kunstmatige intelligentie (AI)


Advertenties targeten zonder cookies

Of de autoriteiten ze nu gaan verbieden of dat de grote techbedrijven (Apple, Google, Microsoft) zelf de stekker eruit trekken: het einde van de third party cookie is nabij. Maar gericht adverteren blijft essentieel op het internet. Daarom werkt Google aan technieken die gericht adverteren mogelijk te maken zonder de privacy te schenden. DPG zet ondertussen in op contextual targeting.


Eppo van Nispen tot Sevenaer over kunstmatige intelligentie en cultuur

Deel van de Nederlandse AI Coalitie is de werkgroep Cultuur en Media, die toewerkt naar een innovatie-agenda rond onderzoek naar toepassingen van kunstmatige intelligentie (KI). Een interview met Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur van het Nederlands Instituut Beeld & Geluid en kwartiermaker van de werkgroep, over het nut en de noodzaak om de economische en zakelijke kant van cultuur gezamenlijk te belichten bij het verder brengen van KI.


Kunstmatige intelligentie wordt beter dankzij cultureel erfgoed

Schilderijen, manuscripten, foto’s, video’s, krantenartikelen – erfgoedinstellingen hebben een enorme rijkdom aan gedigitaliseerde collecties. Kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, AI) speelt een belangrijke rol in het analyseren en toegankelijk maken van die collecties. Het Cultural AI Lab gaat de mogelijkheden van AI inzetten voor cultureel onderzoek en de techniek bewustmaken van de culturele context. 


Kunstmatige intelligentie biedt uitgevers de mogelijkheid om elk artikel te laten voorlezen

Audio is sinds een enkele jaren 'hot'. Niet alleen groeit podcasting nog steeds, en investeren ook steeds meer Nederlandse uitgevers hierin, ook voorgelezen duiken steeds verder op. Op de website van De Telegraaf kun je bijvoorbeeld artikelen laten voorlezen door een computerstem en bij Follow The Money worden artikelen op de redactie ingelezen, zodat je deze kunt beluisteren.


Als AI het songfestival kan winnen, kan het dan ook een boek schrijven?

Terwijl het Eurovisie Songfestival in Rotterdam is verschoven naar 2021 vanwege de pandemie, gaat het AI-songfestival gewoon door. En hoewel dit festival net als de originele versie in de eerste plaats entertainment is, heeft dit ook een belangrijk onderzoeksdoel: is AI al zo ver dat het een belangrijke, misschien wel beslissende rol kan spelen in het creatieve proces? Dat is ook voor de uitgeverij een relevante vraag.


AP wil toezicht houden op algoritmes

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) wil dat er controle komt op zelflerende algoritmes die gebruik maken van persoonsgegevens. Dat toezicht wil de AP zelf uitvoeren. Zij zijn immers als toezichthouder verantwoordelijk voor het toezicht op de verwerking van persoonsgegevens, en daarmee ook op de toepassing van AI en algoritmes waarbij persoonsgegevens worden gebruikt.


Deze media maken al gebruik van AI en machine learning

Het Cross Media Café ‘Data en AI voor Media’ was vooral heel praktisch van aard. Want ja, AI en machine learning worden al succesvol toegepast, en nee, het is niet zo mysterieus en gevaarlijk als soms wordt beweerd. Het is vooral een gereedschap dat je handig en onhandig kunt inzetten.


Sanoma zet AI in om de juiste foto’s te kiezen

Beeld vinden dat past bij de doelgroep en de gewenste merkpositionering is vaak een hele uitdaging. Sanoma laat AI een voorselectie maken, op basis van BSR-leefstijlsegmentatie.