media-onderzoek


Boekenbranche 2020: groei in verkoop, fysieke boekhandel profiteert niet

Sinds 1997 maakt de stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek bij de start van het nieuwe jaar de CPNB Top 100 bestverkochte boeken bekend. De CPNB presenteert tegelijkertijd de cijfers over de boekenmarkt van het voorbije jaar. Bij deze 23ste editie van de Top 100 zijn hieronder een aantal opvallende zaken uitgelicht.


Magazinemerken: meer dan 20 miljoen volgers op social media

Het totaal aantal volgers van de gerapporteerde magazinemerken op social media (alle platformen) stijgt in het vierde kwartaal van 2020 met 2% ten opzichte van het derde kwartaal van 2020. De social kanalen van de magazinemerken komen nu voorbij de 20 miljoen volgers. Dit blijkt uit de MMA Social Media Monitor.


Dagbladen: digitale stijging maakt daling print ruimschoots goed

Het bereik van de gedrukte dagbladen blijft groot. Ruim een derde van de Nederlanders leest dagelijks een of meer gedrukte kranten. Dat blijkt uit NOM Printmonitor 2020 met de bereikscijfers over de periode Q4-2019 t/m Q3-2020. Hoewel print daalde, steeg het digitale bereik zo sterk dat die daling gecompenseerd wordt.


NOM Kids Monitor 2020 concludeert: kinderen vinden heel veel media leuk

In de NOM Kids Monitor 2020 is het mediagedrag in brede zin van kinderen in kaart gebracht. Dat gaat om alle media: internet en social media, gamen, televisie kijken, tijdschriften en boeken lezen en bioscoopbezoek. Ook het gebruik van digitale apparaten en tal van interesses en activiteiten van kinderen zijn onderzocht.


YouTube blijft nummer één onder jongeren

YouTube blijft het meest gebruikte platform blijft onder jongeren. De gemiddelde tijd die online besteed wordt op YouTube steeg in een jaar tijd van gemiddeld 64 naar 67 minuten per dag onder de doelgroep. Dat blijkt uit het onderzoek GfK Crossmedia Link (GXL)


Kunstmatige intelligentie wordt beter dankzij cultureel erfgoed

Schilderijen, manuscripten, foto’s, video’s, krantenartikelen – erfgoedinstellingen hebben een enorme rijkdom aan gedigitaliseerde collecties. Kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, AI) speelt een belangrijke rol in het analyseren en toegankelijk maken van die collecties. Het Cultural AI Lab gaat de mogelijkheden van AI inzetten voor cultureel onderzoek en de techniek bewustmaken van de culturele context. 


4e Markteffect Podcast Monitor : 47% van de Nederlanders luistert wel eens naar een podcast

De populariteit van de podcast blijft onverminderd stijgen in Nederland. Inmiddels luistert bijna de helft van alle Nederlanders (47%) wel eens naar een podcast. Ten opzichte van de voorgaande meting (mei 2020) betekent dit een stijging van maar liefst 7%. Dit blijkt uit de Markteffect Podcast Monitor; een onafhankelijk onderzoek dat tweemaal per jaar wordt uitgevoerd door Markteffect.


Mediamonitor 2020: van offline naar online

De Nederlandse mediasector kenmerkt zich door een overgang van offline naar onlinegebruik en toenemende convergentie, internationalisering en concentratie van de verschillende mediamarkten. Dat blijkt uit de Mediamonitor 2020, die gaat over de ontwikkelingen in het mediagebruik en de financieel-economische omstandigheden van mediabedrijven in 2019. Vanwege de impact van COVID-19 op de mediasector wordt er in deze Mediamonitor ook een blik geworpen op het eerste half jaar van 2020.