corona


Eveline Aendekerk (CPNB) over het boekenvak tijdens én na de lockdown

Wie de actie #ikleesthuis gemist heeft, heeft onder een steen geleefd: zo’n 25.000 berichten alleen al op Instagram met deze hashtag, naast een flinke stroom berichten op Twitter en Facebook. De actie begon goed en blijft nog even doorlopen. We gaan in gesprek met Eveline Aendekerk, directeur van CPNB, over de situatie in het boekenvak sinds de intelligente lockdown in maart 2020.


Grote verschuivingen in Mediatrends door coronacrisis

Sinds 2016 voert MediaTest, in samenwerking met het Nederlands MediaNetwerk, jaarlijks het Media-trendonderzoek uit onder professionals in de mediabranche. Gegeven de grote invloed van de coronacrisis op de mediabranche is besloten om dit jaar in april-mei een tweede meting te organiseren om zo de gevolgen van de crisis op trends en budgetten mee te nemen. Zoals verwacht, heeft de crisis gevolgen voor de voorziene trends.


Annet Scheermeijer: “Het doel was vooral mensen blij maken in deze moeilijke periode”

De afgelopen maanden behoren voor veel bedrijven tot de meest uitdagende maanden in hun bestaan. Ook in het boekenvak. Nu een winkel open houden vraagt geduld, flexibiliteit en doorzettingsvermogen, en de omzetten zijn gedaald. Online verkopen stijgen echter flink. Marktleider bol.com profiteert stevig van deze groei. Hoe zit dat specifiek met de boekentak? En waarom kiezen ze er juist nu voor om kinderboeken te verkopen voor 1 cent? Is het alleen een marketingstunt? Of zit er meer achter deze actie? Annet Scheermeijer, directeur Lezen en Leren bij bol.com legt uit.


Tijdschriften in de wachtkamer: het mag weer

Het RIVM heeft op hun website aangegeven dat de aanwezigheid van tijdschriften in wachtkamers en bij kapsalons en dergelijke, onder voorwaarden weer is toestaan.


De weg naar waardevol basisonderwijs: klassikaal én digitaal onderwijs

Op 8 juni heeft Nederland de periode afgesloten van noodgedwongen afstandsbasisonderwijs. In deze periode is er een schat aan ervaring opgedaan met het gebruik van digitale leermiddelen en met het digitale onderwijs op afstand. Toonzettende educatieve uitgevers geven aan dat de noodzaak en de technologie aanwezig zijn om digitaal onderwijs naar een hoger plan te tillen. Hoe kunnen uitgevers het basisonderwijs waardevoller maken?


KB publiceert ‘De bibliotheek in coronatijd’

Het coronavirus heeft alle bibliotheken in Nederland geraakt: zij waren gedwongen hun deuren te sluiten en alle activiteiten af te gelasten. Tegelijkertijd zijn er ook nieuwe initiatieven ontstaan, waarmee bibliotheken hun aanbod hebben vervangen of zelfs uitgebreid. Met het dossier De bibliotheek in coronatijd brengt de KB, de nationale bibliotheek, deze ontwikkeling in kaart met analyses, interviews, leestips en andere inspirerende rubrieken.


Libelle Zomerweek online: heel veel belangstelling en nieuwe ideeën

Veel tijdschriften zitten met de handen in het haar, nu hun jaarlijkse evenement of lezersdagen niet door kunnen gaan. Libelle zag de razend populaire Libelle Zomerweek, goed voor 80.000 bezoekers, in rook opgaan. Maar het vrouwenblad herpakte zich snel en bood lezeressen en exposanten de online Libelle Zomerweek #samenuitvanuithuis live op Facebook. Dat bleek een succes: inct sprak met Maaike Rietbergen, manager events bij DPG Media Magazines.