media-onderzoek


Vertrouwen in de media onder de loep

Het vertrouwen in de media staat – vooral bij jongeren – onder druk. De interesse in het nieuws neemt af, het mijden van nieuws neemt toe en het gat tussen het vertrouwen in de media die mensen zelf gebruiken en andere bronnen wordt groter.


Onderzoek 'Trends in Digitale Media': AI vestigt zich in digitale medialandschap,

De verdere digitalisering van het medialandschap voorziet in de behoefte van de consument om zelf te kunnen kiezen wat er wanneer wordt geconsumeerd. AI blijkt zich – ondanks zorgen – voorzichtig in het digitale medialandschap te nestelen. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat onderzoeksbureau GfK jaarlijks uitvoert onder de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder.


Onderzoek MMA: 'Lezen populair en papier betrouwbaarder'

Lezen is de favoriete bezigheid van een kwart van de Nederlandse bevolking en krijgt de voorkeur boven onder andere sport, winkelen, eten, koken en radio luisteren. Daarnaast hecht 43% meer waarde aan wat men op papier leest dan wat ze online vernemen. Dat meldt de Magazine Media Associatie (MMA) op basis van een onderzoek dat Panel Inzicht uitvoerde onder 1.000 respondenten.