social media


Literaire mysterie-puzzel bizar succes door aandacht Tiktok 

De literaire crowdfunder Unbound moet hals over kop 10.000 exemplaren van het literaire mysterie Cain's Jawbone laten drukken nadat het boek uitverkocht werd toen een clip viraal ging op Tiktok. De Tiktok-clip ging viraal door de Booktok-gemeenschap en is tot nu toe 4,2 miljoen keer bekeken, heeft 5.300 opmerkingen en is meer dan 36.000 gedeeld op WhatsApp en heeft meer dan één miljoen likes, volgens de uitgever.


Facebook beperkt de mogelijkheid om advertenties te targeten op persoonskenmerken

Meta, zoals het moederbedrijf van onder meer Facebook, Messenger en Instagram nu heet, gaat de mogelijkheden voor adverteerders om hun publiek te selecteren op basis van gezondheid, ras en etniciteit, politieke voorkeur, religie, seksuele geaardheid en duizenden andere onderwerpen beperken. In plaats daarvan kunnen ze selecteren op grond van de activiteiten die iemand op de platforms ontplooit: wat iemand liket, wie iemand volgt en welke berichten iemand plaatst.


Just Another Network breidt uit: 5 nieuwe platforms sluiten zich aan

RapNieuwsTV, Instavandaag, Streamwijzer, Chicklit.nl en Skoften zijn onderdeel geworden van Just Another Network, het jongerennetwerk van Just Another Media Company. De platforms zullen met de andere Just Another Network-titels redactioneel samenwerken om gezamenlijk te groeien in kwaliteit, output en bereik.


Curio brengt gepersonaliseerd nieuws naar ‘the next level’

Met vereende krachten werken ze aan het tot wasdom komen van het concept voor Curio, een nieuwsapp die data en content rond een actualiteit verzamelt, koppelt en per seconde updatet. Een dubbelinterview over de personalisatie, validatie en nuancering van nieuws met Peter de Kock, bijzonder hoogleraar in data science aan de Universiteit van Tilburg en oprichter van Pandora Intelligence – een bedrijf dat crimineel gedrag in kaart brengt – en Marcel van Lingen, oud hoofdredacteur en directeur van ANP en voormalig directeur journalistiek bij Talpa Network, tegenwoordig werkzaam als zelfstandig media management adviseur.


NOS haalt prijzen binnen bij The Best Social-awards

NOS Stories en NOS op 3 zijn ‘de grote winnaar’ van The Best Social Awards met de prijs van het beste merk op respectievelijk Instagram en YouTube. In deze categorie heeft NOSop3 onder meer de ANWB en het platenlabel TopNotch achter zich gelaten. NOS Stories had concurrentie van Pathé en Too Good to Go.


Twitter lanceert eigen clubhuis: Spaces

Twitter lanceert de audiofunctie Spaces gericht op eenzelfde publiek dat nu vooral in Clubhouse lijkt rond te hangen. In navolging van Facebook heeft Twitter nu dus ook de 'live-gesprekken' omarmd. Twitter Spaces is beschikbaar voor alle gebruikers met meer dan 600 volgers.


Aandacht voor publieksmagazines op sociale media stijgt licht

In het eerste kwartaal van 2021 is het totaal aantal volgers van magazinemerken op social media (alle platformen) licht gestegen: 2% ten opzichte van het vierde kwartaal 2020. De grootste stijging was te zien bij Pinterest en Instagram, gevolgd door Youtube en TikTok. Het aantal volgers op Facebook en Twitter bleef stabiel.


Onderzoek: Facebook meest populaire platform om community te bouwen

Ruim de helft van de Nederlandse ondernemers (50,4 procent) ziet Facebook als dé plek om hun community op te zetten en verder te laten groeien. Instagram (16,7 procent) en LinkedIn (12,2 procent) maken de top drie compleet. Dit blijkt uit de eerste editie van de Community Monitor van We love communities onder 3.000 ondernemers.