Uitgelicht

inct.spiratie 2021: Live op locatie!

Het ziet er naar uit dat we de zomer weer live bij elkaar kunnen komen. Dus organiseren we op 24 november weer een 'ouderwetse' inct.spiratie. We doen dat gepast (met inachtneming van de dan geldende regels) en met een thema dat past bij de tijd: De uitgeefbranche na Corona. De meeste sprekers zijn al vastgelegd.


inct is met vakantie

inct is met vakantie: vanaf maandag 16 augustus zijn we weer 'live'. We wensen iedereen een mooie zomer toe.


Radio: Qmusic stijgt, 538 daalt en 3FM blijft zorgelijk

De luistercijfers Stichting Nationaal Luisteronderzoek (NOM) laten zien dat Qmusic het steeds beter doet. In de periode mei-juni 2021 was Qmusic marktleider in de doelgroep 20-49 jaar met een marktaandeel van 20,2 procent. Bij de doelgroep 10+ haalt de zender een stijgend marktaandeel van 11,7 procent.


BeLOFte 2021 voor magazine mediatalent van start

De prijs voor jong magazine-mediatalent 2021, voorheen de Mercur BeLOFte van het Jaar, heet nu de BeLOFte 2021 en wordt georganiseerd door Fonk.nl. De prijs staat nog steeds onder directe auspiciën van het Lucas-Ooms Fonds (LOF), dat tot op heden alleen als promotor van deze prijs voor aanstormend magazine mediatalent optrad. De inschrijving is nu geopend.  


Boek.be failliet verklaard

Boek.be, de belangenorganisatie van de Vlaamse boekensector en de organisator van de Boekenbeurs, is failliet verklaard. Het faillissement van de organisatie is vorige week donderdag uitgesproken. Dat heeft curator Nathalie Vermeersch tegenover de Vlaamse krant De Standaard bevestigd.


Viva stopt, forum blijft

Na bijna vijftig jaar verdwijnt de Viva. Niet alleen het papieren blad houdt op met bestaan, ook de digitale versie en de spin-offs zoals Viva Mama worden gestaakt. Alleen het forum wordt – na felle protesten van de gebruikers – gespaard door DPG.  


MMA zet podcasts over vertrouwen in de media online

De Magazine Media Associatie (MMA) heeft twee podcasts rond het thema Trust in Media online gezet. In de eerste aflevering bespreken Erik Grimm (NDP Nieuwsmedia) en Nancy Detrixhe het thema vertrouwen in de media. In de andere podcast vertelt Helene van Santen hoofdredacteur Margriet over de band met en het vertrouwen van de lezers.


Nieuw medianetwerk voor jongeren: Just Another Network

Deze week is een nieuwe jongeren medianetwerk gelanceerd: Just Another Network. Dit netwerk is een antwoord op het gat dat traditionele media laten vallen als het gaat om het bereiken en empoweren van de generaties Y en Z; een groep van 5,5 miljoen Nederlanders. Het nieuwe medianetwerk brengt talent, content, bereik, data en sales samen onder één dak.


Profiel van een vakblad

Vakbladen zijn de harde werkers onder de tijdschriften. Niet zulke diva’s als glossy’s, stukken serieuzer dan publieksbladen maar wel met iets meer gevoel voor humor dan de meeste wetenschappelijke tijdsschriften. De onderlinge verschillen zijn groot, maar ze hebben één ding gemeen. De lezers moeten iets hebben aan de informatie in het blad: nice to know mag in de zijlijn, maar alleen als de behoefte aan need to know is ingelost.


Zelf een podcast maken

Zo nu en dan zetten wij van inct een artikel uit onze kennisbank opnieuw in de schijnwerpers. Omdat we het nog steeds een interessant artikel vinden en omdat we graag de aandacht vestigen op de schat aan informatie die in onze kennisbank te vinden is. Dit keer is het een artikel over het zelf maken van audioboeken en podcasts. Het gemak van luisteren in plaats van lezen spreekt veel mensen aan. Vooral omdat het makkelijker te combineren is met bijvoorbeeld een auto besturen. Zelf een podcast maken? Volg ons stappenplan.


Brand extensions – panacee voor kwakkelende tijdschriften?

Zo nu en dan zetten wij van inct een artikel uit onze kennisbank opnieuw in de schijnwerpers. Omdat we het nog steeds een interessant artikel vinden en omdat we graag de aandacht vestigen op de schat aan informatie die in onze kennisbank te vinden is. Dit keer: brand extensions bij tijdschriftmerken. Wat zijn de do’s en don’ts van merkverbreding? Een opmerkelijk actueel artikel, gezien de tips die kenners voorstellen om de problemen bij publieksbladen op te lossen.


Ook aan een klantrelatie moet je blijven werken

Steeds meer organisaties, waaronder uitgeverijen, zijn bezig het klantcontact te optimaliseren. Een goed onderhouden klantrelatie gaat immers jaren, zo niet een leven lang, mee. Om als organisatie de klant op het juiste moment met de juiste informatie te kunnen benaderen – essentieel voor het onderhouden en uitbouwen van een relatie – is het belangrijk dat iedereen binnen die organisatie over de juiste, actuele klantgegevens kan beschikken en dat alles wat de klant in relatie tot de organisatie bestelt, mailt en doet meteen in dat centrale systeem worden opgenomen.


Het boekomslag

Zo nu en dan zetten wij van inct een artikel uit onze kennisbank opnieuw in de schijnwerpers. Omdat we het nog steeds een interessant artikel vinden en omdat we graag de aandacht vestigen op de schat aan informatie die in onze kennisbank te vinden is. Het boekomslag is de eye-catcher van het boek: zonder een goed omslag kun je het vergeten in de boekhandel. Het is imago en verkoopargument in één; elk omslag dat succesvol is, kan rekenen op navolging. Andersom kan het boekomslag natuurlijk ook een slechte invloed hebben: een slecht ontworpen omslag kan funest zijn voor de verkoopcijfers. Meer nog dan bij de boeken zelf moet het artistieke element in evenwicht zijn met het commerciële aspect.  


‘De coronacrisis heeft bestaande problemen nog scherper aan het licht gebracht’

De boekensector moet overwegen bepaalde coronamaatregelen ook na de crisis voort te laten bestaan. Dat is de belangrijkste aanbeveling van een groep onderzoekers van de Universiteit Utrecht, die in mei het rapport Naar een versterking van de veerkracht van de boekenwereld na COVID-19 publiceerde. Laurens Ham, docent Moderne Nederlandse Letterkunde en hoofdaanvrager van het onderzoek, en onderzoeker Camilla Pargentino lichten de aanbevelingen toe.