media-onderzoek


MediaTest viert 25-jarig bestaan

MediaTest is een marktonderzoeksbureau dat communicatie en media onderzoekt, meet en test. Dat doen ze dit kalenderjaar al 25 jaar. Er is vooral op technisch vlak veel veranderd in die tijd, maar in de kern is het nog steeds hetzelfde bedrijf.


Podcastmonitor: aantal podcastluisteraars stijgt nog steeds

Uit de elfde meting van de Markteffect Podcast Monitor blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders van 18 jaar en ouder (51%) regelmatig naar podcasts luistert. Dit komt neer op meer dan 7 miljoen mensen. Hiermee is de populariteit van de podcast wederom gestegen.


Vertrouwen in de media onder de loep

Het vertrouwen in de media staat – vooral bij jongeren – onder druk. De interesse in het nieuws neemt af, het mijden van nieuws neemt toe en het gat tussen het vertrouwen in de media die mensen zelf gebruiken en andere bronnen wordt groter.


Onderzoek 'Trends in Digitale Media': AI vestigt zich in digitale medialandschap,

De verdere digitalisering van het medialandschap voorziet in de behoefte van de consument om zelf te kunnen kiezen wat er wanneer wordt geconsumeerd. AI blijkt zich – ondanks zorgen – voorzichtig in het digitale medialandschap te nestelen. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat onderzoeksbureau GfK jaarlijks uitvoert onder de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder.