social media


Onderzoek in UK: Book Tok krijgt Gen Z aan het lezen

Onderzoek van de Publishers Association in UK geeft aan dat BookTok, het Tik Tok kanaal gericht op boeken en literatuur, een sleutelrol speelt bij het aan het lezen krijgen van Gen-Z. In een enquête onder meer dan 2.000 16-25-jarigen, geeft bijna tweederde (59%) aan dat BookTok of Boek-influencers hen hebben geholpen een passie voor lezen te ontwikkelen.


Somention publiceert TikTok top 25 Q3

Steeds meer merken doen hun intrede op TikTok. Somention publiceert ieder kwartaal een top 25. Behalve Netflix zijn mediamerken niet terug te vinden in deze ranking.


Twitter gaat ook podcasts verspreiden

Voor sommige discussies is 280 tekens per bericht niet genoeg, en soms luisteren mensen liever dan ze lezen. Daarom biedt Twitter nu ook de mogelijkheid om podcasts via hun kanalen te delen. De podcasts worden geplaatst in Twitter Spaces, de audiochatfunctie van het platform.


Nieuwe social app BeReal groeit snel onder jongeren

In de maand juli heeft sociale media platform BeReal reeds 15% van de 13-24-jarigen bereikt. Dit blijkt uit een recent onderzoek van GXL DAM van GfK, waarin een totaaloverzicht is gecreëerd van het huidige digitale landschap, inclusief nieuwe spelers zoals BeReal en de groei (of krimp) van andere digitale platformen. Jongeren blijken volgens het onderzoek massaal de app te omarmen en een alternatief, ‘gezond’ digitaal sociaal medium te zoeken.


MMA Social Media Monitor: aantal volgers magazinemerken stabiliseert

In het tweede kwartaal van 2022 is het aantal volgers van magazinemerken op alle gemeten sociale kanalen gestabiliseerd. Dit blijkt uit de MMA Social Media Monitor die elk kwartaal wordt gepubliceerd. In het tweede kwartaal van 2022 is het aantal volgers van de gerapporteerde magazinemerken 19,5 miljoen. Na een periode van forse groei – vooral bij Instagram en Youtube – is het aantal volgers op de sociale kanalen op dit moment gestabiliseerd.