media-onderzoek


Boekensector verliest 16 procent merkwaarde door corona én vergrijzing

In tien jaar tijd verloor de boekensector 16 procent van zijn merkwaarde, waarvan de helft in de afgelopen twee jaar. De boekensector is in termen van reputatie een van de zwaarst getroffen sectoren door de coronacrisis. Door de vergrijzing van de achterban was de krimp al langer bezig, maar corona heeft de neergang versneld. Tijd voor een ommekeer in de boekensector om het oubollige karakter van zich af te schudden en zich te richten op jongeren, betoogt merkonderzoeker Hendrik Beerda.


Onderzoek: Post-covid mediagedrag

Voorjaar 2020, aan het begin van de coronaperiode heeft NPO Innovatie een trendrapport uitgebracht over veranderende behoeften van de Nederlander. Nu, twee jaar later, de coronaperiode ten einde lijkt te zijn, wil NPO Innovatie peilen welke impact corona heeft gehad op het mediagedrag, -ritme en de behoeften van Nederlanders.


NMO start tender voor NMO Cross Media

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) bevindt zich in de opbouwfase. In eerste instantie worden alle afzonderlijke bereiksonderzoeken vernieuwd en verbeterd. Daarna is het doel om de diverse onderdelen bij elkaar te brengen, zodat er één cross-mediale dataset ontstaat waarmee de markt op strategisch niveau kan plannen. Voor het integreren van alle relevante datasets is een “Request for Proposal” (RfP) geschreven -getiteld “NMO Cross Media”. Aan bureaus met ervaring op dit terrein wordt gevraagd om zich voor 25 juli te melden als geïnteresseerde en uiterlijk 1 november een voorstel uit te brengen.


MMA Social Media Monitor: aantal volgers magazinemerken stabiliseert

In het tweede kwartaal van 2022 is het aantal volgers van magazinemerken op alle gemeten sociale kanalen gestabiliseerd. Dit blijkt uit de MMA Social Media Monitor die elk kwartaal wordt gepubliceerd. In het tweede kwartaal van 2022 is het aantal volgers van de gerapporteerde magazinemerken 19,5 miljoen. Na een periode van forse groei – vooral bij Instagram en Youtube – is het aantal volgers op de sociale kanalen op dit moment gestabiliseerd.


Populariteit podcasts blijft toenemen: bijna 7 miljoen luisteraars in Nederland

Podcasts zijn en blijven onverminderd populair in Nederland. Inmiddels luistert bijna de helft van alle Nederlanders (18 jaar en ouder) wel eens naar een podcast (49%); dit komt neer op zo’n 6,9 miljoen Nederlanders. Niet alleen het aantal luisteraars stijgt, maar ook de intensiteit van luisteren is gestegen (vaker én langer). Dit blijkt uit de 7e meting van de Markteffect Podcast Monitor.


Wat beweegt Millennials en Generatie Z: Jongerenonderzoek 2022:

Ook in 2022 heeft MediaTest in samenwerking met Mediahuis en WayneParkerKent een grootschalig onderzoek uitgevoerd onder de Nederlandse Millennials en Generation Z. De jongeren zijn diverse thema’s voorgelegd, van hun mediagebruik tot duurzaamheid en van cryptocurrency tot normen en waarden.


Fysieke magazines en boeken populair tijdens zomervakanties

Maar liefst 63 procent van de Nederlanders geeft tijdens vakanties nog altijd de voorkeur aan het lezen van magazines en boeken ten opzichte van online en e-readers. Dit blijkt uit onderzoek van de Magazine Media Associatie (MMA) onder 1.150 Nederlanders van zestien jaar en ouder, uitgevoerd door Panelwizard. Leesvoer op vakantie dient nog altijd ter ontspanning: één op de twee leest magazines of boeken bewust om even los te komen van hun online devices. 


Onderzoek Universiteit Leiden: Diversiteit in schoolbibliotheek: belangrijk, maar lastig te realiseren

Vrijwel alle bibliotheekmedewerkers die een collectie samenstellen voor de Bibliotheek op school erkennen het belang van een diverse en inclusieve boekencollectie. Toch geven zij diversiteit niet altijd prioriteit bij het kiezen van boeken doordat zij praktische belemmeringen ervaren: er is te weinig informatie beschikbaar over diversiteit in kinderboeken, het aanbod is beperkt, er is te weinig tijd en budget voor collectievorming en sommige (streng) religieuze scholen weigeren queerboeken. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Universiteit Leiden heeft uitgevoerd in opdracht van Stichting Lezen.