Uitgelicht

Marc Jellema, Tom Kabinet, kijkt terug op 5 roerige jaren

Ik spreek Marc Jellema, de man achter Tom Kabinet op een bijzondere dag: 14 februari, de dag waarop uiteindelijk definitief de stekker uit Tom Kabinet getrokken zal worden. Toch zit ik niet met een boze of verbitterde man te praten, maar met iemand die realistisch is en terugkijkt op een mooi avontuur.


AP wil toezicht houden op algoritmes

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) wil dat er controle komt op zelflerende algoritmes die gebruik maken van persoonsgegevens. Dat toezicht wil de AP zelf uitvoeren. Zij zijn immers als toezichthouder verantwoordelijk voor het toezicht op de verwerking van persoonsgegevens, en daarmee ook op de toepassing van AI en algoritmes waarbij persoonsgegevens worden gebruikt.


Stefan Hutten nieuwe CCO Audax Groep

Audax Groep en Bruna kondigden eind vorig jaar een krachtenbundeling aan. In januari gaf de Autoriteit Consument & Markt toestemming voor het samengaan. Nu is Stefan Hutten benoemd tot CCO van Audax Groep. Stefan gaat bijdragen aan het formuleren en het implementeren van het commerciële beleid over de hele breedte van Audax. Daarbij zal hij ook alle winkels aansturen.


Zo zijn Nederlandse media aanwezig op de Google Assistent

Siri op de iPhone spreekt alweer vijf jaar Nederlands, maar spraakassistenten krijgen in ons land pas echt aandacht sinds de Google Home in Nederland werd geïntroduceerd. Dat is nu een kleine anderhalf jaar geleden en inmiddels heeft al bijna één op de tien gezinnen zo'n apparaat in huis, blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Een aantal uitgevers gebruikt voice al om mensen extra gemakkelijk toegang tot hun content te bieden.


Waarom je in de B2B-markt aan weinig data genoeg hebt

Als iemand ‘data’ zegt wordt ‘big’ er bijna automatisch voor gedacht. Grote hoeveelheden data van enorme ondernemingen, die op eindeloze industrieterreinen gigantische loodsen vol computers hebben staan. Daarin bepalen ondoorgrondelijke algoritme welke consument welk aanbod moet krijgen. Maar dat is niet de enige manier om data in te zetten. Met name in de B2B is het voldoende om vooral goed te weten waar mensen zich mee bezig houden. Dan zijn een paar goed gekozen criteria voldoende voor personalisatie.


Is voorlezen echt zo belangrijk?

De Nationale Voorleesdagen zijn in volle gang. Er zijn 161 voorleesontbijten georganiseerd en ook later op de dag wordt er in scholen, bibliotheken en bso's volop voorgelezen. Maar is dat nuttig? Op de eerste dag van de onderwijsstaking herpubliceren we een artikel van vorig jaar waarin deze vraag wordt beantwoord. 


Het kan (en moet) altijd sneller: IOWN

Eens in de zo veel tijd publiceren we op inct.nl over een onderwerp dat niet tot de dagelijkse besognes van de uitgeefprofessional behoort, maar dat volgens ons tóch interessant genoeg is. Want je weet maar nooit hoe het vak zich nog ontwikkelt. Dit keer IOWN, het Innovative Optical and Wireless Network. De belofte: nóg sneller internet, nóg snellere computers.


De kracht van kennisnetwerken (II)

In het eerste deel van dit tweeluik hebben heb ik aandacht besteed aan de maatschappelijke verandering naar een netwerksamenleving en hoe ik dit aan den lijve ondervond met het kennisnetwerk Renda. De vakuitgeverij is veranderd in een dienstverlenend bedrijf dat de kennisuitwisseling in vaknetwerken faciliteert. In dit artikel ga ik in op ontwikkelingen die het vak verder zullen veranderen.


KVB Boekwerk Seminar: hoe verleiden we de jeugd tot lezen?

Een van de belangrijkste jaarlijkse bijeenkomsten voor het A-boekenvak is het KVB Boekwerk Seminar, met de CPNB Nieuwjaarsborrel als afterparty. Dit keer vond het seminar plaats in het Amsterdamse Compagnietheater. Het thema van de middag was het probleem van de ontlezing en wat daar tegen te doen. De verschillende sprekers waren het er meteen over eens: als je het als een probleem benadert, kies je de verkeerde invalshoek. Als je ernaar streeft het lezen aantrekkelijker te maken, benader je het beter.