media-onderzoek


Peiling #usethenews: Scholieren blijven interesse houden in nieuws

Nederlandse scholieren keren het nieuws maar beperkt echt de rug toe, maar ze zijn wel kritisch over de vorm en de toon. Dit beeld komt naar voren uit een indicatieve peiling onder circa 1000 jongeren op de website van Scholieren.com. De peiling is uitgevoerd in opdracht van #UseTheNews. 


Trends in Digitale Media 2022: instant gratification

De verdere digitalisering van het medialandschap voorziet in de behoefte van de consument om zelf te kunnen kiezen wat er wanneer wordt geconsumeerd. Dit en meer blijkt uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat onderzoeksbureau GfK jaarlijks uitvoert.


Hoe kijken internationale uitgevers naar de toekomst?

Reuters Institute for the Study of Journalism heeft het onderzoeksrapport Journalism, media, and technology trends and predictions 2023 gepubliceerd. Het rapport onderzoekt de zakelijke vooruitzichten voor mediabedrijven en analyseert hoe ze onder meer tegenover Tiktok, audioproducten en generatieve AI staan. Het rapport is hier te downloaden