media-onderzoek


Vertrouwen in nieuwscontent en advertenties in nieuwsmedia toegenomen

Advertenties in nieuwsmedia krijgen meer vertrouwen dan reclame in andere media. Dat blijkt uit het onderzoek Consumer Ad Trust van WAN-IFRA. Het vertrouwen in zowel de content als de advertenties in nieuwsmedia is in het coronajaar gestegen. De resultaten van de studie bevestigen eerdere bevindingen over het consumentenvertrouwen.


Online Ad Spend Study 2020: Digital advertising groeit verder door in 2020

In tegenstelling tot de negatieve groeiverwachtingen van een jaar geleden is het marktaandeel van digital advertising in 2020 opnieuw gegroeid. Dit ging ten koste van het budget van andere ‘traditionele’ mediatypen als radio, tv en print, die allemaal een aanzienlijke daling lieten zien. Dit en meer blijkt uit de cijfers in de Online Ad Spend Study 2020, die Deloitte in opdracht van brancheplatform VIA heeft uitgevoerd.


Onderzoek: Facebook meest populaire platform om community te bouwen

Ruim de helft van de Nederlandse ondernemers (50,4 procent) ziet Facebook als dé plek om hun community op te zetten en verder te laten groeien. Instagram (16,7 procent) en LinkedIn (12,2 procent) maken de top drie compleet. Dit blijkt uit de eerste editie van de Community Monitor van We love communities onder 3.000 ondernemers.


Nieuw onderzoek: de leescultuur van jongeren

Niet Harry Mulisch maar vlogger Enzo Knol doet het leeshart van jongeren sneller kloppen. Hoewel bijna de helft van de jongeren lezen ‘saai’ en ‘inspannend’ vindt, is tegelijkertijd driekwart van alle jongeren enthousiast over het idee een boek te lezen van een beroemdheid zoals een topsporter, influencer, acteur of muzikant. 


'Kansen voor AI in media' schetst routekaart voor mediabedrijven

Een groot aantal media-organisaties schaart zich achter een plan voor het breder toepassen van AI in media. Media Perspectives sprak voor het opstellen van dit rapport ‘Kansen voor AI in Media’ met meer dan 50 experts van bedrijven, universiteiten en hogescholen. Het rapport geeft een overzicht van innovatiemogelijkheden met AI in media. 


Nationaal Media Onderzoek gaat van start

Na een intensief tenderproces zijn Kantar en Ipsos door SKO, NLO, NOM en VINEX geselecteerd om het nieuwe geïntegreerde bereiksonderzoek op te zetten. Onder de nieuwe naam Nationaal Media Onderzoek (NMO) zal het bereik van televisie, radio, print en online worden gemeten en gaat het op termijn de huidige standaarden vervangen. De crossmediale opzet van het nieuwe onderzoek is een wereldprimeur. Nog niet eerder worden genoemde mediakanalen op deze manier gezamenlijk gemeten en gerapporteerd.


FIPP publiceert 'Innovation in Media report 2021'

Federation of International Periodical Publishers (FIPP) heeft de 2021 editie van ‘Innovation in Media World Report’ gepubliceerd. 206 pagina's waarin de ontwikkelingen van het afgelopen jaar besproken worden. Download het Report hier.


Europees rapport over desinformatie en de bestrijding er van

In een recent gepubliceerd rapport beveelt het netwerk van media toezichthouders in de EU het gebruik aan van duidelijkere en consistentere definities van desinformatie en aanverwante begrippen en ook politieke reclame. De aanbevelingen van het rapport moeten bijdragen tot meer duidelijkheid en rechtszekerheid om zo desinformatie effectiever te kunnen bestrijden en tegelijkertijd de uitingsvrijheden van media en individuele gebruikers beter te kunnen beschermen.