media-onderzoek


Online nieuwsconsumptie in 2021 gestegen

Het bereik van de Nederlandse online nieuwsplatforms is in 2021 op het niveau gebleven van het jaar ervoor. Het gebruik van nieuwssites en -apps kwam in het eerste coronajaar 2020 in een stroomversnelling. In 2021 is het bereik gestabiliseerd op ruim 12,2 miljoen dertienplussers.


2022 : transparantie, performance marketing vs brand building en nieuwe datastrategieën

Nu het stof begint neer te dalen over 2021, onthult Kantar de trends en herijkingen die spelen in de wereldwijde media-industrie en de voorspellingen voor het komende jaar. Het rapport Media Trends and Predictions 2022 geeft een overzicht van de komende trends in de mediasector, gebaseerd op data van Kantar, samen met op feiten gebaseerde voorspellingen en de visie van deskundigen.


KVK signaleert: Podcast-onderneming groeit sterk in populariteit

Podcasts zijn tegenwoordig niet meer weg te denken. Dit merkt KVK ook aan de inschrijvingen. Telde Nederland op 1 januari 2017 nog 15 podcast-ondernemingen, op 1 december 2021 zijn dit er al 606, blijkt uit het KVK Handelsregister. Daarnaast starten ook meer vrouwen dan mannen een podcast-onderneming.


Lichte stijging aantal luisteraars podcasts, intensiviteit luisteren neemt af

Markteffect voerde in december 2021 de zesde meting uit van de Markteffect Podcast Monitor. Het onderzoek toont aan dat er een aantal veranderingen te constateren zijn rondom het luister- en kijkgedrag van podcasts. Belangrijkste conclusies: het aantal luisteraars stijgt nog licht, maar het aantal minuten dat men wekelijks luistert daalt. 


Media 2030: Groei digitale mediaconsumptie vooral in 50+

Vandaag publiceert Het Media Loket het rapport Media 2030. Daarin wordt een beeld geschetst van de mediaconsumptie in 2030. Volgens het rapport zal de lineaire kijk- en luistertijd verder afnemen richting 2030, gaan tv- en radiozenders verdwijnen, neemt het aantal printtitels af en zal de mediaconsument belangrijker worden als financier van de content. Het omzetaandeel van de adverteerder zal daardoor afnemen. De groei van de digitale mediaconsumptie vindt vooral in de oudere doelgroepen plaats.


De Nederlandse digitale-magazine leestrends van 2021

Magazine-app Readly heeft een rapport samengesteld met de belangrijkste digitale leestrends van 2021 voor tijdschriften, op basis van zijn 45 miljard datapunten. Het toont de aanhoudende impact die de pandemie heeft op consumenten en hun interesses. Thuisentertainment wint aan populariteit, zoals koken en series kijken.


Heel Nederland gratis lid van de Bieb? Geen utopie!

Alle Nederlanders gratis lid van de bibliotheek. Een utopie? De ambitieuze werkgroep Gratis Bieb vindt van niet en maakt zich al een aantal jaren sterk om dit mogelijk te maken.  Daarom presenteren zij hun nieuwe publicatie: ‘Meer bereik vraagt nieuwe businessmodellen - een handreiking om van start te gaan’. (hieronder te lezen)