Uitgelicht

24 juni, inctspiratie (zomer-editie): Alles over podcast

inct.spiratie organiseren we dit jaar twee maal: een zomer-editie en een winter-editie. De zomer-editie is op 24 juni a.s. en heeft als thema 'Podcast'. Een keur aan sprekers neemt u mee in de mogelijkheden van dit snel in populariteit toenemende medium. De line-up is nagenoeg compleet! UPDATE: vooralsnog gaat dit event door, aanmelden kan dus gewoon.


Facebook gaat ook in Nederland factchecken

Facebook gaat in Nederland samenwerken met factchecking partners Agence France Presse (AFP) en Deutsche Presse-Agentur (DPA). DPA gaat maandag 30 maart van start met factchecken in Nederland. AFP begint daar dit voorjaar mee. Beide organisaties zijn gecertificeerd via het International Fact-Checking Network.


Nederlander vindt traditionele media tijdens coronacrisis meest betrouwbaar

Goed voorbereid én goed geïnformeerd zijn, dat vinden de Nederlanders tijdens de coronacrisis het allerbelangrijkst. Opvallend is dat mensen om op de hoogte te blijven vooral traditionele nationale media opzoeken zoals televisie en kranten. 55 procent van de Nederlanders (52 procent wereldwijd) vindt dat deze thuishoren in de top-3 van de meest betrouwbare bronnen op het gebied van informatie over het coronavirus.


Hebban start boekverkoperspanel

Terwijl Matthijs nog bezig is met inpakken start Hebban.nl met een eigen boekverkoperspanel: De Boeken van de Maand volgens het Hebban Boekverkoperspanel. Voor deze nieuwe artikelreeks vraagt de lezerscommunity boekverkopers in Nederland en Vlaanderen zich aan te melden en maandelijks een kort vragenformulier in te vullen.


Faqta houdt kinderen ’s middags lekker bezig

Leerplatform Faqta biedt een compleet middagprogramma waarin kinderen zelf op ontdekkingstocht kunnen gaan in hun eigen omgeving. Na het online volgen van de kernvakken in de ochtend, bieden de programma’s van Faqta ondersteuning voor kinderen, ouders en leerkrachten in het basisonderwijs. Hiermee komen de makers van Faqta leraren en ouders tegemoet in deze lastige tijd waarin het klaslokaal is vervangen door de huiskamer.


Boekverkoop in de min: Corona en Boekenweek

Week 12, vorige week, was er een duidelijk neergang waar te nemen in de omzet van de boekenverkoop. Ten opzichte van 2019 was er voor enkel Nederlandstalige boeken sprake van een daling van 13,6%. Oorzaak, natuurlijk de corona-crisis maar dat was waarschijnlijk niet de enige oorzaak. Voor het jaar staat de omzet nog wel in de plus.


Anne Marije de Vries Lentsch benoemd als CCO bij Hearst Netherlands

Hearst Netherlands heeft Anne Marije de Vries Lentsch benoemd tot Chief Commercial Officer. In deze nieuwe rol overziet ze beide commerciële b2b-afdelingen van Hearst Netherlands. Naast The Hearst Agency, de one stop service unit voor alle commerciële crossmediale contentsamenwerkingsverbanden met Hearst-merken, geeft ze ook leiding aan het sales-advertisingteam van Hearst Netherlands.


Hoe kunnen uitgevers op millennials focussen?

Zo nu en dan plaatsen we een artikel waarvan we vinden dat iedereen het gelezen moet hebben opnieuw bovenaan. Juist nu de leeshonger extra groot is.  De digitale uitgeverij Buzzfeed bereikt elke maand 83% van de millennials met leuke, boeiende content. Een aantrekkelijk voorbeeld voor uitgevers die hun klantenbestand zien vergrijzen. Maar hoe doen die hippe ‘millennial-uitgevers’ dat?


Een beetje thuisonderwijs tegen de verveling

De meeste uitgeverijen zijn zo goed als leeg en de medewerkers proberen er aan de keukentafel of op de zolderkamer het beste van het telewerken te maken. Maar ja, de kinderen mogen niet school. Omdat de verveling de komende weken alleen maar toeneemt verzamelen we hier sites die de kinderen een tijdje kunnen bezighouden. Omdat de kinderen de games en sociale media zelf wel weten te vinden, beperken wij ons tot de meer educatieve (en gratis) plekken.


Tracking cookies gaan in de ban. Is dat erg?

Het tracking cookie, ook wel third party cookie genoemd, gaat verdwijnen. Verschillende overheden, maar ook browser-producenten, dreigen (of beloven) het cookie waarmee het gedrag niet slechts op één site, maar over veel verschillende sites te volgen is, in de ban te doen. Is dat erg? Zijn er alternatieven? Wat merken uitgevers ervan?


Rotterdams Boekenbal: een feest voor de lezers

De Boekenweek is dit jaar van 7 tot en met 15 maart en wordt traditioneel geopend met het Boekenbal de avond ervoor, in Amsterdam. Rotterdam heeft z’n eigen boekenbal maar daar is het een heel ander feestje, namelijk eentje voor de lezers en niet alleen eentje voor uitgevers, auteurs en sponsoren van allerlei aard. Het Rotterdamse Boekenbal wordt dit jaar voor de vijfde keer gevierd.


Waarom CB Luisterhuis heeft overgenomen

Luisterhuis is de digitale distributeur van Nederlandse en Vlaamse digitale audioboeken, en biedt ook tientallen Engelse en Friese luisterboeken aan. Luisterhuis werd opgericht door de eigenaren van Luisterrijk, de eerste downloadshop voor audioboeken. Per 1 januari 2020 heeft CB Luisterhuis overgenomen, We gaan in gesprek met Dirkjan van Ittersum, een van de oprichters van Luisterrijk en Luisterhuis.


Elk tijdschrift zijn evenement

De huidige mediaconsument verwacht meer dan alleen een papieren blad. Tijdschriften profileren zich steeds meer als merk en multimediaplatform. Een evenement biedt bovendien de mogelijkheid om de lezers te ontmoeten, het merk te versterken en adverteerders te koppelen aan de doelgroep. We lichten er vier uit.