digitalisering


Een toets of test opstellen

Een leven lang leren betekent een leven lang toetsen maken. Nu veel organisaties hun eigen, op de bedrijfspraktijk gericht bijscholing opzetten, moeten zij ook toetsen of bij de cursisten de stof voldoende is blijven hangen. Een geautomatiseerd systeem, zoals een elektronische leeromgeving, is een handig hulpmiddel om invul- en meerkeuze vragen onafhankelijk van de beschikbaarheid van een docent of leermeester na te kunnen kijken. Hoe maak je een goede automatisch gecorrigeerde toets?


Tweede Kamer stemt voor investering digitale bibliotheek

Op dinsdag 30 november 2021 heeft de Tweede Kamer twee moties aangenomen die oproepen tot het behouden en versterken van fysieke en digitale bibliotheekvoorzieningen. De moties zijn ingediend tijdens een debat over de cultuurbegroting van het ministerie van OCW.


GEU leden werken aan cyberweerbaarheid

De afgelopen twee jaar heeft een groep leden van de GEU een project cyberweerbaarheid doorlopen. Onder de bezielende leiding van een cyber-expert en samen met een kopgroep van enthousiaste leden is een projectopzet gemaakt. Daarbij is dankbaar gebruik gemaakt van de kennis en de ervaringen van de kopgroep om het project zo passend mogelijk voor de GEU-leden te maken. Geen algemene informatie, maar GEU-specifiek.


LesLinq door ThiemeMeulenhoff gekozen als tool voor digitale contentverrijking

Lesmateriaal schuift steeds meer op naar online en interactief. Voor educatieve uitgeverijen wordt het creëren van interactieve content steeds belangrijker om de leerlingen bij de les te houden. Met haar online content creatie tool biedt LesLinq de oplossing om content interactief te maken. ThiemeMeulenhoff gaat LesLinq inzetten om nog eenvoudiger interactieve assets, video’s en animaties te kunnen maken en anticipeert hiermee op de veranderingen in het onderwijs.


Brill lanceert het Brill Boekenarchief: alles sinds oprichting digitaal te lezen

Brill, de internationale wetenschappelijke uitgeverij, kondigt de lancering aan van het Brill Boekenarchief, waarin de sinds de oprichting in 1683 gepubliceerde Brill-boektitels in digitaal formaat zullen worden opgenomen. Het archief biedt onderzoekers de mogelijkheid om drie eeuwen academische excellentie in de geesteswetenschappen, sociale wetenschappen, internationaal recht en biologie te verkennen en het stelt bibliotheken in staat om een ​​permanent archief van academische literatuur op te bouwen.


Meer toezicht op digitale activiteiten

De Autoriteit Consument & Markt, de Autoriteit Persoonsgegevens, de Autoriteit Financiële Markten en het Commissariaat voor de Media gaan intensiever samenwerken om zo het toezicht op digitale activiteiten te versterken. Daarom zijn ze het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) gestart.


Digitale varianten van bestaande leesmethoden: didactische en economische meerwaarde

Zo nu en dan zetten wij van inct een artikel uit onze kennisbank opnieuw in de schijnwerpers. Omdat we het nog steeds een interessant artikel vinden en omdat we graag de aandacht vestigen op de schat aan informatie die in onze kennisbank te vinden is. Dit keer komt er een extra reden bij: de noodzaak om vol in te zetten op leesbevordering is door de coronacrisis alleen maar toegenomen.


Uitgeverijen starten training toegankelijk publiceren aan de bron

In 2025 treedt de Europese Toegankelijkheidsakte in werking. Deze wet heeft betrekking op digitale producten en diensten en schrijft voor dat deze toegankelijk moeten zijn voor mensen met een leesbeperking; blinden, slechtzienden, ouderen en mensen met dyslexie. Zo'n 90 algemene en educatieve uitgeverijen zijn daarom in juni gestart met de eerste van een reeks van acht workshops. Alle workshops zijn gericht op toegankelijk publiceren aan de bron en zijn speciaal ontwikkeld voor leden van de GEU en de GAU.