publiekstijdschriften


MMA Social Media Monitor: aantal volgers magazinemerken stabiliseert

In het tweede kwartaal van 2022 is het aantal volgers van magazinemerken op alle gemeten sociale kanalen gestabiliseerd. Dit blijkt uit de MMA Social Media Monitor die elk kwartaal wordt gepubliceerd. In het tweede kwartaal van 2022 is het aantal volgers van de gerapporteerde magazinemerken 19,5 miljoen. Na een periode van forse groei – vooral bij Instagram en Youtube – is het aantal volgers op de sociale kanalen op dit moment gestabiliseerd.


Opmerkelijk: Harpers Bazaar Italië lanceert eerste printeditie

Hearst Magazines International lanceert een printeditie van Harper's Bazaar Italië, dat tot nu toe slechts digitaal gepubliceerd werd. Het eerste nummer moet in november verschijnen. Om aan dit op zich al opmerkelijk nieuwse een extra dimensie toe toe voegen: Daria Veledeeva, voorheen de hoofdredacteur van Harper's Bazaar Rusland, is benoemd tot hoofdredacteur.


Brancheorganisatie MMA verwelkomt (duurzame) Miljuschka Publishing 

Culinair expert en televisiekok Miljuschka Witzenhausen is met haar uitgeverij Miljuschka Publishing per 1 juli 2022 toegetreden als lid van de Magazine Media Associatie (MMA): “Als beginnend uitgever zoek ik via het lidmaatschap bij de brancheorganisatie aansluiting bij mijn vakgenoten. Daarnaast is het fijn om niet voor alle randzaken van het uitgeven het wiel opnieuw te hoeven uitvinden."


Het digitale tijdschriftcover wordt eigen genre

Bij veel tijdschriften is de online cover gelijk aan die van de gedrukte versie. Een foto, een logo, aankondigingen van de belangrijkste artikelen en vaak ook nog de consumentenprijs en de barcode. Er zijn ook magazines die de voor hun digitale uitgaven de hele papieren vormgeving hebben losgelaten en online een cover gebruiken die is toegespitst op de mogelijkheden die de digitale wereld biedt. En derde mogelijkheid is om digitale hulpmiddelen in te zetten bij het ontwerpen van een cover.


Inzending Mercurs geopend

De Mercurs worden dit jaar voor de 24e keer uitgereikt. Kandidaten kunnen vanaf nu worden aangemeld. Voor drie categorieën staat de inschrijving open: Magazinemerk, Reportage en Artdirection van het Jaar.


MMA en NVJ organiseren 3e Mag Inspiration Day: Dit jaar met uitreiking Mercurs

Vrijdag 4 november a.s. vindt de derde editie van de Mag Inspiration Day plaats in B.Amsterdam, hét evenement voor magazinemakers. De organisatie is wederom in handen van de Magazine Media Associatie (MMA) en de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ). Deze samenwerking vond eerder plaats in 2018 en 2020 en is opgezet om magazineprofessionals de gelegenheid te bieden een dag lang kennis en inspiratie op te doen over de magazinebranche.


Linda de Mol van september weer terug bij Linda.Magazine

In januari liet Linda de Mol in een statement weten dat ze tijdelijk al haar werkzaamheden voor LINDA. neer zou leggen. Aan die tijd komt bijna een einde: Linda de Mol staat bij het oktobernummer weer op de cover. Ook schrijft ze vanaf dan het editorial weer zelf. Dit nummer, LINDA.219, ligt 21 september in de winkel.


Uitgeverij Scala neemt Textiel Plus over

Scala neemt het magazine Textiel Plus (TxP) over van MarcelisDekave. Het eerste nummer dat Scala uitgeeft, is editie 260, dat in juni 2022 verschijnt. Scala is uitgever van onder andere Aan de Haak en Railhobby. TxP past goed binnen het creatieve portfolio en de groei-, overname- en samenwerkingsambities van Scala, dat als motto ‘go niche or go home’ heeft.