vormgeving/design


Het digitale tijdschriftcover wordt eigen genre

Bij veel tijdschriften is de online cover gelijk aan die van de gedrukte versie. Een foto, een logo, aankondigingen van de belangrijkste artikelen en vaak ook nog de consumentenprijs en de barcode. Er zijn ook magazines die de voor hun digitale uitgaven de hele papieren vormgeving hebben losgelaten en online een cover gebruiken die is toegespitst op de mogelijkheden die de digitale wereld biedt. En derde mogelijkheid is om digitale hulpmiddelen in te zetten bij het ontwerpen van een cover.


Noem geen namen wint Mooiste Boekomslag 2021

De roman Noem geen namen van Astrid Sy heeft met meer dan 20 procent van de stemmen de verkiezing van Mooiste Boekomslag 2021 gewonnen. Het omslag is met de hand getekend door Mark Janssen en daarna vormgegeven door Nanja Toebak.


Nederlands omslagontwerp tussen 50 beste covers 2020

Het American Institute of Graphic Arts (AIGA) organiseert al bijna een eeuw een internationale verkiezing van de vijftig mooiste boeken. Dit jaar is het Nederlandse omslag van Grid gekozen als een van de vijftig beste omslagen.


De Volkskrant best vormgegeven krant van Europa

De Volkskrant mag zich voor de tweede keer European Newspaper of the Year noemen. Dat heeft de jury van de belangrijkste ontwerpprijs voor Europese kranten donderdag bekendgemaakt. Ook voor een aantal onlineprojecten krijgt de Volkskrant lof toegezwaaid.


Uitgeverij Atlas Contact werkt samen met jong talent van ArtEZ Hogeschool

Studenten aan ArtEZ Hogeschool hebben zich onder leiding van kunstenaar en docent Tammo Schuringa laten inspireren door De slaap die geen uren kent van Sebastiaan Chabot. Binnen enkele maanden bedachten, ontwierpen, tekenden, fotografeerden en monteerden drie kunstenaars animaties en illustraties ten behoeve van de debuutroman van Chabot.


Nieuwe look en nieuw logo voor Margriet

Margriet heeft een flinke metamorfose ondergaan. Zowel het logo als het binnenwerk van het blad is veranderd. Fris, spannend en helemaal van nu. Opvallend is vooral de aanpassing van het logo. Een revolutionaire verandering, aangezien het logo de laatste twintig jaar de hele breedte van het blad besloeg. Nu is de grote M een compacte eyecatcher in de linkerbovenhoek.


Kakkerlakjes verspreiden zich razendsnel

Deze zomer maakte de boekenwereld kennis met een nieuw fenomeen: de Kakkerlakjes. Mooie boekjes met poëzie, verhalen en illustraties. Klein en licht genoeg voor in een envelop, dus een goed alternatief voor een ansichtkaart. Marije Sietsma van Uitgeverij Loopvis in Arnhem bedacht de Kakkerlakjes. Inmiddels zijn ze te vinden in ruim 120 boek- en cadeauwinkels in Nederland.


Volkskrant Magazine wint internationale designprijs

Volkskrant Magazine heeft goud gewonnen op het prestigieuze Society of Publication Designers Awards Gala. Het blad krijgt de prijs voor de inhoudspagina, waar de letters i, n, h , o, u en d in typografische vorm zijn verspreid over de pagina.