tijdschriften


Content Playbook helpt redacties aan een nieuwe koers

Carolien Vader van Bladendokter.nl komt geregeld bij redacties over de vloer, waar nog dezelfde werkprocessen gelden als tien jaar geleden. Dat kan natuurlijk niet, vindt ze: het medialandschap is zo drastisch veranderd, dat je redactionele processen allang had moeten bijsturen. Het was een van de belangrijkste motivaties voor het schrijven van haar nieuwe boek: Content Playbook.


Wat is een empathiekaart en hoe werk je ermee?

Een empathiekaart is maken is een manier om je doelgroep (je lezers, je klanten) beter te begrijpen. Bij de aanschaf van een boek, tijdschrift of lidmaatschap spelen niet alleen rationele overwegingen een rol: emoties zij minstens zo belangrijk. De empathiekaart helpt om die emoties overzichtelijk in beeld te brengen.


Stappenplan tijdschriftnummer maken

Ook als een tijdschriftformule zich al lang en breed bewezen heeft, is ieder nieuw nummer nog een uitdaging en een kunstwerkje op zich. Binnen de bladformule moet een hele reeks artikelen bedacht, uitgezet, gemaakt, beoordeeld en gecorrigeerd worden en moeten tal van rubrieken gevuld worden. Wat gebeurt er allemaal tussen de eerste redactievergadering en het akkoord voor drukken of online zetten?