marketing


IAB Nederland en VEA gaan samen verder

Tijdens een ingelaste algemene ledenvergadering hebben de leden van IAB Nederland (100%) en VEA (89%) met een grote meerderheid ingestemd met een fusie tussen beide brancheverenigingen. Het akkoord geeft de brancheverenigingen de ruimte om in de komende twee maanden de nieuwe (visuele) identiteit uit te werken, het integratieproces voor te bereiden en de statuten op te stellen.  


Nieuwe mediawet beperkt influencer-marketing

Op 1 november 2020 treedt de nieuwe Mediawet in werking. Deze wet is aangepast vanwege een Europese richtlijn die ook videoplatforms, zoals YouTube, onder de regulering brengt. Door deze aanpassing kan de nieuwe Mediawet ook gevolgen hebben voor bijvoorbeeld YouTube-kanalen en de manier waarop daar reclame wordt gemaakt. Uitgevers en marketeers die (ook al is het slechts zo nu en dan) influenecers inschakelen of zelf video’s op sociale media inzetten, kunnen beter even dit blog bij de DDMA lezen. (klik voor de link)


Boekenbon genomineerd als Giftcard van het jaar

De verkiezing Giftcard van het Jaar 2020 is begonnen. Tot en met 18 november 2020 kunnen consumenten stemmen op hun favoriete cadeaukaart. De Boekenbon is één van de genomineerden. Uiteraard roept de boekensector mensen op om vooral daarop te stemmen. Niet alleen omdat het mooi is om een verkiezing te winnen, maar vooral omdat ze met de Boekenbon de lokale boekhandels ondersteunen.


De Schrijverscentrale beleeft succesvolle Kinderboekenweek

De 66ste Kinderboekenweek was een groot succes. De Schrijverscentrale regelde de coronaproof tournees van Arend van Dam en Mylo Freeman, de auteurs van de Kinderboekenweekgeschenken. Arend toerde langs 14 bibliotheken, boekhandels en scholen. Zijn bezoek aan Scheltema werd live gestreamd. Mylo Freeman sprak in Boekhandel Broese in Utrecht en reisde het hele land door, van Uithoorn tot Middelburg.


Genomineerden DDMA Dutch CRO Awards 2020 bekend

De jury van de DDMA Dutch CRO Awards 2020 heeft de genomineerden bekendgemaakt. Uit de tientallen inzendingen maken Intergamma, DPG Media, Lampenlicht.nl, PostNL, VodafoneZiggo, Tele2 en Voetbaldirect.nl kans op een award in een van in vier categorieën. De awards worden op 1 oktober 2020 uitgereikt.


Tijdschriftcalculatie

Om op voorhand een betrouwbaar beeld te krijgen of het wel of niet rendabel is om een bepaald publiekstijdschrift uit te geven, maak je als uitgever natuurlijk een calculatie. Hoe ziet deze eruit? Wat zijn de belangrijkste inkomstenbronnen? Wat de kosten? Wat zijn de belangrijkste indicatoren waarop je als uitgever kunt sturen en wat zijn de valkuilen?