmusic en NU.nl slaan hun handen ineen voor de nieuwsbulletins op Qmusic. De nieuwslezers van Qmusic Anne-Marie Rozing (ochtendshow), Fien Vermeulen (overdag) en Anton Griep (middagshow en avond) werken vanaf deze maand samen met de redactie van NU.nl om luisteraars het laatste nieuws te bieden. Het ‘Qmusic nieuws door NU.nl’ is elk uur op de zender te horen en tijdens de ochtend- en middagshow elk half uur.


NRC Media neemt radiomaker Sublime over

NRC Media heeft Sublime overgenomen. Naast de landelijke radiozender heeft Sublime World BV ook vijf digitale radiostations en een audioproductiehuis dat naast radioprogramma’s ook podcasts produceert. Sublime blijft als zelfstandig bedrijf binnen NRC Media opereren.


Talpa Network maakt effect van radiocommercials direct meetbaar

De direct response van een radiospot is vanaf nu goed meetbaar en optimaliseerbaar dankzij een nieuwe methodiek. Talpa Network ziet een stijging tot wel 92 procent van het aantal webbezoekers direct na het uitzenden van een radiospot. Dit plaatst het medium radio, dat lang gezien werd als vooral effectief voor branding, volgens Talpa in een ander licht.


Winnaars Online Radio Awards 2020 bekend gemaakt

De winnaars van de OnIine Radio Awards 2020 zijn bekendgemaakt. De award voor beste online station ging naar Efteling Kids Radio. Bastiaan Meijer, bekend van de podcast Podbast, won de award voor beste presentator. De award voor beste podcast van 2020 ging naar de Zelfspodcast van Jaap Reesema en Sander Schimmelpenninck.