Uitgelicht

inct.spiratie: dit najaar 4x live! Ieder segment een eigen event!

Het kan weer: live bij elkaar komen. Weliswaar met nog wat beperkingen, maar dat mag de pret niet drukken. Daarom gaan we dit najaar 4x inct.spiratie organiseren. 4 edities met 1 thema: De uitgeefbranche na corona: gevolgen en lessons learned. Iedere editie zetten we een ander segment centraal: publieksmedia, educatieve media, vakmedia & nieuwsmedia. De eerste sprekers zijn inmiddels vastgelegd!


Buchmesse presenteert eerste digitale plannen

De 2020 editie van de Frankfurter Buchmesse wordt voornamelijk digitaal. De eerste plannen zijn nu bekend: Frankfurt Rights en Frankfurt Conference. Een federale ondersteuning van 4 miljoen euro is daarbij een welkome hulp.


Dutch Podcast Awards wordt online event

Vrijdag 6 november worden de Dutch Podcast Awards uitgereikt. Niet tijdens een fysiek evenement, maar gedurende de dag via online en radio. De Dutch Podcast Awards wordt dit jaar namelijk in een ander jasje gegoten, een direct gevolg van de corona-crisis. Het nomineren van podcasts kan vanaf vrijdag 31 augustus.


Vice Media Group biedt kleine , lokale, bedrijven gratis advertentieruimte

VICE Media Group lanceert een initiatief dat lokale, kleine bedrijven gratis advertentieruimte biedt op al haar eigen platformen: Locals Only. Het initiatief is in het leven geroepen om het midden- en klein bedrijf te steunen tijdens (en na) de coronacrisis door gratis advertentieruimte aan te bieden op de websites van VICE. 


DPG Media Nederland presenteert management-team

De overname van Sanoma Media Netherlands werd 20 april officieel aangekondigd. Na deze overname is de organisatie direct gestart met het opstellen van integratieplannen om de strategie van DPG Media te realiseren. Tevens is een nieuwe managementstructuur voor de Nederlandse organisatie tot stand gekomen en deze maakt DPG Media vandaag bekend.


Freshbits: Modulair maatwerk, speciaal voor de uitgeefsector

Freshbits is een automatiseerder die zich specifiek op de uitgeefmarkt richt. Vanuit het kantoor op het Amsterdamse eiland Oostenburg (en nu even voornamelijk vanuit huis) bouwt het bedrijf webshops en -sites, tijdschriftenportals, digitale leeromgevingen op maat en speciaal voor uitgevers. Bas Dulfer en Maickel Wand zijn de oprichters en directeuren van deze gespecialiseerde ict-dienstverlener.


LesLinq, online lessen maken, delen en monitoren

Als na de vakantie de scholen weer beginnen moeten de studenten op mbo-instellingen en hogescholen nog altijd anderhalve meter afstand tot iedereen bewaren. Hierdoor kunnen minder studenten tegelijkertijd op school aanwezig zijn. Afstandsonderwijs blijft dus belangrijk. We gaan in gesprek met directeur Frank de Jong en sales manager Chris Hof van Grafi Offshore (spreek uit: GO!) over LesLinq, een nieuwe tool die een oplossing biedt voor afstandsonderwijs in het vo, mbo, hbo.


Digitale varianten van bestaande leesmethoden: didactische en economische meerwaarde

Stichting Lezen heeft onderzoek laten uitvoeren naar de stand van zaken van leesbevordering in het basisonderwijs. In het onderzoeksrapport (2019) zijn ook interviews opgenomen met onderwijsprofessionals. De interviews geven een alarmerend inkijkje in de praktijk van leesbevordering. Maar uit de interviews valt ook te herleiden waar kansen liggen voor uitgevers om bestaande leesmethoden waardevoller te maken.


Æbele Kluwer slaat nieuwe weg in

Zeventwintig jaar stond Æbele Kluwer aan het roer van zijn innovatieve vakuitgeverij Aeneas Media. Hij bedient daarmee al jaren de bouwsector en wist ook in roerige tijden koers te houden. Twee jaar geleden introduceerde Kluwer een nieuwe manier van uitgeven. Hij veranderde zijn traditionele uitgeverij in een modern mediabedrijf. Het papieren blad stond niet langer centraal. Met online kennisnetwerken zocht hij de verbinding met de doelgroep. Nu heeft hij afscheid genomen van Aeneas Media. Een terugblik op zijn loopbaan.


Eveline Aendekerk (CPNB) over het boekenvak tijdens én na de lockdown

Wie de actie #ikleesthuis gemist heeft, heeft onder een steen geleefd: zo’n 25.000 berichten alleen al op Instagram met deze hashtag, naast een flinke stroom berichten op Twitter en Facebook. De actie begon goed en blijft nog even doorlopen. We gaan in gesprek met Eveline Aendekerk, directeur van CPNB, over de situatie in het boekenvak sinds de intelligente lockdown in maart 2020.