media-onderzoek


Gebruik smart speakers groeit explosief

Voor het eerst is in Nederland op grote schaal het gebruik van verschillende voice-toepassingen onderzocht. Het onderzoek laat zien dat sinds de introductie van Google Home op de Nederlandse markt, slechts 4,5 maand geleden, nu al 5% van de Nederlandse huishoudens een slimme luidspreker gebruikt.


Veel vrouwenmedia vergroten bereik print en digitaal

Op 24 januari heeft NOM de rapportage NOM Mediamerken 2018-IV gepubliceerd. Hierin is het bereik van papier en online van nieuwsmedia en magazines gefuseerd tot het zogeheten mediamerkenbereik. In NOM Mediamerken 2018-IV zijn data uit de NOM Print Monitor 2018-IV (Q4 2017 t/m Q3 2018) en de NOBO-bereiksdata (Q3 2018) samengebracht in een omvangrijk fusiebestand. In dit bestand zijn de resultaten opgenomen van 44 magazinemerken die zich zowel op papier als digitaal manifesteren. Deze 44 magazinemerken hebben gezamenlijk een netto merkbereik van 11 miljoen Nederlanders per maand. Dit is 77% van de NL bevolking 13+.