digitalisering


Raad voor Cultuur: Digitale transformatie cultuursector grote kans voor Nederland

Verdere digitalisering van de culturele en creatieve sector biedt kansen voor creatieve vernieuwing en om meer mensen te bereiken en cultureel te inspireren. Ook draagt het bij aan de maatschappelijke relevantie en economische versteviging van de sector. Maar er ligt ook een grote kans voor Nederland om als creatieve hub toonaangevend te zijn in Europa. Dat staat in een advies van de Raad voor Cultuur aan kabinet, provincies, gemeenten, cultuurfondsen en de culturele en creatieve sector, wat hier te lezen is.


Toekenningen subsidie Digitale literatuur

In de eerste ronde van 2022 zijn bij Het Letterenfonds negen aanvragen ontvangen in het kader van de regeling Digitale literatuur. Hiervan zijn er vier gehonoreerd en drie afgewezen. Eén aanvrager heeft de aanvraag ingetrokken, een ander voldeed niet aan de ingangseisen. In totaal werd € 66.825 toegekend. Aanvragen voor podcastproducties worden alleen ondersteund als er duidelijk sprake is van vernieuwing in vorm en/of inhoud.  Aan de volgende aanvragers is een subsidie verleend:


Inschrijvingen TPUB2 Workshop Verankering Open

In juni 2021 hebben de GAU en MEVW samen met Dedicon, de Vereniging Onbeperkt lezen, VIVIS en de oogvereniging het programma van Inclusief Publiceren gestart. Met een aantal series workshops brengen zij uitgevers kennis om voorbereid te zijn op de aankomende European Accessiblity Act. Samen zorgen we ervoor dat e-books, digitale leermiddelen en websites voor iedereen toegankelijk worden. Het is vanaf nu mogelijk om je aan te melden voor de workshop Verankering van TPUB2.


Wettelijke basis toegankelijkheid digitale onderwijsmiddelen ontbreekt

Er bestaat Europese wetgeving die de toegankelijkheid van digitale middelen, zoals betaalterminals, ticketmachines, webshops e.d. regelt en verplicht stelt. E-books vallen ook onder de nieuwe wet. De Europese richtlijn moet dit jaar zijn omgezet in Nederlandse wetgeving. Lange tijd dacht de MEVW (voorheen GEU) dat de Europese richtlijn ook van toepassing zou zijn op digitale leer- en toetsmiddelen. Dat blijkt niet het geval te zijn.


Hilversum ontwikkelt nieuwe Media Innovatie Hub voor 'immersive content'

Hilversum krijgt een Media Innovatie Hub. VodafoneZiggo, Beeld & Geluid, Nederlandse Publieke Omroep (NPO), TKI CLICKNL, NEP Netherlands en Stuurgroep Campusontwikkeling Media Park Hilversum tekenden hiervoor een intentieverklaring. De hub richt zich op nieuwe toepassingen rond entertainment- en mediacontent, waarin alle zintuigen worden aangesproken, ook wel immersive content genoemd.


HvA start nieuwe mediaopleiding voor 'beroepen van de toekomst'

Het zijn beroepen die nog niet bestaan, toch wordt er al reikhalzend naar uitgekeken: naar mediamakers die content kunnen personaliseren. Want zogenaamde ‘smart content’, die verregaand wordt toegespitst op iemands persoonlijke smaak of interesse, is sterk in opmars. Vanaf september start de HvA daarom met de nieuwe Associate degree (Ad) Smart Media Production. Deze tweejarige hbo-opleiding leidt studenten op tot mediamakers die content met de nieuwste technologie kunnen produceren en beoordelen.


Ontstaan uit een pioniersgeest: Adam, de redactierobot

Zo nu en dan zetten wij van inct een artikel uit onze kennisbank opnieuw in de schijnwerpers. Omdat we het nog steeds een interessant artikel vinden en omdat we graag de aandacht vestigen op de schat aan informatie die in onze kennisbank te vinden is. Vandaag gaat het over ADAM, de redactierobot van RTL Nieuws.


Thema Dutch Media Week 2022 bekend!

Elk jaar is er een centraal thema dat door alle evenementen, talkshows en radioprogramma’s van de Dutch Media Week verweven wordt. Voor editie 2022 wil Dutch Media Week met het centrale thema On/Off een moment van bezinning creëren in de dagelijkse digitale ratrace…