kunstmatige intelligentie (AI)


Kunstmatige intelligentie biedt uitgevers de mogelijkheid om elk artikel te laten voorlezen

Audio is sinds een enkele jaren 'hot'. Niet alleen groeit podcasting nog steeds, en investeren ook steeds meer Nederlandse uitgevers hierin, ook voorgelezen duiken steeds verder op. Op de website van De Telegraaf kun je bijvoorbeeld artikelen laten voorlezen door een computerstem en bij Follow The Money worden artikelen op de redactie ingelezen, zodat je deze kunt beluisteren.


Als AI het songfestival kan winnen, kan het dan ook een boek schrijven?

Terwijl het Eurovisie Songfestival in Rotterdam is verschoven naar 2021 vanwege de pandemie, gaat het AI-songfestival gewoon door. En hoewel dit festival net als de originele versie in de eerste plaats entertainment is, heeft dit ook een belangrijk onderzoeksdoel: is AI al zo ver dat het een belangrijke, misschien wel beslissende rol kan spelen in het creatieve proces? Dat is ook voor de uitgeverij een relevante vraag.


AP wil toezicht houden op algoritmes

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) wil dat er controle komt op zelflerende algoritmes die gebruik maken van persoonsgegevens. Dat toezicht wil de AP zelf uitvoeren. Zij zijn immers als toezichthouder verantwoordelijk voor het toezicht op de verwerking van persoonsgegevens, en daarmee ook op de toepassing van AI en algoritmes waarbij persoonsgegevens worden gebruikt.


Deze media maken al gebruik van AI en machine learning

Het Cross Media Café ‘Data en AI voor Media’ was vooral heel praktisch van aard. Want ja, AI en machine learning worden al succesvol toegepast, en nee, het is niet zo mysterieus en gevaarlijk als soms wordt beweerd. Het is vooral een gereedschap dat je handig en onhandig kunt inzetten.


Sanoma zet AI in om de juiste foto’s te kiezen

Beeld vinden dat past bij de doelgroep en de gewenste merkpositionering is vaak een hele uitdaging. Sanoma laat AI een voorselectie maken, op basis van BSR-leefstijlsegmentatie.


J-lab onderzoekt het gebruik van geautomatiseerde tools door journalisten

Ook journalisten schakelen steeds vaker geautomatiseerde diensten in om saai werk over te nemen, zoals tools die zoek- en selectieprocessen automatiseren. Selectie is echter nooit neutraal, maar afhankelijk van criteria die door programmeurs zijn bepaald, of door het materiaal dat het systeem eerder heeft beoordeeld.  


KB wil metadateren met kunstmatige intelligentie

De afgelopen maanden heeft een team van KB-medewerkers samen met onderzoekers van verschillende universiteiten de mogelijkheden verkend van het automatisch beschrijven van publicaties. Om boeken en dergelijke snel terug te kunnen vinden in het onmetelijke archief van de KB moet zowel de vorm van de drager als de inhoud goed beschreven worden met metadata. Die gegevens worden steeds meer digitaal aangeleverd, bijvoorbeeld door uitgevers, maar het gebeurt ook nog steeds deels handmatig. Kunstmatige intelligentie kan helpen om dat proces minder arbeidsintensief te maken.


Helpr brengt virtuele assistent naar klaslokaal

Educatieve uitgeverijen maken volop gebruik van technologische innovaties bij de digitalisering in het onderwijs. Deze innovaties kunnen de werkdruk van docenten verminderen en het leerproces voor leerlingen vereenvoudigen. Helpr is zo’n innovatie. Afgelopen maand is een eerste testfase op vijf middelbare scholen met succes afgerond. Jaap Koelewijn, medeoprichter van Helpr, vertelt hoe het hun digitale leerassistent de afgelopen tijd is vergaan.