vormgeving/design


BNR krijgt nieuwe huisstijl

Na ruim 10 jaar heeft BNR een nieuwe huisstijl. Door de sterke groei en innovatie in podcasts en visuele radio, groeide de behoefte om de signatuur van BNR door te vertalen naar een originele en vernieuwende merkidentiteit.


Het digitale tijdschriftcover wordt eigen genre

Bij veel tijdschriften is de online cover gelijk aan die van de gedrukte versie. Een foto, een logo, aankondigingen van de belangrijkste artikelen en vaak ook nog de consumentenprijs en de barcode. Er zijn ook magazines die de voor hun digitale uitgaven de hele papieren vormgeving hebben losgelaten en online een cover gebruiken die is toegespitst op de mogelijkheden die de digitale wereld biedt. En derde mogelijkheid is om digitale hulpmiddelen in te zetten bij het ontwerpen van een cover.


Noem geen namen wint Mooiste Boekomslag 2021

De roman Noem geen namen van Astrid Sy heeft met meer dan 20 procent van de stemmen de verkiezing van Mooiste Boekomslag 2021 gewonnen. Het omslag is met de hand getekend door Mark Janssen en daarna vormgegeven door Nanja Toebak.


Nederlands omslagontwerp tussen 50 beste covers 2020

Het American Institute of Graphic Arts (AIGA) organiseert al bijna een eeuw een internationale verkiezing van de vijftig mooiste boeken. Dit jaar is het Nederlandse omslag van Grid gekozen als een van de vijftig beste omslagen.


De Volkskrant best vormgegeven krant van Europa

De Volkskrant mag zich voor de tweede keer European Newspaper of the Year noemen. Dat heeft de jury van de belangrijkste ontwerpprijs voor Europese kranten donderdag bekendgemaakt. Ook voor een aantal onlineprojecten krijgt de Volkskrant lof toegezwaaid.


Uitgeverij Atlas Contact werkt samen met jong talent van ArtEZ Hogeschool

Studenten aan ArtEZ Hogeschool hebben zich onder leiding van kunstenaar en docent Tammo Schuringa laten inspireren door De slaap die geen uren kent van Sebastiaan Chabot. Binnen enkele maanden bedachten, ontwierpen, tekenden, fotografeerden en monteerden drie kunstenaars animaties en illustraties ten behoeve van de debuutroman van Chabot.


Nieuwe look en nieuw logo voor Margriet

Margriet heeft een flinke metamorfose ondergaan. Zowel het logo als het binnenwerk van het blad is veranderd. Fris, spannend en helemaal van nu. Opvallend is vooral de aanpassing van het logo. Een revolutionaire verandering, aangezien het logo de laatste twintig jaar de hele breedte van het blad besloeg. Nu is de grote M een compacte eyecatcher in de linkerbovenhoek.