lokale nieuwsmedia


OPEN Rotterdam verkozen tot Lokale Omroep van het Jaar 2021

OPEN Rotterdam is tijdens de uitreiking van de Lokale Media Awards uitgeroepen tot Omroep van het Jaar. Volgens de vakjury heeft de omroep de prestigieuze titel verdient omdat ze het afgelopen jaar grote stappen hebben gemaakt en uitblinken in lokale journalistiek met maatschappelijk relevante thema’s en originele invalshoeken voor diverse doelgroepen. Sterk in het nieuws uit de wijken, en midden in de samenleving. De jury noemt de omroep inspirerend, innovatief, creatief en verrassend.


Lokaal nieuws- en informatieplatform DUIC viert 10-jarig bestaan

10 jaar geleden ging De Utrechtse Internet Courant van start met een website en een dagelijkse nieuwsbrief met actueel nieuws over de stad Utrecht. In de jaren daarna ontwikkelde DUIC zich tot een volwaardig en toonaangevend medium, dat via social media, een nieuws-app en een papieren krant lokaal nieuws over Utrecht verspreid


BDUmedia neemt elf titels over van DPG

Vanaf 1 september neemt BDUmedia elf huis-aan-huiskranten over van DPG Media. BDUmedia gelooft in de kracht van lokale journalistiek en het blijven doorontwikkelen op dit gebied zal in de toekomst dan ook de belangrijkste drijfveer zijn. Dankzij de overname van deze titels wordt het verspreidingsgebied van BDUmedia vergroot. Het wordt daarmee de grootste uitgever van lokale nieuwsbladen in Nederland.


Lokale bladen blijven onderdeel NDC

NDC mediagroep blijft de uitgever van 33 nieuws- en weekbladen in Noord-Nederland. Dat heeft de directie besloten. Het besluit volgt op een onderzoek naar de toekomst van de lokale bladen. Aanleiding hiervoor waren de aanhoudend dalende advertentie-inkomsten.


DPG Media verkoopt huis-aan-huiskranten

DPG Media verkoopt (het merendeel van) haar huis-aan-huiskranten aan verschillende lokale uitgeverijen, waaronder Rodi Media, Kontakt Mediapartners, Em. de Jong/Telstar Mediagroep. Tussen DPG Media en deze uitgevers zijn gesprekken gevoerd over wie het beste de lokale huis-aan-huiskranten kan exploiteren, zodat deze kranten hun rol in de maatschappij zo goed mogelijk kunnen blijven vervullen.


Nieuwe aanvraagronde Tijdelijk Steunfonds voor Lokale Informatievoorziening

Het SVDJ stelt vanaf 3 maart tot en met 14 maart 2021 een nieuwe aanvraagronde van het Tijdelijk Steunfonds voor Lokale Informatievoorziening open. Huis-aan-huiskranten, lokale publieke omroepen, lokale nieuwsbladen en lokale nieuwswebsites die aan de gestelde voorwaarden voldoen, kunnen steun aanvragen voor de periode van 15 december 2020 tot 15 mei 2021.


Huis-aan-huis-uitgeverijen starten gezamenlijk platform

AdLocal is de naam van een nieuw gezamenlijk platform van uitgeverijen van huis-aan-huiskranten. In totaal vertegenwoordigt AdLocal 37 huis-aan-huis-uitgevers die samen wekelijks ruim 200 kranten in Nederland uitbrengen. Het platform kent een oplage van meer dan 6 miljoen exemplaren en een gezamenlijke sales-aanpak van ruim 400 media-adviseurs, waarbij DPG Media de nationale adverteerders bedient.


Lokaal nieuws blijft overeind door steun

Tussen 15 maart en 15 december 2020 heeft het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek via het Tijdelijke Steunfonds Lokale Informatievoorziening 740 huis-aan-huiskranten, lokale omroepen, lokale nieuwswebsites en lokale nieuwsbladen financieel kunnen ondersteunen. Het kabinet had hiervoor 35 miljoen euro beschikbaar gesteld.