Uitgelicht

Nieuw onderzoek: de leescultuur van jongeren

Niet Harry Mulisch maar vlogger Enzo Knol doet het leeshart van jongeren sneller kloppen. Hoewel bijna de helft van de jongeren lezen ‘saai’ en ‘inspannend’ vindt, is tegelijkertijd driekwart van alle jongeren enthousiast over het idee een boek te lezen van een beroemdheid zoals een topsporter, influencer, acteur of muzikant. 


Verschuiving van paid naar owned media vraagt om nieuwe creativiteit

Het concept & creative team van MPG is uitgebreid met Jeroen Dontje. Nu merken hun rol als media-uitgever serieuzer oppakken, krijgen content marketingbureaus een steeds belangrijkere taak op het gebied van strategie en creativiteit. Het aantrekken van Dontje past dan ook binnen de filosofie van MPG om merken te laten te groeien met behulp van écht creatieve en onderscheidende content.


Letterenfonds publiceert jaarverslag 2020

Het Letterenfonds publiceert het jaarverslag over 2020 (hieronder te lezen en downloaden). Het Jaarverslag 2020 biedt niet alleen een overzicht van de activiteiten van het Nederlands Letterenfonds in binnen- en buitenland in het coronajaar 2020, maar ook zijn hierin alle subsidiebesluiten opgenomen. 


Apple lanceert abonnementendienst voor podcasts

Apple gaat een dienst aanbieden waarbij podcastmakers abonnementen kunnen verkopen aan luisteraars: Apple Podcast Subscriptions. De abonnementendienst zal vanaf mei beschikbaar komen in meer dan 170 landen. Ook Facebook gaat eerste stappen zetten op het podcast-terrein.


WordPress wil Googles reclamesysteem blokkeren

Google’s alternatief voor het third party cookie, het anoniem indelen van (browsers van) bezoekers in bepaalde cohorten, ligt al langer onder vuur. Het zou Google een te grote voorsprong geven op andere partijen die gericht adverteren zonder cookies mogelijk willen maken. Nu heeft een van de sterkste tegenstanders duidelijk van zich laten horen. Wordpress wil de onderliggende techniek blokkeren. Wereldwijd draait ongeveer 41% van de webpagina’s op een Wordpress-cms


Annie M.G. Schmidtlezing door Koos Meinderts

Op woensdagavond 19 mei om 20.00 houdt Koos Meinderts de Annie M.G. Schmidtlezing 2021. Vanuit het Kinderboekenmuseum zal hij in een online lezing zijn visie geven op actuele ontwikkelingen in de kinder- en jeugdliteratuur. De titel van zijn lezing luidt: ‘Het land waar grote mensen wonen’.


Eric Luteijn: van sales-man tot uitgever (en hoofdredacteur)

Sommige mensen zitten al een eeuwigheid in je netwerk en opeens heb je een reden om niet alleen een kop koffie te drinken, maar om er een serieus interview van te maken. Zo iemand is bij mij Eric Luteijn. Hij is van huis uit een sales- en marketingman, maar heeft zich meer en meer ontwikkeld tot een uitgever. Laatste wapenfeit: ITChannelPro. Spannende ontwikkelingen, maar het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn…


Ontstaan uit een pioniersgeest: Adam, de redactierobot

ADAM, de redactierobot van RTL Nieuws spreekt tot de verbeelding. Maar wie aan een robot met grijparmpjes denkt, heeft het mis. ADAM staat voor Automatische Data Artikel Machine; software die RTL heeft ontwikkeld om uit een dataset hyperlokaal nieuws te genereren met duiding in de look & feel van RTL Nieuws. Een interview met Jasper Bunskoek, datajournalist op de onderzoekredactie en een van de bedenkers van ADAM, over de werking en het doel van de redactierobot.


Van Oorschots Terloops-reeks een terloops succes

Dat wandelen het afgelopen jaar enorm in populariteit is gestegen, is terug te zien aan de boeken die afgelopen jaar bij verschillende uitgevers verschenen. Van Oorschot kwam met de nieuwe wandelboekjes-reeks Terloops. Die bleek een succes. Van Je keek te ver van Marjoleine de Vos werden bijna 20.000 exemplaren verkocht. De serie krijgt dan ook een vervolg. ‘Inmiddels melden zich meer auteurs aan dan we kunnen uitgeven. Een luxeprobleem!’


Follow a Muse: ‘Ook als je niet veel weet van muziek, dans of kunst kun je er les in geven’

Uitgeverij Follow a Muse is al tien jaar gespecialiseerd in digitale leermiddelen voor cultuuronderwijs. Door middel van fraai vormgegeven apps maken kinderen kennis met kunst en cultuur. Het lesmateriaal is speciaal gemaakt voor groepsleerkrachten in het basisonderwijs. Follow a Muse werkt samen met vermaarde culturele instellingen.


Joop Akerboom, Scrollbook: ‘Ik benader leesplezier stimuleren vanuit een visueel perspectief’

Afstuderen met een tien als eindcijfer is al reden voor een groot feest. Als je afstudeerproject dan óók nog eens in de race is om € 50.000,- te winnen bij Renew the Book, dan mogen écht de voetjes van de vloer. Aan het einde van zijn opleiding ontwikkelt Joop Akerboom (25) een prototype voor zijn visuele leesapp Scrollbook, waarmee hij zich richt op jongeren. Dat valt bij veel mensen in de smaak.