digitalisering


Sterke verschuiving in de mediaconsumptie onder Nederlanders

De groei van digitale media is in coronajaar 2020 in een stroomversnelling gekomen. Met name het gebruik van videobellen, online winkelen, chatten/appen, bellen en het volgen van nieuws op nieuwssites/nieuwsapps is sinds de uitbraak van het coronavirus fors toegenomen en dat zorgt voor een verschuiving in de mediaconsumptie binnen Nederland. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat onderzoeksbureau GfK jaarlijks uitvoert onder Nederlandse internetgebruikers. 


Is de blockchain van belang voor uitgevers?

Eens in de zoveel tijd plaatsen we een kennisartikel dat eerder op inct is verschenen opnieuw in de spotlights. Dit keer een artikel over de blockchaintechnologie. Terwijl de koers van de bitcoin door het plafond schiet, duikelt en opnieuw door het plafond schiet, blijven de toepassingen in het uitgeefvak relatief beperkt. Daarom nog een keer: wat is blockchain en krijgt de uitgeefsector ermee te maken?  


Techbedrijven bieden gezamenlijk oplossing voor onderwijs op afstand

Oplopende leerachterstanden en werkdruk in het onderwijs heeft technologiebedrijven Epson, Extron, Logitech en Smit Visual doen besluiten een totaaloplossing te ontwikkelen voor onderwijs op afstand. Met het initiatief Learn Anywhere spelen de bedrijven in op de behoefte van scholen en universiteiten om te zorgen dat de continuïteit van onderwijs op peil blijft.  


ThiemeMeulenhoff integreert atlas Alcarta in lesomgeving De Geo

ThiemeMeulenhoff introduceert de alles-in-éénoplossing voor het vak aardrijkskunde. Vanaf nu is de nieuwste online atlas - Alcarta online premium - geïntegreerd in de digitale leeromgeving van De Geo, de meest gebruikte aardrijkskundemethode in Nederland. Doordat de digitale lesmethode en de atlas op elkaar zijn afgestemd, sluiten de benodigde kaarten naadloos aan bij de lesstof. Docenten krijgen daarmee veel meer mogelijkheden om de lessen aardrijkskunde voor de leerlingen inzichtelijker, aantrekkelijker en interactiever te maken.


Emerce trekt nieuw kapitaal aan voor digitale transitie

Emerce trekt nieuw kapitaal aan met behulp van tien internetondernemers om de transitie naar een online videoplatform te realiseren. Zij ondersteunen de verdere ontwikkeling naar een voornamelijk digitaal portfolio. Over het bedrag worden geen nadere mededelingen gedaan.


Freshbits: Modulair maatwerk, speciaal voor de uitgeefsector

Freshbits is een automatiseerder die zich specifiek op de uitgeefmarkt richt. Vanuit het kantoor op het Amsterdamse eiland Oostenburg (en nu even voornamelijk vanuit huis) bouwt het bedrijf webshops en -sites, tijdschriftenportals, digitale leeromgevingen op maat en speciaal voor uitgevers. Bas Dulfer en Maickel Wand zijn de oprichters en directeuren van deze gespecialiseerde ict-dienstverlener.


LesLinq, online lessen maken, delen en monitoren

Als na de vakantie de scholen weer beginnen moeten de studenten op mbo-instellingen en hogescholen nog altijd anderhalve meter afstand tot iedereen bewaren. Hierdoor kunnen minder studenten tegelijkertijd op school aanwezig zijn. Afstandsonderwijs blijft dus belangrijk. We gaan in gesprek met directeur Frank de Jong en sales manager Chris Hof van Grafi Offshore (spreek uit: GO!) over LesLinq, een nieuwe tool die een oplossing biedt voor afstandsonderwijs in het vo, mbo, hbo.


Digitale varianten van bestaande leesmethoden: didactische en economische meerwaarde

Stichting Lezen heeft onderzoek laten uitvoeren naar de stand van zaken van leesbevordering in het basisonderwijs. In het onderzoeksrapport (2019) zijn ook interviews opgenomen met onderwijsprofessionals. De interviews geven een alarmerend inkijkje in de praktijk van leesbevordering. Maar uit de interviews valt ook te herleiden waar kansen liggen voor uitgevers om bestaande leesmethoden waardevoller te maken.