publiekstijdschriften


Viva stopt, forum blijft

Na bijna vijftig jaar verdwijnt de Viva. Niet alleen het papieren blad houdt op met bestaan, ook de digitale versie en de spin-offs zoals Viva Mama worden gestaakt. Alleen het forum wordt – na felle protesten van de gebruikers – gespaard door DPG.  


Libelle goes (more) digital

Libelle lanceert een app, een vernieuwde site en haar eerste digitale magazine. In deze online uitgave moet de tijdschriftbeleving optimaal en buitengewoon zijn door de extra mogelijkheden. In de nieuwe app zijn alle artikelen en rubrieken uit het weekblad opgenomen, aangevuld met vele extra’s: exclusieve content, video’s, vervolgverhalen en podcasts. 


Brand extensions – panacee voor kwakkelende tijdschriften?

Zo nu en dan zetten wij van inct een artikel uit onze kennisbank opnieuw in de schijnwerpers. Omdat we het nog steeds een interessant artikel vinden en omdat we graag de aandacht vestigen op de schat aan informatie die in onze kennisbank te vinden is. Dit keer: brand extensions bij tijdschriftmerken. Wat zijn de do’s en don’ts van merkverbreding? Een opmerkelijk actueel artikel, gezien de tips die kenners voorstellen om de problemen bij publieksbladen op te lossen.


Re-organisatie Hearst Netherlands zorgt voor reshuffle

Hearst Netherlands heeft Anke de Jong benoemd tot nieuwe hoofdredacteur van ELLE. Zij volgt Edine Russel op, die binnen het uitgeversconcern aantreedt als Content Coordination Director. Beiden starten op 1 september in hun nieuwe functie.


Bijltjesdag in tijdschriftenland gaat door: nu ook mes in Panorama

Villamedia noemt het een 'zomerslachting', de verdwijning van gerenommeerde titels en volgens het geruchtencircuit komt er nog één bij: Panorama. Uitgever Pijper Media doet er het zwijgen toe, maar op social media gonst het van de geruchten. Journalist Mark Koster maakt het nieuws openbaar via Twitter.


Volgend slachtoffer: Laatste VIVA rolt eind juli van de pers

Niet alleen Hearst is titels aan het opheffen, ook DPG Media gaat snijden. Eerste slachtoffer: VIVA. Na bijna 50 jaar valt eind juli de laatste VIVA op de mat en worden ook VIVAMama, VIVA.nl en VIVA Forum stopgezet. VIVA bereikt (samen met Flair, beiden van uitgever DPG Media) een grote groep jonge vrouwen, maar VIVA daalt de laatste jaren sterk in oplage en bereik, vooral bij print. DPG Media zet met deze focus in op de meest succesvolle merken binnen het magazine-portfolio. 


Bestuur Magazine Media Associatie uitgebreid met twee nieuwe bestuursleden

In de Algemene Ledenvergadering van 14 juni jl. hebben de leden van de MMA ingestemd met de benoeming van twee nieuwe bestuursleden: Martijn van der Spek (VDS Publishers) en Arjan Kropman (F&L Media). Daarnaast is ingestemd met de herbenoeming van zittend bestuurslid Joyce Nieuwenhuijs (DPG Media).