media-onderzoek


Publishers Association publiceert jaarboek over 2020

De Publishers Association, de branchevereniging van uitgevers in de UK, publiceert haar jaarboek 2020. Het jaarboek bevat onder meer uitgebreide data over de uitgeefbranche in de UK tijdens de pandemie. De totale omzet in de branche groeide in 2020 met 2% en zelfs de export bleef, ondanks de pandemie en Brexit nog op hetzelfde peil als het jaar ervoor.


Global Bookselling Market Report: impact van corona in 2020

In maart van dit jaar heeft de European and International Booksellers Federation (EIBF) een onderzoek gedaan onder haar leden en partners om in kaart te brengen wat de impact van corona-pandemie is geweest. Boekhandel-verenigingen uit 17 landen hebben meegedaan, helaas deed Nederland niet mee. Het rapport is hier te downloaden.


Bibliotheekstatistieken 2020: bibliotheken pasten dienstverlening in coronatijd snel aan

In coronajaar 2020 wisten de bibliotheken hun dienstverlening snel aan te passen aan het nieuwe normaal. Zo organiseerden vrijwel alle bibliotheken een afhaalservice, werden er meer activiteiten georganiseerd op het gebied van leesbevordering en was er extra aandacht voor kwetsbare doelgroepen zoals ouderen, niet digi-vaardige burgers en kinderen.


NLO lanceert Podcast & Audio on demand Standaard; NRC Vandaag op nummer 1

Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) rapporteert vanaf nu maandelijks de downloads van podcasts en audio on demand. Deze nieuwe standaard is toegankelijk voor de gehele markt, dus ook voor partijen die nu nog niet zijn aangesloten bij NLO. De eerste toplijst van de NLO Podcast & Audio on demand Standaard over de maand mei is vandaag verschenen. De eerste nummer 1 is NRC Vandaag.


Technologische trends in het Mediadomein

Technologische ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op en zorgen voor een exponentiële groei in mogelijkheden. Tegelijkertijd is het lastig expliciet te onderzoeken wat zo’n snelle klim betekent voor het mediadomein en voor de gebruiker. Het is simpelweg niet mogelijk om aan het publiek te vragen voorspellingen te doen over toekomstig gedrag. Daarom haalde NPO Innovatie kennis van buiten naar binnen: experts en hun verwachtingen en toekomstvisie rondom technologische ontwikkelingen. Download hier dit interessante onderzoek


Markteffect Podcast Monitor: video podcasts steeds populairder, aantal luisteraars stabiel

Markteffect heeft in mei 2021 de vijfde editie van de Markteffect Podcast Monitor uitgevoerd. Sinds mei 2019 wordt er tweemaal per jaar middels deze monitor onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen en populariteit rondom podcasts in Nederland. Het blijkt dat, vergeleken met november 2020, het aantal luisteraars stabiel is gebleven, maar het gebruik van video podcast steeds populairder wordt.


Onderzoek: CPNB acties in sterke merken in het Boekenvak

Hendrik Beerda Brand Consultancy voert tweejaarlijks een strategische merkanalyse uit voor het boekenvak. Daarin worden de boekencampagnes en prijzen die door CPNB zijn ontwikkeld meegenomen. De meting wordt gedaan onder volwassenen boven de 18. Voor het eerst is nu een meting gedaan onder jongeren van 6 tot 18 jaar.