publieke omroep


NPO koploper in podcasts en audio on demand

De Nederlandse Publieke Omroep is koploper op het gebied van podcasts en audio on demand, blijkt uit nieuwe cijfers van Stichting Nationaal Luister Onderzoek dat maandelijks de downloads van podcasts en audio on demand rapporteert. NPO voert met ruim twee miljoen wekelijkse downloads de toplijst van mediabedrijven aan.


Publieke omroep laat met nieuwe website effect op maatschappij zien

De Nederlandse publieke omroep wordt uit publieke middelen betaald, maar wat krijgt de samenleving daarvoor terug? Het antwoord op deze vraag vind je op de vernieuwde website npo.nl/effect. Met ruim 150 voorbeelden laten NPO en omroepen zien waar zij van toegevoegde waarde zijn. Van onderzoeksjournalistiek die tot Kamervragen leidt tot extra cultuurprogramma’s in coronatijd, om de creatieve sector in Nederland te stimuleren.


NOS haalt prijzen binnen bij The Best Social-awards

NOS Stories en NOS op 3 zijn ‘de grote winnaar’ van The Best Social Awards met de prijs van het beste merk op respectievelijk Instagram en YouTube. In deze categorie heeft NOSop3 onder meer de ANWB en het platenlabel TopNotch achter zich gelaten. NOS Stories had concurrentie van Pathé en Too Good to Go.


Publieke Omroep wint prijzen in categorie 'Content' bij Dutch Digital Awards

Bij de uitreiking van de Dutch Digital Awards viel de publieke omroep twee keer in de prijzen. In de categorie Content gingen de Gouden en Zilveren Award naar respectievelijk de voor Instagram en YouTube gemaakte jeugdserie Oorlog-stories (EO) en het door de NTR gehoste platform NPO Kennis. De Dutch Interactive Awards (DIA) zijn de vakprijzen voor het beste interactieve online werk van Nederlandse makelij. De awards worden sinds 2010 jaarlijks uitgereikt.


NOS lanceert podcast in kader van EK 2021

De NOS lanceert vandaag de EK-voetbalpodcast. In negen aflevering nemen NOS-commentatoren samen met gasten als Youri Mulder, Kees Jansma en Ibrahim Afellay de luisteraar mee in de geschiedenis van het EK Voetbal. Met anekdotes, verhalen en historische fragmenten is dit een warming-up voor het komende EK voetbal.


Nieuwe CTO voor digitale transitie NPO

Willem Roskam is vanaf 1 juli 2021 de nieuwe Chief Technology Officer (CTO) van de NPO. Roskam wordt verantwoordelijk voor de verdere digitale transformatie binnen de publieke omroep. De nieuwe CTO gaat zich de komende tijd vooral richten op de doorontwikkeling van de on demanddiensten van de publieke omroep, NPO Start/NPO Plus, NPO Luister, vele andere sites en apps van de NPO en de doorontwikkeling van de afdeling Technologie.


NOS.nl en de NOS-app vernieuwd

De website en app van de NOS zijn in een nieuw jasje gestoken, met nieuwe functionaliteiten en een betere gebruikservaring. De platforms hebben een groter aanbod aan video-content en maken het voor de gebruiker mogelijk om nog dichter op het nieuws te zitten door op de hoogte te blijven van geplande livestreams.


NPO start met nieuwe talentregelingen

Het NPO-fonds heeft samen met de mediasector, de publieke omroepen en NPO een aantal nieuwe talentregelingen ontwikkeld. De regelingen gaan van start in 2021 en komen in de plaats van de eerdere trajecten KORT! en De Straat, die vanaf 2021 ophouden te bestaan.