publiekstijdschriften


LOF en Mercurs samen voor talent

Het Lucas-Ooms Fonds (LOF) sponsort voor de zesde keer de Mercur BeLOFte van het Jaar, de prijs voor jong talent: 'juist in deze tijd waarin uitgeverijen het zwaar hebben, is het belangrijk talent te stimuleren'.


Gooisch... als Lifestyle gaat verder als crossmediaal platform Classy Lifestyle

De media-ondernemers Peter Contant en Ivo Janssens gaan het platform GOOISCH…als Lifestyle uitbouwen en voortzetten onder de naam CLASSY Lifestyle. Het magazine GOOISCH gaat vanaf 17 september verder als CLASSY Lifestyle. De frequentie van het kwartaalmagazine zal vanaf 2021 verhoogd worden naar minimaal 6 keer per jaar en zal regelmatig voorzien worden van een glossy geschenken- en woonbijlage.


Magazinereclame tijdens coronacrisis

In het kader van de coronacrisis heeft de MMA exclusief voor haar leden een rapportage opgesteld met de bruto advertentiebestedingen in magazines in het eerste halfjaar 2020. Geconcludeerd kan worden dat de totale bestedingen in magazines met 12% gedaald zijn ten opzichte van het eerste halfjaar 2019.


De wederopstanding van twee tijdschriften

Het ene tijdschrift kwam uit een faillissement, het andere zat daar niet ver vanaf. Nu schrijft uitgeverij Oseberg Publishing voor zowel Fabulous Mama als Winelife weer zwarte cijfers en ziet de toekomst er veelbelovend uit. Flory Huisman, mede-oprichter van Oseberg Publishing, vertelt hoe ze door netwerken te combineren twee bladen tot bloei heeft gebracht.


Tijdschriftcalculatie

Om op voorhand een betrouwbaar beeld te krijgen of het wel of niet rendabel is om een bepaald publiekstijdschrift uit te geven, maak je als uitgever natuurlijk een calculatie. Hoe ziet deze eruit? Wat zijn de belangrijkste inkomstenbronnen? Wat de kosten? Wat zijn de belangrijkste indicatoren waarop je als uitgever kunt sturen en wat zijn de valkuilen?


Elk tijdschrift zijn evenement

De huidige mediaconsument verwacht meer dan alleen een papieren blad. Tijdschriften profileren zich steeds meer als merk en multimediaplatform. Een evenement biedt bovendien de mogelijkheid om de lezers te ontmoeten, het merk te versterken en adverteerders te koppelen aan de doelgroep. We lichten er vier uit.


Hoe maak je van een tijdschrift een merk?

Met een tijdschrift alleen kom je er tegenwoordig niet meer. Wie wil opvallen tussen de tientallen andere titels zal zich moeten profileren als merk. Een sterk merk heeft naamsbekendheid en autoriteit, met als belangrijkste voordelen dat meer lezers en adverteerders er zich toe aangetrokken voelen en de verkoop van het blad wordt bevorderd. Hoe bouw je een goed merk?