media-onderzoek


Social Media gebruikt onder ouderen neemt flink toe

Het socialemediagebruik van ouderen heeft de laatste jaren een vlucht genomen. Vooral 65- tot 75-jarigen maken steeds meer gebruik van sociale media. In 2019 zei 76 procent van de ondervraagden in deze leeftijdscategorie actief te zijn geweest op sociale media, vijf jaar eerder was dat nog 40 procent. 


Bereik print magazines stabiel.

Het bereik van print magazines blijft stabiel. Lezers blijven de print versies waarderen. In de laatste NOM Print Monitor die op 9 januari 2020 is gepubliceerd, zien vooral vrouwenbladen, mind & body bladen en diverse special interest titels het bereik stijgen.


Onderzoek van Sanoma en SAMR maakt definitie en belang van context inzichtelijk

Het is een gevleugelde uitdrukking: ‘Content is King & Distribution is Queen’. Content en distributie zijn twee gevestigde begrippen in de mediawereld, maar red je het daarmee? Het besef groeit dat een boodschap pas betekenis krijgt en dus effectief is als die matcht met de juiste context. 


Lezen op papier blijft populair, online mediadiensten verdringen RTV

Het mediagebruik in Nederland verandert geleidelijk mee met de opkomst van online mediadiensten. De verschuiving van televisiekijken naar streamen is het meest zichtbaar onder jongeren en hoogopgeleiden. Dit blijkt uit het onderzoek Trends in Media:Tijd van het Sociaal en Cultureel Planbureau.


Televisie blijft een belangrijke rol spelen; ook bij jongeren

Het medium televisie heeft nog altijd een belangrijke rol en er is een sterke indicatie dat dit in de toekomst, in ieder geval voor bepaalde genres, zo zal blijven. Dat blijkt uit het onderzoek Televisiepakketten en kijkgedrag dat het Commissariaat voor de Media heeft uitgevoerd.


Vrouwen zijn minder vaak in beeld dan mannen

In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft het Commissariaat voor de Media onderzoek gedaan naar de representatie van mannen en vrouwen in Nederlandse non-fictie televisieprogramma’s


TikTok heeft bijna miljoen (jeugdige) gebruikers in Nederland

Social media app TikTok heeft in Nederland op dit moment ruim 1 miljoen gebruikers. De app is voornamelijk populair onder de jeugd. TikTok heeft maar liefst 830.000 gebruikers binnen de leeftijdsgroep 6 t/m 18 jaar. Dit blijkt uit een onderzoek van Multiscope onder 1.911 Nederlanders.