kunstmatige intelligentie (AI)


Hoe bevrijd je AI van vooroordelen?

Kunstmatige intelligentie (AI) is er regelmatig van beschuldigd dat het vrijwel automatisch vooroordelen ontwikkelt tegen alles wat niet man en blank is. Het goede nieuws is dat het ook mogelijk is om deze vooroordelen weer af te leren of niet aan te leren.


Het digitale tijdschriftcover wordt eigen genre

Bij veel tijdschriften is de online cover gelijk aan die van de gedrukte versie. Een foto, een logo, aankondigingen van de belangrijkste artikelen en vaak ook nog de consumentenprijs en de barcode. Er zijn ook magazines die de voor hun digitale uitgaven de hele papieren vormgeving hebben losgelaten en online een cover gebruiken die is toegespitst op de mogelijkheden die de digitale wereld biedt. En derde mogelijkheid is om digitale hulpmiddelen in te zetten bij het ontwerpen van een cover.


Woorden en vectoren: computers begrijpen taal steeds beter

Hoewel computers steeds beter worden in het herkennen en genereren van taaluitingen, is het punt waarop je je kunt vergissen of een tekst door een computer is opgesteld of door een mens nog lang niet bereikt. Een beetje zoals pluchen beesten en echte dieren: zelfs als ze goed lijken, zie je het verschil meteen. Maar het verschil wordt – net als bij pluchen beesten – steeds kleiner. Waarom is het zo lastig en welke wegen worden nu bewandeld om mens en computer toch weer stukje dichter bij elkaar te brengen?


XS2Radio heet voortaan XS2Content

Met een nieuwe naam, huisstijl, website en positionering wil XS2Content met haar platform alle soorten bestaande content van organisaties kunnen omzetten naar andere contentvormen.


AI in de creatieve industrie

Al een paar jaar wordt aangekondigd dat Artificial Intelligence (AI) oftewel kunstmatige intelligentie overal een rol zal spelen, ook in de creatieve industrie (waar de uitgeefsector deel van uitmaakt). Tot nu toe waren er veel weidse perspectieven, maar weinig concrete ontwikkelingen. Biedt het onlangs verschenen De kunst van AI voor iedereen meer inzicht? Een beetje wel.


Bluetick en Rechtsorde brengen relevante jurisprudentie in beeld zónder zoeken

Relevante jurisprudentie vinden zónder te zoeken. Dat klinkt wellicht als toekomstmuziek, maar is vanaf vandaag mogelijk met de juridische zoekmachine Rechtsorde. Met behulp van de hypermoderne zoektechnologie Bluetick, die werkt op basis van kunstmatige intelligentie, luidt Sdu een nieuw tijdperk voor juridisch onderzoek in.


Platform over kunstmatige intelligentie gelanceerd

Journalist Remy Gieling lanceert ai.nl - hét kennisplatform over de ontwikkelingen en innovaties rondom kunstmatige intelligentie. Elke organisatie moet leren werken met data en slimme algoritmes. Op ai.nl vindt iedereen de kennis en inzichten van experts, wetenschappers en ondernemers op een laagdrempelige manier, zodat iedereen kan profiteren van de kansen die kunstmatige intelligentie te bieden heeft.