publieke omroep


NPO komt met transmediaal project: Het Verhaal van Nederland

Het Verhaal van Nederland vertelt het verhaal van het land waarin we wonen, vanaf het moment dat de eerste bewoners zich er vestigden tot nu. In een 10-delige televisieserie, neemt acteur en verteller Daan Schuurmans de kijker mee langs de hoogte- en dieptepunten van onze geschiedenis. Het Verhaal van Nederland is een transmediaal project met naast de serie ook een kinderserie voor Zapp.nl, een podcast met Diederik van Vleuten en een podwalk; een app met ‘gps-gestuurde audio tours’ met wandelingen op verschillende locaties in Nederland.


Frederieke Leeflang nieuwe voorzitter NPO

Frederieke Leeflang wordt de nieuwe voorzitter van de raad van bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Zij volgt Shula Rijxman op, die per 1 januari 2022 haar zittingstermijn als voorzitter afrondt. “Het is een enorme eer voor mij om samen met de omroepen ons publieke bestel voor alle kijkers en luisteraars de toekomst in te loodsen”, aldus Frederieke Leeflang.


NPO koploper in podcasts en audio on demand

De Nederlandse Publieke Omroep is koploper op het gebied van podcasts en audio on demand, blijkt uit nieuwe cijfers van Stichting Nationaal Luister Onderzoek dat maandelijks de downloads van podcasts en audio on demand rapporteert. NPO voert met ruim twee miljoen wekelijkse downloads de toplijst van mediabedrijven aan.


Publieke omroep laat met nieuwe website effect op maatschappij zien

De Nederlandse publieke omroep wordt uit publieke middelen betaald, maar wat krijgt de samenleving daarvoor terug? Het antwoord op deze vraag vind je op de vernieuwde website npo.nl/effect. Met ruim 150 voorbeelden laten NPO en omroepen zien waar zij van toegevoegde waarde zijn. Van onderzoeksjournalistiek die tot Kamervragen leidt tot extra cultuurprogramma’s in coronatijd, om de creatieve sector in Nederland te stimuleren.


NOS haalt prijzen binnen bij The Best Social-awards

NOS Stories en NOS op 3 zijn ‘de grote winnaar’ van The Best Social Awards met de prijs van het beste merk op respectievelijk Instagram en YouTube. In deze categorie heeft NOSop3 onder meer de ANWB en het platenlabel TopNotch achter zich gelaten. NOS Stories had concurrentie van Pathé en Too Good to Go.


Publieke Omroep wint prijzen in categorie 'Content' bij Dutch Digital Awards

Bij de uitreiking van de Dutch Digital Awards viel de publieke omroep twee keer in de prijzen. In de categorie Content gingen de Gouden en Zilveren Award naar respectievelijk de voor Instagram en YouTube gemaakte jeugdserie Oorlog-stories (EO) en het door de NTR gehoste platform NPO Kennis. De Dutch Interactive Awards (DIA) zijn de vakprijzen voor het beste interactieve online werk van Nederlandse makelij. De awards worden sinds 2010 jaarlijks uitgereikt.