nepnieuws


bvA wil duidelijkheid en commitment van Facebook

Namens Nederlandse adverteerders heeft bvA een eerste verkennend gesprek gevoerd met Facebook met als belangrijkste onderwerpen: duidelijkheid over de concrete aanpak van schadelijke informatie op het platform en commitment dat Facebook onderdeel wordt van de Nederlandse en Europese zelfregulering.


BvA wil gesprek aangaan met Facebook over nepnieuws en aanzet tot haat

Namens adverteerders spreekt bvA haar zorgen uit over de manier waarop op online platforms fake news wordt verspreid en aangezet wordt tot haat, discriminatie, geweld en racisme. Evenals de World Federation of Advertisers (WFA) roepen de BvA online platforms dan ook op veel meer te doen om te voorkomen dat deze schadelijke inhoud wordt verspreid en om snel actie te ondernemen als dit toch gebeurt.


Facebook gaat ook in Nederland factchecken

Facebook gaat in Nederland samenwerken met factchecking partners Agence France Presse (AFP) en Deutsche Presse-Agentur (DPA). DPA gaat maandag 30 maart van start met factchecken in Nederland. AFP begint daar dit voorjaar mee. Beide organisaties zijn gecertificeerd via het International Fact-Checking Network.